Hele Danmark skal opleve, at det går fremad

Statsministeren sætter i sin nytårstale fokus på, at de kommende trepartsforhandlinger skal handle om integration af flygtninge. ”Vi vil gerne være med til at finde løsninger på integration af flygtninge – men vi skal huske, at hele Danmark skal med”, siger LO’s formand Lizette Risgaard.

Kommentaren kommer som en reaktion på statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale i dag.

– Det er helt afgørende, at de flygtninge, der får opholdstilladelse i Danmark, kommer i job, så de kan forsørge sig selv og bidrage til fællesskabet. Men vi skal samtidig huske, at andre grupper på kanten af arbejdsmarkedet, herunder dagpengemodtagere og mennesker, der er faldet ud af dagpengesystemet, kommer i job, siger Lizette Risgaard.

Det betyder fx, at virksomhederne særligt i den private sektor i langt højere grad skal åbne døren for disse grupper.

Velfærd frem for skattelettelser
Lars Løkke Rasmussen nævner i sin tale bl.a. skattelettelser.

– Hvis det lykkes at få både folk på kanten af arbejdsmarkedet og flygtninge i job, kan det da godt være en ide med skattelettelser. Men vi er allerede i gang med at indfase den tidligere regerings skattereform. Derfor er der mere behov for at bruge penge på kernevelfærd som børnepasning, uddannelse og ældrepleje. Hvis vi ikke kan få passet vores børn og gamle, og hvis vi ikke har de rette uddannelser og kvalifikationer, kan vi ikke skabe vækst i samfundet, siger Lizette Risgaard.

– Jeg er enig med statsministeren i, at det er vigtigt at sørge for uddannelser i yderområderne.  Men besparelserne på finansloven kan desværre få den modsatte effekt, da de formentlig kan betyde, at uddannelsestilbud i yderområderne vil lukke ned, siger Lizette Risgaard, og afslutter:

– Jeg savner, at statsministeren sætter særskilt fokus på den allerstørste udfordring for det danske arbejdsmarked i de kommende år, nemlig hvordan vi sikrer, at langt flere unge og voksne vælger en erhvervsuddannelse som karrierevej.

Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.