Her er Danmarks dyreste a-kasse | Betaler du også for meget?

En ny markedsundersøgelse fra find-a-kasse-priser.dk afslører Danmarks dyreste a-kasse 2021.

Som med så mange andre ting, så koster a-kasser ikke det samme, og faktisk er der ret stor forskel på de dyreste og de billigste a-kasser på markedet.

Men hvem er egentlig den dyreste, og hvad får man her, som man ikke får andre steder? Der ser vi på herunder.

Næsten 1.000 kr. i forskel årligt

Efter at have undersøgt markedet for a-kasser står det klart, at forskellen på den dyreste og billigste a-kasse ikke er til at overse.

Faktisk er der mere end 876 kr. forskel årligt på den dyreste og billigste a-kasse i 2021.

Herunder ses den komplette liste med a-kassernes priser.

1. 3F: 524 kr./md.
  2. Dansk Metal: 522 kr./md.
  3. Fødevareforbundet NNF: 522 kr./md.
  4. Dansk El-Forbrund DEF: 521 kr./md.
  5. FOA a-kasse pris: 519 kr./md.
  6. Ase: 514 kr./md.
  7. HK: 514 kr./md.
  8. Teknisk Landsforbund: 514 kr./md.
  9. BFA: 511 kr./md.
  10. Krifa: 505 kr./md.
  11. CA: 505 kr./md.
  12. MA: 502 kr./md.
  13. Frie: 498 kr./md.
  14. Business Danmark: 490 kr./md.
  15. Min A-kasse: 490 kr./md.
  16. Det Faglige Hus: 487 kr./md.
  17. Lederne: 480 kr./md.
  18. Virksom: 480 kr./md.
  19. Lærernes: 475 kr./md.
  20. Socialpædagogerne: 472 kr./md.
  21. FTF: 468 kr./md.
  22. AJKS: 468 kr./md.
  23. Akademikernes: 467 kr./md.
  24. BUPL: 458 kr./md.
  25. DSA: 451 kr./md.

Kilde: A-kassernes hjemmesider. Med forbehold for tastefejl og ukendte a-kasser.

Den store ”vinder” er 3F med en pris på 524 kr./md. I den anden ende af skalaen har vi Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA) med en pris på 451 kr./md.

Hvorfor betale mere?

Dagpengesatsen, som man får udbetalt ved ledighed, er den samme, uanset hvilken a-kasse man vælger, og overenskomst samt forsikringer er noget der hører til fagforeningen, så man kan spørge sig selv, hvorfor man i nogle tilfælde skal betale omkring 70 kr. mere om måneden for en a-kasse?

Vi har spurgt 3F, hvorfor det skal koste mere at være medlem hos dem end andre steder, men det har desværre ikke været muligt at få et svar.

Til gengæld vil Din Sundhedsfaglige A-kasse gerne give deres forklaring på, hvorfor de er nogle af de billigste:

”Arbejdsmarkedet for sundhedsprofessionelle er i konstant udvikling og efterspurgt. Det betyder, at Din Sundhedsfaglige A-kasse har medlemsgrupper med en lav ledighed og høj omsættelighed på arbejdsmarkedet. En høj ledighed påvirker naturligvis administration og ressourcer i en a-kasse, hvilket skal med i en fair sammenligning.”

En del af forklaringen på den høje pris hos 3F kan således være en højere ledighed kombineret med en lav omsættelighed blandt deres medlemmer, hvilket gør, at deres administrationsomkostninger i sidste ende kan være højere end andre steder.

Citat og lister er et uddrag af den fulde artikel, som findes her.

Om Find-a-kasse-priser.dk

Find-a-kasse-priser.dk er en sammenligningstjeneste, der sammenligner a-kasser, lønsikringer og fagforeninger.

Vi gør det overskueligt at vælge den rigtige a-kasse, som passer til ens pengepung, behov, branche og faglige baggrund.

Samtidig vedligeholder vi en af de største vejledninger til den bedste a-kasse på det danske marked, som er en guide til dem, der har brug for hjælp til at vælge en god all-round a-kasse.

webmaster@webhub.dk