Hejs Dannebrog på alle flagstænger på Valdemarsdag

Danmarks-Samfundet opfordrer alle til at flage mandag den 15. juni 2020

Den 15. juni 2019 stod hele Danmark på den anden ende. Årsagen var, at landets nationalsymbol nummer ét på denne dag i 1219 og dermed for 800 år siden hjalp indtrængende danske krigere med at slå de dengang hedenske estere. Under konceptet Dannebrog 800 var Danmarks-Samfundet gennem hele 2019 inspirator, tovholder og koordinator for en række lokale, regionale og landsdækkende flagfester.

Flagfester 2020 på standby
Statsministeriets forbud mod større forsamlinger betyder i år, at Danmarks-Samfundets planlagte flagfester aflyses.

– Normalt arrangerer Danmarks-Samfundet flagfester i godt 20 større byer landet over, siger organisationens landsformand Erik Fage-Pedersen. – Her overrækker vi flag og faner til de foreninger og organisationer, der har ansøgt. Samtidig er der taler for flaget samt masser af underholdning, uddyber landsformanden, der også fortæller, at der mange steder afholdes festgudstjenester i forbindelse med festlighederne.

Sammenhold i den globale krise
Danmarks-Samfundets opfordring til at hejse Dannebrog på alle landets flagstænger skal også ses som en manifestation, der viser sammenhold i en krisetid. På den baggrund vil de aflyste flagfester også blive afholdt senere. Planen er, at de omkring 200 flag og faner, der uddeles årligt, bliver overdraget ved en række flagfester i løbet af efteråret 2020.

– Det er vigtigt at fastholde en over 100 år gammel tradition, der mange steder får støtte af de lokale kommuner, siger Erik Fage-Pedersen.

For at se dette indhold fra domclickext.xyz, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Kontakt:
Leif Mortensen
Telefon 21923055
Mail: lm@mkmedier.dk

Eventet Dannebrog 800 år nåede det planlagte mål27.12.2019 09:45:33 CET | Pressemeddelelse

– Da Danmarks-Samfundet i 2016 begyndte at planlægge aktiviteter i forbindelse med Dannebrogs 800 års-jubilæum på Valdemarsdag 2019, blev det besluttet, at de forskellige projekter skulle bredes ud over hele jubilæumsåret, og at hele landet skulle inddrages, selv om hovedfejringen skulle finde sted i København. Alt sammen med det formål at gøre befolkningen i hele landet opmærksom på Dannebrogs 800 års-fødselsdag og Dannebrogs skiftende betydning gennem tiderne for vores historie og identitet. Det siger landsformand Erik Fage-Pedersen, der uddyber: – Med udgangen af 2019, hvor Danmarks-Samfundet med succes har stået i spidsen for en lang række aktiviteter, må vi konstatere, at vi til fulde har opnået vores mål. Dækningen i både de trykte og de elektroniske medier har været langt over det forventede, selvfølgelig kulminerende i dagene op til Valdemarsdag den 15. juni, der ifølge legenden er Dannebrogs fødselsdag. Vi har med held gjort et stort arbejde ud af også at involvere ungdommen g