Her er Norges topp 10 innen merkevarer 2021

Vipps er igjen på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex' norske imagerangering. NRK TV ligger på andreplass.

Ved hjelp av 6 forskjellige imageparametere utarbeider YouGov hvert år en global og en norsk rangering av merkevarer som presterer spesielt bra.

Mens den globale imagerankingen inntas av teknologiselskaper, er den norske topp 10-listen sammensatt av merkevarer med norsk eller nordisk opprinnelse.

Vipps er igjen på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex' norske imagerangering for 2021. NRK TV har dukket opp blant topp 10 og tar andreplassen foran Tine på tredjeplass. Kiwi, som var vinner i 2019 tar fjerdeplassen og Finn.no havner på femteplass.

Samsung debuterer blant topp 10. Ellers er Norges topp 10 tilnærmet uendret sammenlignet med 2020-kåringen.

Økning i score

NRK TV er merkevaren med størst økning, og har økt sin score med 6,1 poeng. NRK TV har produsert massevis av prisvinnende innhold som har fått mye oppmerksomhet blant brukerne i det seneste år. NRK TVs økning kan også skyldes koronakrisen, hvor alle har vært mer hjemme, og medieforbruket har økt. XXL er den andre ‘klatreren’ på listen og har økt sin score med 5,9 poeng.

Global imageranking

Tekno-giganter dominerer den globale imageranking.

Google inntar igjen førsteplassen på YouGov BrandIndex’ globale imageranking som er basert på data fra 54 BrandIndex-land. Samsung tar andreplassen foran Netflix på tredjeplass.

Vil du vite, hvordan ditt varemerke klarer seg? Eller høre mer om YouGov Brandindex? Kontakt oss.

Om rankingen

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 350 merkevarer. I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet. Data er innhentet fra 1. oktober 2020 til 30. september 2021.

I tabellen for image-forbedring rangeres merkevarene som har hatt størst økning i Index fra 1. oktober 2020 til 30. september 2021 sammenlignet med samme periode i fjor 2019-2020.

For å vurdere helsetilstanden for merkevarer globalt, har YouGov sett på data fra 54 BrandIndex-land (de landene, hvor YouGov BrandIndex dekker tre eller færre sektorer har blitt ekskludert fra listen) i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia. Vi har gitt varemerkene poeng fra 1 til 10 per land, hvor varemerket er plassert blant topp 10 (fra 10 poeng for en førsteplass til 1 poeng for en tiendeplass).

Om YouGov

YouGov er et internasjonalt markedsundersøkelses- og dataanalysenettverk. Oppdraget vårt er å levere en kontinuerlig strøm av nøyaktige data om forbrukeres holdning over hele verden, slik at organisasjoner og virksomheter kan bli enda bedre til å betjene de samfunnene som opprettholder dem.

De 17 millionene registrerte medlemmene våre utgjør et sterkt engasjert patentpanel, som daglig leverer tusenvis av datapunkter om forbrukernes meninger, holdninger og atferd. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår ekspertise innen markedsundersøkelser for å få innsikt som kan danne grunnlag for intelligente beslutninger og informerte samtaler.

Med avdelinger i Storbritannia, Nord-Amerika, kontinentaleuropa, Norden, Midtøsten, India og Stillehavsasia har YouGov et av verdens største forskningsnettverk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Du finner mer informasjon ved å besøke yougov.com.