TEKNIQ Installatørernes Organisation

Her er Danmarks bedste elektrikerlærling

Mikkel Rifbjerg Pedersen fra Marielyst EL har sikret sig sejren ved DM i Skills og dermed titlen som landets dygtigste elektrikerlærling. Med sejren kan han ifølge brancheorganisationen TEKNIQ være med til at trække endnu flere unge til elektrikeruddannelsen.

Mikkel Rifbjerg Pedersen fik overrakt prisen af undervisningsminister Merete Riisager

Det var tre dages benhårde konkurrencer, der blev afsluttet med store smil og højlydt jubel, da Mikkel Rifbjerg Pedersen fra Marielyst EL lørdag blev kåret som vinder af DM i Skills for elektrikerlærlinge, som blev afholdt i Gigantium i Aalborg.

Omkring 55.000 besøgende var forbi arrangementet for at følge de 40 konkurrencefag, som alle skulle kåre hver deres danmarksmester. Det var naturligt nok en glad lærling, som kunne se tilbage på de både hektiske og lærerige oplevelser.

Hvad sikrede dig sejren?
”Måske kræver det, at man kan planlægge to skridt længere frem end de andre, og at man hele tiden tænker sig om. Og så skal man have sin faglige stolthed med sig,” siger Mikkel Rifbjerg Pedersen.

Hvem bliver mest stolt af dig – mor eller mester?
”De bliver alle sammen stolte, men jeg vil alligevel skyde på, at det bliver min far. Han har selv samme fag, så jeg ved godt, hvor stolt han er,” siger Mikkel Rifbjerg Pedersen, der nu vender tilbage til Marielyst EL og CELF for at færdiggøre sin uddannelse.

Fantastisk rollemodel
Brancheorganisationen TEKNIQ, der repræsenterer de danske installationsvirksomheder, glæder sig over et veloverstået mesterskab, som kan være med til at trække endnu flere dygtige unge til elektrikeruddannelsen.

”Mikkel Rifbjerg Pedersenog alle de andre finaledeltagere har vist et fantastisk højt fagligt niveau, som også understreger de mange muligheder, faget har at byde på. På den måde håber jeg, at Skills kan vise alle, både unge, forældre og studievejledere, at erhvervsuddannelserne kan give de unge en karriere fyldt med spændende udfordringer,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

”Vi har brug for rollemodeller, der sammen med de mange andre tiltag vi gennemfører i øjeblikket, kan løfte elektrikeruddannelsens anseelse endnu mere, og her er Mikkel Rifbjerg Pedersen en virkelig god repræsentant. Det gælder også Marielyst EL og de øvrige virksomheder, der spiller en afgørende rolle i uddannelsen af fremtidens elektrikere,” siger hun.

De seneste tal fra Undervisningsministeriet viser da også, at installationsbranchen fortsat ligger i toppen, når det gælder om at oprette nye praktikpladser til lærlinge.

<Faktaboks>
Skills 2017

• Det første DM i Skills blev afholdt i 2011.
  • Det er Danmarks største uddannelsesevent og havde i år 54.971 besøgende, da arrangementet blev afholdt fra den 26.-28. januar i Gigantium i Aalborg.
  • Dette års arrangement satte samtidig ny rekord med 40 konkurrencefag (fire mere end i 2016) og 16 demonstrationsfag.
  • Mere end 300 elever og lærlinge deltog i konkurrencerne.

Tina Voldby træffes på mobil 20 12 82 83

Mikkel Rifbjerg Pedersen træffes på mobil 29 10 20 87

Fotos af Mikkel Rifbjerg Pedersen (og undervisningsminister Merete Riisager) vedlagt

Mikkel Rifbjerg Pedersen er Danmarks bedste elektrikerlærling

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ repræsenterer ca. 2800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært indenfor det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation