Her er varerne der hitter i online supermarkedet

Ny analyse viser kæmpe forskelle på, hvad kunderne køber i online-supermarkedet og i de fysiske butikker

Danskere, der køber deres dagligvarer på nettet, har helt andre vaner end kunderne i de fysiske supermarkeder.

Det viser en ny opgørelse fra Coop.dk MAD, der er Coops netbutik.

Her køber kunder eksempelvis 86 gange så meget fersk fisk, som de gør i et almindeligt supermarked.

”Forklaringen er, at vi kan noget på udvalg som de fysiske butikker, ikke kan. Eksempelvis kan vi - i kraft af vores samarbejde med Fiskehallen Tvilling - tilbyde omkring 60 forskellige friske fisk og udskæringer, direkte fra hav til bord, uden selv at være lagerførende,” siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk MAD.

Undersøgelsen er baseret på boner og indkøb i henholdsvis et supermarked og Coop.dk MAD, og resultatet viser, hvor hyppigt de konkrete varer optræder på bonerne de to steder.

Her er Top 5 over de varer, der sælges relativt mest af på Coop.dk MAD:

Frisk fisk + 8600 procent

Ris og pasta + 812 procent

Babyartikler + 809 procent

Køkkenruller og toiletpapir + 752 procent

Vaskemidler + 714 procent

Også på økologi skiller kunderne på Coop.dk MAD sig ud. I de fysiske supermarkeder udgør økologien knap 10 procent af det samlede fødevaresalg. På Coop.dk MAD er 33,1 procent af det, kunderne køber, økologisk.

”De varer, hvor vi sælger markant mere, er enten fordi, vi kan tilbyde et større udvalg, som med fiskene, eller bekvemmelighed ved at levere tunge varer, som f.eks. vaskepulver, til døren. Det er typisk indkøb, der gør hverdagen nemmere for børnefamilier,” siger Morten Viktor.

Men der er også en række varer, som der bliver solgt relativt meget mindre af på nettet. F.eks. blomster, som der kun er på 11 procent af bonerne i Coop.dk MAD i forhold til et fysisk supermarked. Og cigaretter og andre former for tobak er på 20 procent af online bonerne sammenlignet med de fysiske butikker.

”Det er typisk impulskøb. Og det viser, at indkøb på nettet er mere målrettet og mindre impulsivt,” siger Morten Viktor.Coop.dk MAD leverer dagligvarer til døren over hele Danmark, bortset fra øer, der ikke er bro til. Prisen er 29 kr. for levering (39 kr. på enkelte tidspunkter). Køber man for over 1200 kr. er det gratis.

Der er over 8000 forskellige varer at vælge mellem, blandt andet fra flere end 25 forskellige specialbutikker, med specielt udvalg af f.eks. laktosefrie, glutenfri, vegetariske og – selvfølgelig – økologiske varer.

Besøg online-butikken her: Coop.dk/mad

Yderligere information: Kommerciel direktør Morten Viktor, 2040 2854

Coop.dk Shopping åbner ny online bogbutik6.9.2017 12:00pressemeddelelse

Onsdag den 6. september slår Coop.dk Shopping dørene op til en ny online bogbutik, hvor danskerne kan gå på opdagelse i alt fra bestsellere, krimier og biografier til børnebøger, fagbøger, kogebøger og rejsebøger. Butikken er ifølge Peter Gram Møller, kommerciel direktør i Coop.dk Shopping, et naturligt led i udviklingen af Coop.dk Shoppings overordnede strategi om, at være danskernes foretrukne online shoppingcenter. - Den fysiske bog er langt fra udkonkurreret af e-bøger og netlydbøger, udtaler Peter Gram Møller. - Det oplever vi i Coops fysiske butikker som Kvickly og SuperBrugsen. Ifølge Bog- og Litteraturpanelets seneste årsrapport, ”Bogen og litteraturens vilkår 2016”, som blev offentliggjort i september 2016, har boghandelen oplevet stærk konkurrence fra supermarkederne og internethandlen og det er denne tendens Coop.dk Shopping tapper yderligere ind i. Ifølge rapporten er produktionen af trykte bøger generelt stigende og fx er ny dansk skønlitteratur steget med mere end 50 % si