Hempel leverer et stærkt resultat for 2021 og forankrer ambitiøs bæredygtighedsplan

Hempel øger sin omsætning for 2021 til EUR 1,8 mia. via en kombination af organisk vækst og to store strategiske opkøb. Virksomheden fortsatte med at indgå partnerskaber med kunder, som både tilfører finansiel og miljømæssig værdi, idet man har ambitioner om at fordoble omsætningen inden 2025.

Nøglebudskaber

• Stærk vækst på 15,1 procent, og stigende omsætning på tværs af alle kundesegmenter
  • Største organiske vækst i ti år på 5,9 procent med ti kvartaler i træk med organisk vækst
  • Tilfredsstillende og stabil EBITDA-margen på 11,4 procent, og EBITDA på EUR 203 mio.
  • To store strategiske opkøb i første år af virksomhedens Double Impact-strategi
  • Hempel forankrer sin plan for ESG/bæredygtighed og lancerer CO2-reduktionsmål i overensstemmelse med Science Based Targets initiative 1,5 °C-målet
  • Hempels maling gør det muligt for kunder i den maritime industri at reducere deres CO2-emissionener med 4,5 mio. ton, hvilket er en forøgelse på 25 procent siden 2020.

København, den 2. marts 2022: Hempel fortsatte sin vækstkurve i 2021 og afsluttede året med en organisk vækst på 5,9 procent efter ti kvartaler i træk med organisk vækst. Den samlede vækst udgjorde 15,1 procent på trods af udfordringer med forsyningskæderne i hele malingsindustrien. Den organiske vækst på 5,9 procent var den højeste i mere end ti år og blev drevet af gode resultater inden for marine- og infrastruktur kundesegmenterne. Væksten var større end forventet set i lyset af en hidtil uset stigning i råvarepriser og mangel på råvarer. EBITDA udgjorde EUR 203 mio., hvilket resulterede i en stabil EBITDA-margen på 11,4 procent i overensstemmelse med forventningerne.

“Vores resultater i 2021 var meget tilfredsstillende og viser, at de resolutte tiltag, som blev iværksat for at fokusere vores ambitioner og levere på vores strategi, betaler sig,” siger Lars Petersson, administrerende direktør i Hempel. “Vores ambition er at fordoble vores forretning inden 2025 og at øge vores positive indvirkning, hvad angår bæredygtighed – og vi er på rette vej.”

Hempel gennemførte to store strategiske opkøb i løbet af 2021. I april overtog virksomheden Wattyl, som er én af Australiens og New Zealands førende producenter af husmaling og maling til infrastruktur segmentet. I september fulgte overtagelsen af Farrow & Ball, der har hovedsæde i Storbritannien og er én af verdens førende virksomheder inden for dekorativ luksusmaling og -tapet. Samlet set tilførte de to virksomheder en omsætning på EUR 162 mio. i 2021 med en forventet omsætning for hele 2022 på ca. EUR 275 mio.

Forventningen for 2022 er middel til høj etcifret organisk omsætningsvækst. På trods af de uforudsigelige omstændigheder, der fortsat påvirker råvarer situationen, forventer Hempel desuden en svagt stigende EBITDA-margen på mellem 11 og 12 procent, hvilket fører til en EBITDA på EUR 220-240 mio.

En bæredygtig fremtid med Futureproof
I februar 2021 præsenterede virksomheden Futureproof, som er en omfattende plan og retningslinje for forankring af bæredygtighed inden for alle Hempels forretningsaktiviteter, lige fra virksomhedens kerneaktiviteter til produktudvikling og investeringer.

Futureproof fastlægger konkrete målsætninger for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG), herunder CO2-reduktionsmål. I november fremsatte Hempel sine CO2-reduktionsmål, som lever op til planen for 1,5 °C-målet. Disse skal bekræftes uafhængigt af Science Based Targets initiative, og virksomheden forventer validering i 2022.

“At fokusere på bæredygtighed i forbindelse med vores forretningsaktiviteter er det rigtige at gøre og samtidig et klogt valg,” siger Lars Petersson. “For at tiltrække vigtige kunder skal vi kunne levere løsninger og udvikle partnerskaber, som tilbyder løsninger på deres bæredygtighedsudfordringer. Et eksempel på dette er vores nye strategiske partnerskab med GRI Renewable Industries, som vil hjælpe os med at fremme bæredygtighed og opnå omkostningsreduktioner inden for produktionen af vindmøller.”

Sikrer lavere emissioner for vores kunder
Virksomheden konstaterede også en øget efterspørgsel efter sine bæredygtige produkter, såsom sine avancerede bundmalinger. De sikrer brændstofbesparelser og dermed CO2-besparelser ved at forbedre et skibs hydrodynamik. I 2021 sikrede Hempels bundmalinger, at kunderne inden for det maritime område kunne reducere deres CO2-emissioner med 4,5 mio. ton, hvor tallet i 2020 lå på 3,6 mio. ton. Hempel sigter mod at forøge dette tal til 5,5 mio. ton i 2022.

“Som virksomhed har vi et ansvar for at handle og gøre en forskel. I 2021 tog vi et stort skridt fremad med arbejdet med vores forretningsaktiviteter, kommercielle organisation, produktudvikling og bæredygtighed, hvilket udgør grundlaget for fordobling af vores forretning senest i 2025. I løbet af de næste år vil vi accelerere vores miljømæssige og sociale resultater radikalt, samtidig med at vi også udvider vores forretningsaktiviteter, så vi kan fortsætte med at skabe en bedre fremtid med mere bæredygtige løsninger og finansiere det filantropiske arbejde, som vores ejer, Hempel Foundation, udfører,” konstaterer Lars Petersson.

Information om Hempel A/S

Lundtoftegårdsvej 91
2800 Kgs. Lyngby

+45 4593 3800http://hempel.com

Hempels maling og overfladebehandlinger beskytter og udsmykker bygninger, infrastruktur og andre aktiver, og spiller en vigtig rolle i vores kunders globale forretning. De hjælper med at minimere vedligeholdelsesomkostninger, giver forbedret æstetik og bedre energieffektivitet.