Helle Valentin vinder Women’s Board Award 2019

Global Account Partner Helle Valentin fra IBM er i dag kåret som årets kvindelige bestyrelsesmedlem. Det er sjette gang, at den prestigefyldte pris bliver uddelt, og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary stod for overrækkelsen.

Kronprinsesse Mary, prismodtager Helle Valentin og juryformand Thomas Thune Andersen

51-årige Helle Valentin har i dag modtaget Women’s Board Award 2019. Hun er uddannet ingeniør og har haft en mangeårig karriere i IBM, hvor hun i dag er Global Account Partner i IBM Denmark. Derudover sidder hun i dag i fire bestyrelser, deriblandt hos den hollandske byggegigant Royal BAM Group.

Helle Valentin er stolt over at modtage prisen i det skarpe felt af mange andre dygtige kvindelige bestyrelsesmedlemmer.

- Den største gave, nogen kan give til en person, er at have tillid og tiltro til vedkommende. Jeg er meget stolt og glad for den tillid og tiltro, som juryen for Women’s Board Award har vist mig. Stigende hastighed i forandringer – for eksempel drevet af teknologien – betyder, at der mere end nogensinde er brug for diversity of thought for at reducere blinde vinkler både i topledelser og bestyrelser, siger Helle Valentin.

Det er en jury på seks erfarne bestyrelsesformænd og -medlemmer, der har valgt Helle Valentin som modtager af Women’s Board Award 2019. Juryformanden, Ørsteds bestyrelsesformand Thomas Thune Andersen, fremhæver vinderens evne til at balancere vidt forskellige hensyn og dagsordener og få dem til at mødes. Helle Valentin har haft stor succes med at gennemføre omfattende forandringsprocesser i en af verdens største tech-virksomheder.

- Som international topleder og med digitale ledelseskompetencer i verdensklasse har Helle Valentin stort potentiale som kommende bestyrelsesformand. Hun er en fremragende repræsentant for de kompetencer, som bestyrelser efterspørger. Hun er analytisk skarp, forstår komplekse sammenhænge og bidrager til alle de væsentlige elementer i bestyrelsesarbejdet. Og derudover er hun som menneske både respekteret og vellidt, siger Thomas Thune Andersen.

Kåring skal sætte fokus på kvindelige bestyrelsestalenter

Helle Valentin er den sjette modtager af Women’s Board Award i Danmark. Hun er udvalgt blandt en omfattende pulje af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, der ikke har en formandspost i dag, men vurderes at have potentialet til at lede en bestyrelse. Kandidaterne har leveret dokumenterede økonomiske resultater og har stærke referencer fra deres erhvervskarrierer både i og uden for bestyrelseslokalet.

Formålet med Women’s Board Award er at synliggøre de kvinder, der kan være med til at sætte agendaen i fremtidens bestyrelser, og belønne dem for deres indsats. Prisen er således et led i indsatsen for at øge kønsdiversiteten i de danske bestyrelser.I Danmark er kun hvert fjerde bestyrelsesmedlem i de børsnoterede selskaber en kvinde, og mere end halvdelen af virksomhederne har ikke en eneste kvinde i bestyrelsen.

Prisoverrækkelsen fandt sted hos Egmont med deltagelse af 200 inviterede gæster fra toppen af dansk erhvervsliv.

Om Women’s Board Award:

• Women’s Board Award blev første gang uddelt i Danmark i 2014
  • Den norske organisation Styre­informasjon står bag prisen, som også uddeles i Finland, Norge og Sverige. Fra 2019 også i Schweiz.
  • Partnere bag prisen er Egmont, Alumni, Deloitte og Lederne.
  • Tidligere modtagere af prisen:
    • 2014: Eva Berneke, CEO, KMD
      2015: Merete Eldrup, CEO, TV2
      2016: Lene Skole, CEO, Lundbeckfonden
      2017: Pernille Erenbjerg, CEO, TDC A/S
      2018: Marianne Kirkegaard, CEO, CSM Bakery Solutions
  • Vinderen modtager et stipendium til IMD i Schweiz.
  • Juryen består af:
    • Thomas Thune Andersen (formand for juryen), bestyrelsesformand Ørsted A/S, m.fl.
    • Marianne Kirkegaard, CEO, CMS Bakery Solutions
    • Vagn Sørensen, Årets Bestyrelsesformand 2018
    • Jørgen Huno Rasmussen, bestyrelsesformand
    • Pernille Erenbjerg, bestyrelsesmedlem Millicom