Her er de fem ting, vi frygter at få stjålet i juleferien

Flere af genstandene, vi ikke vil miste, er desværre også på listen over ting, som højst sandsynligt forsvinder, hvis der er indbrud. Codan har samlet gode råd til at undgå, at tyven tager dem med.

Skulle en ubuden gæst kigge forbi i juletiden, så er der specielt fem ejendele, vi helst ikke vil have, at tyven tager med.

En rundspørge blandt 1.200 danskere fra hele landet, foretaget den 8.-22. december af forsikringsselskabet Codan, afslører, at vi er mest bekymrede for at få stjålet:

1. Betalings- og ID-kort
  2. Arvestykker
  3. Fotoalbum
  4. Computere, tablets og elektronik
  5. Smykker og ure

”Svarene viser tydeligt, at vi frygter identitetstyveri, og det er samtidig en kriminalitetsform, som desværre fylder mere og mere i vores skadestatistik,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

Det går tyven efter
Betalings- og ID-kort er endnu ikke højt på listen over ejendele, der er størst sandsynlighed for at miste, hvis der er indbrud i hjemmet. Det er til gengæld to andre kategorier.

En opgørelse fra brancheforeningen Forsikring & Pension viser, at tyve går efter genstande, som er hurtige at tage med, og som er lette at sælge videre.

De kriterier opfylder ”smykker og ure” samt ”computere, tablets og elektronik”, og kategorierne topper derfor også statistikken over ejendele, der anmeldelses og skal erstattes efter indbrud.

”Selvom vi forventer langt færre indbrud i år, da flere holder jul hjemme på grund af coronavirus, så er jeg ikke tvivl om, at vi i år også vil have skadesager, hvor kunder har mistet genstande, der er svære at erstatte igen," siger Henrik Bundgaard.

"Vi dækker naturligvis det økonomiske tab, men arvesmykker og værdifulde filer eller studieopgaver på computeren er desværre vanskelige at genanskaffe, og vi anbefaler altid at lave en backup, gerne via cloudløsninger eller en godt gemt server,” siger han.

Gode råd til at undgå indbrud
Rundspørgen viser, at langt de fleste (98%) har godt styr på, hvilke forholdsregler de bør tage, hvis de ikke er hjemme eller på familiebesøg over julen.

”Op mod jul har vi dog ofte bekymrede kunder i røret, der måske er flyttet i et nyt hus og efterspørger gode råd til at holde tyven ude eller gemme ejendele.Et indbrud kan undgås på mange måder, og skadestatistikken afslører, hvordan indbrud typisk sker, og hvordan man derfor bedst kan forebygge dem,” siger Henrik Bundgaard.

De bedste råd til at undgå indbrud er:

• Nabohjælp
    Aftal med dine naboer, at I holder øje med hinandens boliger.

• Terrassedøren
    En god lås på bagsiden af huset er mindst lige så vigtig som en god lås i hoveddøren. Tyve foretrækker nemlig ofte at begå indbrud fra bagsiden af huset.

• Hængsler
    Der findes to måder at bryde en dør op på. Hvis det ikke lykkes for tyven at bryde døren op via låsen, kan de forsøge at bryde døren op via hængslerne. Sørg derfor for, at døren har to bagbeslag.

• Postkassen
    Husk at afbestille avisen. Bed eventuelt din nabo om at tømme postkassen og fjerne breve, aviser og reklamer.

• Sociale medier
    Sørg for, at dine sociale medier ikke afslører, at du ikke er hjemme.

• Vinduer
    Det er vigtigt at have godkendte låseenheder på både døre og vinduer. Forsøg også at få det til at se ud som om, at der er nogen hjemme, og undgå at trække persienner eller rullegardiner for. Et tænd og sluk-funktion på lamper og musikanlæg er en billig tyveriforsikring.

Codan udvider topledelsen og styrker privatforretningen11.11.2020 08:05:00 CETPressemeddelelse

For yderligere at styrke sin position på det danske forsikringsmarked opretter Codan en ny direktørrolle. Samtidig justerer forsikringsselskabet organisationen og opretter to nye forretningsben: Privat, der har ansvaret for den direkte relation til privatkunder, og Bankassurance, hvor kunderelationer og salgsaktiviteter med både private og erhverv sker gennem banker. ”I dag annoncerer vi tiltag i Codan, der er afgørende for at forenkle Codan og indfri vores løfte om at skabe Danmarks førende forsikringsløsninger. Tiltagene skal styre os gennem en tid, hvor der er fart på væksten og opstår nye muligheder hver eneste dag, og sikre, at vi altid er konkurrencedygtige,” siger Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark. ”Jeg er glad for at byde Kim Rud-Petersen velkommen. Han kommer med unikke og dokumenterede erfaringer, der er de helt rette til at indfri potentialet og komme i mål med de mange forandringer og opgaver, vi står overfor. Jeg ser frem til samarbejdet med Kim, som også indtræder i

Lokale Pengeinstitutter, Spar Nord og Nykredit i ny og forstærket forsikringsalliance med Codan27.10.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Fire store aktører i den danske finanssektor, Lokale Pengeinstitutter (LOPI), Spar Nord, Nykredit og Codan, indgår en alliance, der skal være landets stærkeste bankassurancemodel. Ambitionen skal indfris gennem skræddersyede forsikringsprodukter, stærke digitale løsninger og konkurrencedygtige priser. I praksis betyder det, at hver fjerde danske bankkunde – svarende til kunderne i Nykredit Bank, Spar Nord og de omkring 30 lokale pengeinstitutter, der allerede i dag er med i forsikringssamarbejdet - kan gøre brug af forsikringer og rådgivning fra Codans datterselskab Privatsikring. Det vil desuden være muligt for alle pengeinstitutter i LOPI- og Totalkredit-samarbejdet at indgå i samarbejdet, så alliancens potentiale er endnu større. Den bygger videre på det stærke fundament, der er skabt gennem det 20-årige succesrige samarbejde mellem Privatsikring og LOPI og siden 2006 også Spar Nord. Samarbejdet forstærkes nu med solide erfaringer og volumen fra Nykredit samt en yderligere investeri