Helle Valentin vinder Women’s Board Award 2019

Global Account Partner Helle Valentin fra IBM er i dag kåret som årets kvindelige bestyrelsesmedlem. Det er sjette gang, at den prestigefyldte pris bliver uddelt, og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary stod for overrækkelsen.

Kronprinsesse Mary, prismodtager Helle Valentin og juryformand Thomas Thune Andersen

51-årige Helle Valentin har i dag modtaget Women’s Board Award 2019. Hun er uddannet ingeniør og har haft en mangeårig karriere i IBM, hvor hun i dag er Global Account Partner i IBM Denmark. Derudover sidder hun i dag i fire bestyrelser, deriblandt hos den hollandske byggegigant Royal BAM Group.

Helle Valentin er stolt over at modtage prisen i det skarpe felt af mange andre dygtige kvindelige bestyrelsesmedlemmer.

- Den største gave, nogen kan give til en person, er at have tillid og tiltro til vedkommende. Jeg er meget stolt og glad for den tillid og tiltro, som juryen for Women’s Board Award har vist mig. Stigende hastighed i forandringer – for eksempel drevet af teknologien – betyder, at der mere end nogensinde er brug for diversity of thought for at reducere blinde vinkler både i topledelser og bestyrelser, siger Helle Valentin.

Det er en jury på seks erfarne bestyrelsesformænd og -medlemmer, der har valgt Helle Valentin som modtager af Women’s Board Award 2019. Juryformanden, Ørsteds bestyrelsesformand Thomas Thune Andersen, fremhæver vinderens evne til at balancere vidt forskellige hensyn og dagsordener og få dem til at mødes. Helle Valentin har haft stor succes med at gennemføre omfattende forandringsprocesser i en af verdens største tech-virksomheder.

- Som international topleder og med digitale ledelseskompetencer i verdensklasse har Helle Valentin stort potentiale som kommende bestyrelsesformand. Hun er en fremragende repræsentant for de kompetencer, som bestyrelser efterspørger. Hun er analytisk skarp, forstår komplekse sammenhænge og bidrager til alle de væsentlige elementer i bestyrelsesarbejdet. Og derudover er hun som menneske både respekteret og vellidt, siger Thomas Thune Andersen.

Kåring skal sætte fokus på kvindelige bestyrelsestalenter

Helle Valentin er den sjette modtager af Women’s Board Award i Danmark. Hun er udvalgt blandt en omfattende pulje af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, der ikke har en formandspost i dag, men vurderes at have potentialet til at lede en bestyrelse. Kandidaterne har leveret dokumenterede økonomiske resultater og har stærke referencer fra deres erhvervskarrierer både i og uden for bestyrelseslokalet.

Formålet med Women’s Board Award er at synliggøre de kvinder, der kan være med til at sætte agendaen i fremtidens bestyrelser, og belønne dem for deres indsats. Prisen er således et led i indsatsen for at øge kønsdiversiteten i de danske bestyrelser.I Danmark er kun hvert fjerde bestyrelsesmedlem i de børsnoterede selskaber en kvinde, og mere end halvdelen af virksomhederne har ikke en eneste kvinde i bestyrelsen.

Prisoverrækkelsen fandt sted hos Egmont med deltagelse af 200 inviterede gæster fra toppen af dansk erhvervsliv.

Om Women’s Board Award:

• Women’s Board Award blev første gang uddelt i Danmark i 2014
  • Den norske organisation Styre­informasjon står bag prisen, som også uddeles i Finland, Norge og Sverige. Fra 2019 også i Schweiz.
  • Partnere bag prisen er Egmont, Alumni, Deloitte og Lederne.
  • Tidligere modtagere af prisen:
    • 2014: Eva Berneke, CEO, KMD
      2015: Merete Eldrup, CEO, TV2
      2016: Lene Skole, CEO, Lundbeckfonden
      2017: Pernille Erenbjerg, CEO, TDC A/S
      2018: Marianne Kirkegaard, CEO, CSM Bakery Solutions
  • Vinderen modtager et stipendium til IMD i Schweiz.
  • Juryen består af:
    • Thomas Thune Andersen (formand for juryen), bestyrelsesformand Ørsted A/S, m.fl.
    • Marianne Kirkegaard, CEO, CMS Bakery Solutions
    • Vagn Sørensen, Årets Bestyrelsesformand 2018
    • Jørgen Huno Rasmussen, bestyrelsesformand
    • Pernille Erenbjerg, bestyrelsesmedlem Millicom
    • Gunnar Eckbo, bestyrelsesanalytiker, Styreinformasjon ASMere info på
  • Mere info: www.womensboardaward.dk

Yderligere info og kontakt til prismodtager og jury: Susanne Hoeck, mobil 2629 3510, mail: sushoeck@gmail.com

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et