Her er de fem ting, vi frygter at få stjålet i juleferien

Flere af genstandene, vi ikke vil miste, er desværre også på listen over ting, som højst sandsynligt forsvinder, hvis der er indbrud. Codan har samlet gode råd til at undgå, at tyven tager dem med.

Skulle en ubuden gæst kigge forbi i juletiden, så er der specielt fem ejendele, vi helst ikke vil have, at tyven tager med.

En rundspørge blandt 1.200 danskere fra hele landet, foretaget den 8.-22. december af forsikringsselskabet Codan, afslører, at vi er mest bekymrede for at få stjålet:

1. Betalings- og ID-kort
  2. Arvestykker
  3. Fotoalbum
  4. Computere, tablets og elektronik
  5. Smykker og ure

”Svarene viser tydeligt, at vi frygter identitetstyveri, og det er samtidig en kriminalitetsform, som desværre fylder mere og mere i vores skadestatistik,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

Det går tyven efter
Betalings- og ID-kort er endnu ikke højt på listen over ejendele, der er størst sandsynlighed for at miste, hvis der er indbrud i hjemmet. Det er til gengæld to andre kategorier.

En opgørelse fra brancheforeningen Forsikring & Pension viser, at tyve går efter genstande, som er hurtige at tage med, og som er lette at sælge videre.

De kriterier opfylder ”smykker og ure” samt ”computere, tablets og elektronik”, og kategorierne topper derfor også statistikken over ejendele, der anmeldelses og skal erstattes efter indbrud.

”Selvom vi forventer langt færre indbrud i år, da flere holder jul hjemme på grund af coronavirus, så er jeg ikke tvivl om, at vi i år også vil have skadesager, hvor kunder har mistet genstande, der er svære at erstatte igen," siger Henrik Bundgaard.

"Vi dækker naturligvis det økonomiske tab, men arvesmykker og værdifulde filer eller studieopgaver på computeren er desværre vanskelige at genanskaffe, og vi anbefaler altid at lave en backup, gerne via cloudløsninger eller en godt gemt server,” siger han.

Gode råd til at undgå indbrud
Rundspørgen viser, at langt de fleste (98%) har godt styr på, hvilke forholdsregler de bør tage, hvis de ikke er hjemme eller på familiebesøg over julen.

”Op mod jul har vi dog ofte bekymrede kunder i røret, der måske er flyttet i et nyt hus og efterspørger gode råd til at holde tyven ude eller gemme ejendele.Et indbrud kan undgås på mange måder, og skadestatistikken afslører, hvordan indbrud typisk sker, og hvordan man derfor bedst kan forebygge dem,” siger Henrik Bundgaard.

De bedste råd til at undgå indbrud er:

• Nabohjælp
    Aftal med dine naboer, at I holder øje med hinandens boliger.

• Terrassedøren
    En god lås på bagsiden af huset er mindst lige så vigtig som en god lås i hoveddøren. Tyve foretrækker nemlig ofte at begå indbrud fra bagsiden af huset.

• Hængsler
    Der findes to måder at bryde en dør op på. Hvis det ikke lykkes for tyven at bryde døren op via låsen, kan de forsøge at bryde døren op via hængslerne. Sørg derfor for, at døren har to bagbeslag.

• Postkassen
    Husk at afbestille avisen. Bed eventuelt din nabo om at tømme postkassen og fjerne breve, aviser og reklamer.

• Sociale medier
    Sørg for, at dine sociale medier ikke afslører, at du ikke er hjemme.

• Vinduer
    Det er vigtigt at have godkendte låseenheder på både døre og vinduer. Forsøg også at få det til at se ud som om, at der er nogen hjemme, og undgå at trække persienner eller rullegardiner for. Et tænd og sluk-funktion på lamper og musikanlæg er en billig tyveriforsikring.

Knap 9 ud af 10 bestyrelsesmedlemmer lever livet farligt uden forsikring: Codan og BOARD OFFICE går sammen og lancerer løsning22.3.2021 15:07:39 CET | Pressemeddelelse

Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, og BOARD OFFICE, en af Skandinaviens stærkeste leverandører af platforme, produkter og rådgivning til bestyrelser, er gået sammen i et partnerskab med et fælles løfte til danske virksomheder og organisationer: Bestyrelsesarbejdet skal professionaliseres og digitaliseres yderligere. Det indebærer blandt andet, at nuværende og fremtidige bestyrelsesmedlemmer, der benytter BOARD OFFICE, nu automatisk er dækket af en bestyrelsesansvarsforsikring hos Codan. En uforsikret bestyrelse kan nemlig i sidste ende stå med personlige erstatningssager på millionbeløb. En ny undersøgelse blandt BOARD OFFICEs flere end 15.000 kunder viser, at 87% af bestyrelserne i danske virksomheder ikke er forsikret eller slet ikke ved, om de har én, og hvordan den dækker. Det skal ses i lyset af, at medlemmer af ledelsen - det vil sige bestyrelse, direktion og øverste ledelsesorgan - i danske virksomheder ifølge Selskabsloven har et professionelt ansvar over for der

Ny strategi, stigende kundetilfredshed og forbedret lønsomhed: Codan er kommet styrket ud af 202026.2.2021 08:06:07 CET | Pressemeddelelse

Med et samlet, positivt afkast på forsikringsdriften på 520 millioner DKK, en solid COR på 89 pct. og en stigende kundetilfredshed kan Codan Danmark kigge tilbage på et tilfredsstillende 2020, som på mange måder har været et definerende år for selskabets fremtid. Et år, hvor der blandt andet blev gennemført en stærk turn-around på hele erhvervsområdet, indgået en banebrydende forsikringsalliance med Nykredit, SparNord og Lokale Pengeinstitutter (LOPI) samt indgået rekordstore aftaler inden for forsikring af vedvarende energi. Alt sammen i lyset af COVID-19, hvor Codans medarbejdere arbejdede i døgndrift hjemmefra for at hjælpe kunder med råd og vejledning i en svær og uvis tid.

Forsikringsalliance vokser: To fynske lokalbanker indtræder i Privatsikringssamarbejdet10.2.2021 08:50:00 CET | Pressemeddelelse

Privatsikring har netop underskrevet samarbejdsaftaler med både Frørup Andelskasse og Rise Sparekasse. Fremover vil kunder i de to fynske pengeinstitutter blive præsenteret for rådgivning samt koncepter og skræddersyede forsikringer fra Privatsikring. Privatsikring er datterselskab af Codan, og dermed indtræder de nye samarbejdspartnere i den nyligt indgåede alliance mellem Codan og Nykredit, Spar Nord og over 30 lokalbanker organiseret i Lokale Pengeinstitutter (LOPI). Den fælles ambition er at skabe landets stærkeste bankassurancemodel. De nye fynske kunder vil få glæde af de produkter, koncepter og digitale løsninger, som Privatsikring udvikler sammen med alliancepartnerne. Planen er, at Privatsikring skal fordoble sin størrelse de kommende år gennem vækst på både privatmarkedet og blandt erhvervskunder. Forsikringsselskabet rundede sidste år en porteføljestørrelse på over 800 millioner kroner, som er drevet af år med vækstrater på mellem 7-9% siden år 2000, hvor selskabet blev grun

Fem gode råd: Sådan undgår du uheld på kælkebakken29.1.2021 12:55:07 CET | Pressemeddelelse

Der bliver formentlig travlt på kælkebakkerne her i den sidste weekend af januar, da DMI spår frostgrader og snevejr i store dele af landet. Der kan også blive travlt på landets skadestuer, hvis man ikke passer på. På kælkebakken er det ikke ualmindeligt, at alt fra bobslæder, kælke, snowracers og tilmed plastikposer eller gamle madrasser kolliderer og ender med uheld og personskader. ”Vinterens udstyr kan være vanskeligt at kontrollere, da det er langt tid siden, det har været fremme, og kombinationen af sne og stejle bakker betyder ofte høj hastighed, hvor det er svært at bremse," siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan. "Vi ved også, at det ikke kun er børn, der kommer til skade på kælkebakken. Forældre kan også komme galt afsted, når de kører afsted sammen med deres børn. Det handler om at gøre rutscheturen både sjov og sikker,” siger han. Husk hjelmen og gå op ad bakken Heldigvis kan skader på kælkebakken forebygges. ”Det handler blandt andet om at lære børn at være opmærkso