Helen Bernt Andersen er ny formand i Kræftens Bekæmpelse

På Kræftens Bekæmpelses repræsentantskabsmøde i Kolding er tidligere sygeplejedirektør Helen Bernt Andersen blevet valgt som ny formand.

Foto: Tomas Bertelsen

Tidligere sygeplejedirektør og sundhedsfaglig direktionskonsulent Helen Bernt Andersen er søndag blevet valgt som ny formand for Kræftens Bekæmpelse. Det skete på foreningens repræsentantskabsmøde i Kolding.

Hun overtager formandsposten efter administrerende sygehusdirektør Dorthe Crüger, der har været formand for Kræftens Bekæmpelse i tre år.

- Jeg er beæret og taknemmelig over den tillid, der er vist mig. Jeg ser frem til, at jeg sammen med de mere end 47.000 frivillige skal være med til at tegne Kræftens Bekæmpelse som en medmenneskelig og stærk patientforening, siger Helen Bernt Andersen.

- De mange frivillige udgør foreningens basis. Det fantastiske engagement og den store folkelige opbakning, der ses i de mange lokale initiativer samt, når der f.eks. er landsindsamling og Stafet For Livet, er helt unikt. Det giver håb og mening hos mange, siger hun.

Større forskningsindsats

Helen Bernt Andersens arbejde som kræftsygeplejerske på Finseninstitutet har præget hele hendes faglige karriere. Hun har set, hvor stor betydning det har at bruge den nyeste viden fra forskning til bedre behandlingsmuligheder.

- Det er alt sammen noget, der heldigvis i dag er i rivende udvikling, og som jeg ser frem til at styrke yderligere sammen med Kræftens Bekæmpelse, siger Helen Bernt Andersen.

Fra sit arbejde ved hun, hvor vigtigt det er for den enkelte patient at blive modtaget med respekt, omsorg og lindrende behandling, når det er påkrævet. For den nyvalgte formand er det også vigtigt at arbejde med, hvordan kræftpatienter har det efter afsluttet behandling.

- Der skal forskes mere i, hvordan det er at leve med de gener, en intensiv kræftbehandling kan give. Det kræver en større forskningsindsats fra en bred vifte af sundhedsfaglige discipliner, siger hun.

Samarbejde med andre foreninger

Helen Bernt Andersen ønsker, at Kræftens Bekæmpelse i kraft af sin størrelse og position kan bane vejen for bedre behandling af alle patienter, ikke kun kræftpatienter. Det kan blandt andet ske ved tæt samarbejde med andre patientforeninger.

Kampen for en røgfri fremtid ligger også den nye formand stærkt på sinde:

- At undgå at børn og unge begynder at ryge, ser jeg som en meget væsentlig opgave. Vi skal gøre, hvad vi kan, for at påvirke skoler og institutioner samt kommuner og regioner. Vores folketingspolitikere skal vi også have lokket ud af busken, siger hun.

Fra 2002 til 2017 har Helen Bernt Andersen arbejdet som sygeplejedirektør og siddet i direktionen på Rigshospitalet. I dag arbejder hun som sundhedsfaglig direktionskonsulent samme sted, samtidig med at hun er formand for Kræftens Bekæmpelse

- Jeg har aldrig sluppet kræftområdet eller er holdt op med at interessere mig for patientinddragelse, og det kan jeg tilskrive den læring, det kollegaskab og den patientkontakt, jeg havde som kræftsygeplejerske, siger hun.

Presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse Lise Bondesen tlf. 31326353

Foto: Tomas Bertelsen

Ida Pedersen, Hanstholm, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 17:00pressemeddelelse

Ida Pedersen, Hanstholm, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse, som hun har siddet i siden 2015. Ida Pedersen er uddannet sygeplejerske, har et diplom i offentlig forvaltning og er medlem af kommunalbestyrelsen. - Gennem mit arbejde som sygeplejerske oplever jeg desværre stadig patienter og pårørende, der føler sig svigtet. De mangler støtte og vejledning om behandlingsmuligheder og rette individuelle opfølgningsforløb. Jeg vil gerne arbejde for, at alle aktører bidrager til bedst mulige forløb, siger hun.

Helle Pappot, Allerød, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:57pressemeddelelse

Overlæge, dr.med Helle Pappot, Allerød ,er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Hun har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015 og vil arbejde for bedst mulig patient- og pårørende-inddragelse på kræftområdet ud fra patienternes ønske. - I mit job som overlæge på Rigshospitalets kræftafdeling (onkologisk klinik) møder jeg rigtig mange kræftpatienter og deres pårørende. Det er mit indtryk, at mange af de mennesker, jeg møder, ønsker at tage aktivt del i kræftforløbe, siger Helle Pappot, der i hovedbestyrelsen også vil arbejde for at fastholde Kræftens Bekæmpelses store engagement i og støtte til alle aspekter af kræftforskning.