Heliac ApS

Heliac rejser knap 100 mio. kr.: Selskabet er nu klar til at skalere

Heliac ApS har netop modtaget en investering på knap 100 mio. kroner. Størstedelen af den rejste kapital kommer fra Artha Kapitalforvaltning, mens den resterende del kommer fra eksisterende aktionærer og P.G. Invest. Investeringen skal gøre det muligt for Heliac at skalere organisationen og levere CO2-neutral sol-genereret varme til produktionsvirksomheder og fjernvarmeselskaber i hele verden.

”Vi har igennem længere tid været i dialog med flere multinationale virksomheder, som ser vores CO2-neutrale solvarme som en økonomisk bæredygtig mulighed for at omlægge en del af sin produktion til grøn energi. Så interessen er der, og det er egentlig bare et spørgsmål om, hvornår vi kan levere,” siger Henrik Pranov, CEO hos Heliac.

”Vi skal nu i gang med at rekruttere flere dygtige medarbejdere, som kan være med til at løfte Heliac til næste niveau – og vi skal arbejde hurtigt, for vores mål er at påbegynde byggeriet af solanlæg rundt omkring i verden til næste år,” tilføjer Henrik Pranov, CEO hos Heliac.

Om Artha

Artha forvalter over 15 mia. kr. for 600 velhaverfamilier og håndplukker investeringsprojekter med stort potentiale. Selskabet har stigende fokus på investeringer i grøn energi.

”Heliac har et kæmpe potentiale. Produktet er skalerbart, og kan leveres til hele verden, hvor der er sol. Teknologien er god, solpanelerne er billige og effektive, og så har Heliac en dygtig ledelse. Når jeg regner på casen, er det rigtig spændende,” siger Jan Severin Sølbæk, Direktør i Artha Kapitalforvaltning.

Interview med Henrik Pranov, CEO hos Heliac

Heliac har netop været igennem en større kapitalrejsningsrunde, hvor der er blevet rejst knap 100 millioner kroner. Hvilken betydning har det for Heliac at have fået denne kapitalindsprøjtning?

Vi har brugt 7 år på at udvikle den teknologi, der ligger bag vores solanlæg, og nu er alle børnesygdommene håndteret, og vi er klar til at kunne levere solanlæg til produktion af procesvarme og fjernvarme.

Den netop overståede kapitalrejsningsrunde, hvor vi har rejst knap 100 mio. kroner, vil gøre det muligt for os at skalere vores organisation, så vi bliver gearet til at levere solanlæg til hele verden. Det er et kæmpe skridt for Heliac.

Hvad er det jeres teknologi kan bidrage med?

Industriens brug af procesvarme står for mere end 10% af det globale energiforbrug. Derfor har det en kæmpe betydning for klimaet, hvis denne energi kan fremstilles CO2-neutralt. Og det er netop det, vi kan.

Dermed bliver vores teknologi et rigtig godt værktøj i realiseringen af den grønne omstilling, og det er noget, som rigtig mange produktionsvirksomheder er ved at få øjnene op for. Med vores teknologi kan de reducere deres CO2-udledning uden at det koster på bundlinien. Så vi ser et kæmpe potentiale i den hér teknologi i forhold til at accelerere den grønne omstilling – og det er jo gode nyheder for os alle sammen.

Der findes efterhånden en del kilder til grøn energi – vindmøller, solpaneler, biomasse osv. Hvorfor er der også brug for jeres teknologi?

Vores berettigelse ligger i, at vi kan levere CO2-neutral procesvarme til samme pris som naturgas. Det er dét, der får produktionsvirksomhederne til at spærre øjnene op. De har jo alle fokus på grøn omstilling og reducering af CO2-udslip, men virkeligheden er bare, at denne grønne omstilling vil koste på bundlinien, hvis den skal ske ved hjælp af de teknologier, som har været på markedet indtil nu.

Det er derfor, at vores teknologi er en revolution indenfor CO2-neutral procesvarme. Vores linser er ganske enkelt mere effektive, og derfor kan vores solanlæg fylde mindre i landskabet og prisen på den varme, som vi kan levere, bliver konkurrencedygtig.

Hvad er næste skridt?

Næste skridt er at kigge på vores organisation og finde flere gode folk, som kan udfylde de nye roller, som kræves for, at vi nu kan begynde at levere solanlæg.

Vi er kommet til det punkt, hvor vi skal have fokus på eksekvering – dvs. at vi skal opbygge en organisation, som kan planlægge og udføre byggeriet af solanlæg. Vi har allerede kontakt til flere internationale produktionsvirksomheder, så vi står og tripper lidt for at komme i gang. Første skridt er byggeriet af et nyt anlæg ved DTU Science Park, som vi håber på at kunne påbegynde inden sommer. Derefter vil vi rykke udenfor Danmarks grænser og sandsynligvis påbegynde byggeriet af flere anlæg i Spanien.

Information om Heliac ApS

Heliac ApS
Savsvinget 4D
2970 Hørsholm

Heliacs mission er at tilbyde CO2-neutral procesvarme til produktionsvirksomheder over hele verden. Med en ny og innovativ tilgang til solgenereret varme har Heliac udviklet en teknologi, som høster solens varme og omdanner den til højtemperatur procesvarme. Teknologien udmærker sig ved at være mere effektiv og mere økonomisk attraktiv end både fossile brændstoffer og eksisterende alternativer til CO2-neutral procesvarme.

Produktionsvirksomheders varmeforbrug udgør mere end 10% af det samlede globale energiforbrug. Heliac kommer derfor til at spille en markant rolle i realiseringen af den grønne omstilling for produktionsvirksomheder med varme i produktionen. Med en reduktion af CO2-udslippet relateret til virksomhedernes varmeforbrug - til en pris der ikke forringer bundlinien - står Heliac stærkt på markedet for energieffektivisering og vedvarende energi.

Heliac er en dansk virksomhed grundlagt i 2014, som holder til i Hørsholm. Virksomheden har pt. 23 medarbejdere men vil i løbet af de næste 2-3 år skalere organisationen til at omfatte 60-100 ansatte.

Følg pressemeddelelser fra Heliac ApS