Salling Group

Hedebølge-tomater får nyt liv i ny madspilds-ketchup

Del

Uperfekte og overskydende tomater får nyt liv i ny madspildsketchup, som er den første af sin slags i Danmark. Ideen til ketchuppen kommer efter de seneste ugers hedebølge, og ketchuppen lanceres i dag i føtex og Bilka.

Bulede, deforme og overskydende hedebølge-tomater, som ellers ville være kasserede, får nu en ny chance. I stedet for at blive smidt ud vil tomaterne nemlig indgå i en ny madspildsketchup, som er den første af sin slags i Danmark.

Ideen med madspildsketchuppen er opstået ovenpå en rigtig god tomat-sæson. De høje temperaturer har betydet en markant overproduktion af tomater.

– Vi har simpelthen flere tomater end ellers, og derfor har vi sammen med Bilka, føtex og Foreningen Stop Spild Af Mad udviklet madspildsketchuppen, så de mange ekstra tomater, vi har, kommer til gavn. Der er tale om et unikt produkt, som er kendetegnet ved høj kvalitet og som samtidig er et stærkt aktiv i kampen mod madspild, fortæller Claus Duedal Jakobsen, der er salgschef hos producenten, Alfred Pedersen & Søn.

Selvom ideen kommer efter de seneste ugers hedebølge, vil ketchuppen også blive produceret i andre perioder, hvor de uperfekte tomater, som ellers frasorteres, vil blive brugt.

I føtex og Bilka glæder man sig over den nye madspildsketchup, som er helt i tråd med både forbrugernes lyst til at bekæmpe madspild og de to kæders ambitiøse målsætning om at halvere det samlede madspild.

– Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild, og vi forsøger på alle niveauer at bidrage til at mindske spild og sikre endnu bedre brug af fødevarer, som sagtens kan komme til gavn på andre måder. Det gør vi i vores butikker, men vi er også glade for, at der er dygtige og initiativrige producenter, som i den grad er klar med stærke tiltag, der bekæmper madspild, fortæller Jonas Schrøder, der er ansvarlighedsdirektør i Salling Group, som står bag føtex og Bilka.

Udover at madspildsketchuppen bliver produceret af tomater, som ellers vil blive smidt ud og dermed minimerer madspild, går en del af salget helt konkret også til at bekæmpe problematikken. Således går 25 øre fra hver solgte flaske ketchup til foreningen Stop Spild Af Mad, der vil bruge pengene aktivt til dets forsatte arbejde på at få danskerne til at blive endnu mere beviste om at reducere madspild.

– Mad skal ikke gå til spilde, og tomater, som er i overskud eller ikke lever op til krav om ensartethed, udseende og størrelse, kan sagtens bruges i andre sammenhænge. Smagen er den samme, og ketchuppen er et godt eksempel på hvordan vi udnytter ressourcerne bedst muligt. Derfor fortjener initiativet stor ros, fortæller Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad.

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Om Stop Spild Af Mad:

Stop Spild Af Mad bevægelsen har i år eksisteret i 10 år. Stop Spild Af Mad er Danmarks største organisation mod madspild målt på antal gennemførte aktiviteter og projekter i hele værdikæden fra jord til bord, antallet af danske og internationale medieomtaler, samt antal af følgere på de sociale medier. Stop Spild Af Mad bevægelsen blev stiftet i 2008 og har igangsat kampen mod madspild i Danmark og bragte Danmarks kamp mod madspild på verdenskortet. Stop Spild Af Mads formål er at arbejde bredt i hele værdikæden fra jord til bord nationalt og internationalt for at frembringe, finde og udbrede konkrete løsninger, som kan forebygge og minimere madspild.

Pressetelefon: 40 72 06 01 - info@stopspildafmad.org - www.stopspildafmad.org

Om Salling Group:

Salling Group er Danmarks mest mangfoldige detailhandelsvirksomhed. Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Wupti og Salling Stormagasin arbejder vi for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livstil. Flere end 53.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen og Sverige servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Ny undersøgelse: Stort flertal af danskerne vil have tobakken skjult23.10.2018 07:40pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal på 71 procent af danskerne bakker op om, at butikkerne skjuler tobak og cigaretter. Metoden bygger på gode erfaringer fra udlandet og anbefales af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægeforeningen, for at forhindre unge i at blive rygere. Et flertal af danskerne er også parate til at gøre det lovpligtigt at gemme cigaretterne væk. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum