Her er Norges topp 10 bilmerker

Ved hjelp av 6 forskjellige imageparametere utarbeider YouGov en norsk rangering av bilmerker som presterer spesielt bra.

Toyota er på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex' norske bilrangering som er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex og er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

Toyota gjør det bra i mange land og topper rangeringen, ikke bare i Norge, men også i land som Australia, USA, Canada og Finland.

Volvo tar andreplassen i den norske bilrangeringen og Mercedes-Benz ligger på tredjeplass.

Generelt gjør tyske bilmerker det godt i den norske bilrangeringen. Volkswagen tar fjerdeplassen, mens Audi tar femteplassen og BMW sjetteplassen.

Toyota får dessuten selskap av to andre Japanske bilmerker, nemlig Mazda på niendeplassen og Mitsubishi på tiendeplassen. Skoda inntar syvendeplassen foran Ford på åttendeplass.

Vil du vite mer?

Vil du å se hvordan andre markeder sammenlignes?

Vår årlige rapport fremhever de 10 beste bilmerkene i hvert market i 23 land. Klikk her for å laste ned en kopi av rapporten.

Hvem kjører en Toyota?

Når man ser på de norske Toyota-eiernes demografi, viser det seg at 38% er 60+ år sammenlignet med 29% av den generelle befolkningen og 44% er gift. I forhold til den generelle befolkningen eier flere egen bolig (81%) og mener selv, at de har god kontroll på økonomien.

Sammenlignet med den generelle befolkningen er Toyota-eierne mer oppmerksomme på direktereklame, dvs. reklame i postkassen, og 37% angir, at reklame i postkassen kan påvirke hvilke produkter de kjøper.

Om bilrankingen

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 350 merkevarer, herav 31 bilmerkene. I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet. Data er fra 1. februar 2020 til 31. januar 2021.

Om YouGov

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 11 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Med panelmedlemmer i 55 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.