Hempel køber førende australsk malingsproducent

Den danske malingsproducent Hempel A/S har den 18. februar 2021 indgået aftale om at købe Wattyl, der er en af Australien og New Zealands førende og mest velrenommerede producenter af hus- og industrimaling. Wattyl har 750 ansatte og en omsætning på EUR 150 mia.

Sælger er amerikanske Sherwin-Williams, verdens største producent af maling, og handlen er betinget af myndighedernes godkendelse, som forventes i første kvartal 2021.

”Vi tager nu det første store, synlige skridt i vores ambition om at fordoble Hempels omsætning til EUR 3 mia. i 2025. Opkøbet vil få en stor, positiv betydning for det aftryk, vi ønsker at sætte i den globale malingsindustri og for udviklingen i vores Syd- & Østasien region,” siger Lars Petersson, Group President & CEO i Hempel.

”Opkøbet matcher med vores Double Impact-strategi og de ambitioner, vi har for vækst i fire udvalgte strategiske segmenter, herunder hus- og industrimaling. Samtidig understreger aftalen om at købe Wattyl kernen i vores strategi: Vi ønsker at indtage førerpositioner i udvalgte segmenter og geografier, og vi agter at fordoble Hempels omsætning inden for fem år. En fordobling af omsætningen gør det muligt at fordoble vores positive indflydelse ved at investere i bæredygtighed, innovation og digitalisering,” fortsætter Lars Petersson.

Wattyl har i mere end 100 år udviklet innovative, teknologisk avancerede og markedsførende produkter af højeste kvalitet og samtidig opbygget et ikonisk brand med en høj kendskabsgrad blandt forbrugere. Wattyl har en stor portefølje af mærkevareprodukter, og virksomheden ejer og driver næsten 100 butikker i hele Australien og i New Zealand.

Stærk platform for fortsat vækst

”Samarbejdet mellem Hempel og Wattyl vil stille os i en gunstig position i forhold til at indfri vores strategiske ambitioner både hvad angår hus- og industrimaling. Inden for sidstnævnte gælder det særligt på områderne for infrastruktur og energi. Det skal ske ved at kombinere vores ekspertise, dele viden om industrierne og ved at lave kvalitetsprodukter. Vores forventninger til Wattyl som en del af Hempel-familien er derfor høje, og sammen vil vi skabe en stærk platform for fortsat vækst i hele Syd- & Østasien regionen,” siger Lars Petersson.

Den nuværende administrerende direktør i Wattyl, Matt Crossingham, vil fortsætte i jobbet og ser frem til at blive en del af Hempel og medvirke til udvikling og succes.

“Jeg og hele mit team er glade for at blive en del af Hempel-familien, og vi ser frem til at medvirke til den fortsatte udvikling og succes – ikke bare i Australien og i New Zealand – men i hele Syd- og Østasien. Wattyl vil få adgang til vigtig viden, erfaring, innovation og et bredere produktsortiment, som vil skabe øget værdi for vores kunder. Jeg er sikker på, at det nye ejerskab vil bringe Wattyl til et nyt niveau,” siger Matt Crossingham.

Lars Petersson supplerer: “Sammen med Matt Crossingham og hans dygtige team vil vi fokusere på at forblive en betroet partner for alle vores nuværende og fremtidige kunder i Australien og New Zealand. Vores strategiske fokus vil være på at sikre, at kunderne får den optimale helhedsoplevelse, og med opkøbet vil kunderne opleve et vedvarende fokus på bæredygtighed, digitalisering og innovation.”

Hempel anerkender fuldt ud Wattyls brands styrker og kvaliteter. Wattyl vil derfor beholde sit navn og bliver brandingmæssigt ’A part of Hempel’.

Hempel foretog senest i 2018 et større opkøb, da Hempel erhvervede sig den førende tyske malingsproducent J.W. Ostendorf, der i dag er succesfuld integreret i Hempels globale voksende forretning for husmaling. Hempel forventer yderligere opkøb de kommende år som en del Double Impact strategien.

Om Wattyl

• Etableret: 1915
  • Medarbejdere: 750
  • Omsætning: EUR 150 mio.
  • Hovedkvarter i Baulkham Hills, Sydney, New South Wales
  • 2 fabrikker (Kilburn, South Australia og Footscray, Victoria)
  • 5 distributionscentre (4 i Australien, 1 i New Zealand)
  • Næsten 100 egne butikker
  • Brands: Wattyl, Wattyl Protective Coatings

Information om Hempel A/S

Lundtoftegårdsvej 91
2800 Kgs. Lyngby

+45 4593 3800http://hempel.com

Hempels malinger og overfladebehandlinger beskytter og udsmykker bygninger, infrastruktur og andre aktiver, og spiller en vigtig rolle i vores kunders globale forretning. De hjælper med at minimerer vedligeholdelsesomkostninger, giver forbedret æstetik og bedre energieffektivitet.