Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Her er finalisterne til Årets Landsby 2021

Nye bo- og arbejdsfællesskaber, digital kirkekaffe og grønne handleplaner sikrede en finaleplads til Broagerland, Skovsgård og Stjær i Årets Landsby 2021
Så er de tre finalister til Årets Landsby 2021 fundet. En af dem skal gøre Årets Landsby 2020, sydfynske Haastrup (billede), kunsten efter og løbe med titlen Årets Landsby. Foto: Philip Davali

Den sidste ansøgning tikkede ind 10 minutter i deadline til konkurrencen, der i år uddeler prisen under temaet ’Den nytænkende landsby’, som har formået at omsætte coronakrisen til positive muligheder for sine indbyggere.

Det blev de tre landsbyer Stjær i Skanderborg Kommune, Skovsgård i Jammerbugt Kommune og landsbyklyngen Broagerland i Sønderborg Kommune, der overbeviste dommerkomitéen med forskellige bud på, hvordan udvikling, bæredygtighed og fællesskab kan gå hånd i hånd.

- I år har vi ledt efter en nytænkende landsby, der kan vise vejen for udvikling i landsbyer landet over. Og det er nogle umådeligt imponerende landsbyfællesskaber, vi skal introduceres til i år. Alle tre landsbyer i finalefeltet har iværksat tiltag og formået at skabe rammer, som kan efterfølges og gøre en forskel for andre landsbyer i hele Danmark, lyder det fra formanden for bedømmelseskomitéen, Carsten Hansen, der er tidligere minister for by-, bolig og landdistrikter. Han fortsætter:

- Stjær, Skovsgård og Broagerland er tre vidt forskellige landsbyer og klynger, der repræsenterer den udfordring, som landsbyer landet over har stået ansigt til ansigt med det seneste halvandet år: Hvordan undgår man, at coronakrisen sætter en stopper for udviklingen? På sin vis repræsenterer landsbyerne også løsningen – udtrykt via blandt andet bo- og arbejdsfællesskaber, bynær biodiversitet og vilde havevandringer. Jeg glæder mig til at dykke ned i tiltagene ét for ét, tilføjer formanden for bedømmelseskomitéen.

Næstformand i Forenet Kredit, Michael Demsitz, som også er en del af bedømmelseskomitéen, udtaler:

- Evnen til at være kreativ og kunne tænke ud af boksen i en krisetid har i den grad gjort sig gældende for årets tre finalister. Gang på gang formår landsbyerne at sprænge skalaen for, hvad der er muligt, og i en tid, hvor landdistrikterne har brug for ny bosætning og attraktivitet, så gør de det umulige: De vender skuden og står tilbage som kandidater til Årets Landsby. Det er et uomtvisteligt vidnesbyrd om, at man kan, hvad man sætter sig for. Det bliver en stor oplevelse at kåre en vinder, og jeg glæder mig til processen.

Nytænkende landsbyer i en coronatid

De tre landsbyer er udvalgt under temaet 'Den nytænkende landsby', og i vurderingen af ansøgningerne er der blandt andet lagt vægt på landsbyernes evne inden for følgende kriterier:

• Aktiviteter med konkrete effekter i form af øget tilflytning, ny erhvervsudvikling eller nye fællesskabsformer.
  • Originaliteten og pionérelementet i landsbyens initiativer og idéer, herunder muligheden for at applicere landsbyens initiativer i andre kontekster.
  • Gruppen af landsbybeboere, der står bag ansøgningen.

I sidste ende blev det Skovsgård i Jammerbugt Kommune, Broagerland, en klynge af landsbyer i Sønderborg Kommune, og Stjær i Skanderborg Kommune, der fik finalepladserne.

Skovsgård: Motion og naturinddragelse i Nordjylland
Skovsgård i Jammerbugten i Nordjylland består af 829 borgere og fremhæver i deres ansøgning landsbyens nytænkende bosætningsinitiativer, et projekt om biodiversitet, tværgående foreningssamarbejde og et nyt erhvervssamarbejde med fokus på lokale råvarer og social inklusion. Derudover har landsbyen udviklet ”Aktive lørdage” med motion på tværs af aldersskel samt initiativet ”Bynær biodiversitet”, hvor borgere har omdannet et uudnyttet sumpområde til nye naturoplevelser med sø, blomster, insekthoteller, shelters og læringsmateriale i et projekt mellem den lokale børnehave og en gruppe af frivillige.

Bedømmelseskomitéen ligger i udvælgelsen af Skovsgård blandt andet vægt på deres visionære tilgang til socialøkonomiske virksomheder, indtænkningen af erhvervslivet og de gode strukturer for frivillighed.

Broagerland: Småsamfundene i Syd
Broagerland er en halvø i Sønderborg Kommune. I ansøgningen repræsenterer Broagerland ikke én landsby, men flere mindre småsamfund, der samles i fem landsbylaug. Broagerland har blandt andet brugt coronapandemien til at videreudvikle deres stilleområde – komplet med stilleruter, fordybelsesbænke, vandposter hos private osv. Derudover har de taget de første skridt mod etableringen af nye bo- og arbejdsfællesskaber, som bliver lejemål for både erhverv og private og ejes i fællesskab.

Komitéen faldt pladask for Broagerlands nytænkende sammensætning, som de både kalder stærk og vejen frem. Desuden lagde komitéen vægt på områdets mange fælles funktioner og forsøget på at styrke nye livsstile – båret frem af viljen til at samarbejde om en ny erhvervsdrivende fond.

Stjær: I hjertet af Jylland
Landsbyen Stjær ligger i Skanderborg Kommune og har ca. 1000 indbyggere. ”Bæredygtighed for alle - Grønne Handleplaner” er titlen på landsbyens helt store stolthed. Den 30. januar 2020 blev handleplanen skudt i gang med støtte fra Landdistriktspuljen. Tiltaget rummer blandt andet vilde havevandring, grupper for el-bil interesserede, indsamling til to ladestandere og samarbejde med RenoSyd, der førte til en reduktion på 38 procent i mængden af restaffald. Desuden har landsbyen spillet corona-banko, holdt digital kirke-kaffe og etableret en hotline for ældre, så de blev koblet på den digitale bølge, ligesom de har lavet velkomstpakker for tilflyttere.

Komitéen blev overvældet af Stjærs evne til professionelt og med høj borgerinddragelse at tage sig af den grønne omstilling – komplet fra affaldsreduktion til undervisning i børnehøjde. Samtidig har Stjær arbejdet kreativt og nytænkende med den grønne omstilling og på yderst inspirerende via arbejdet MED og ikke MOD omstændighederne vedrørende corona.

Fakta: Årets Landsby

• Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 25. gang. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.
  • Hvert år uddeles prisen Årets Landsby inden for et selvstændigt tema. I år hædrer prisen ’Den nytænkende landsby’, som har formået at omsætte coronakrisen til positive muligheder for sine indbyggere.
  • Sidste års tema var “ Hvordan kommer landsbyernes fællesskaber gennem en krise?”, og vinderen var landsbyen Haastrup på Sydfyn. Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Torup, Vallekilde, Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig, Trekroner og øen Fejø.

Komitéen tager på besøg hos landsbyerne i august og udvælger umiddelbart derefter vinderen.

Datoen for besøgene er:

13. august Broagerland

21. august Skovsgård og Stjær

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd