Hedebølge-tomater får nyt liv i ny madspilds-ketchup
Bulede, deforme og overskydende hedebølge-tomater, som ellers ville være kasserede, får nu en ny chance. I stedet for at blive smidt ud vil tomaterne nemlig indgå i en ny madspildsketchup, som er den første af sin slags i Danmark.
Ideen med madspildsketchuppen er opstået ovenpå en rigtig god tomat-sæson. De høje temperaturer har betydet en markant overproduktion af tomater.
– Vi har simpelthen flere tomater end ellers, og derfor har vi sammen med Bilka, føtex og Foreningen Stop Spild Af Mad udviklet madspildsketchuppen, så de mange ekstra tomater, vi har, kommer til gavn. Der er tale om et unikt produkt, som er kendetegnet ved høj kvalitet og som samtidig er et stærkt aktiv i kampen mod madspild, fortæller Claus Duedal Jakobsen, der er salgschef hos producenten, Alfred Pedersen & Søn.
Selvom ideen kommer efter de seneste ugers hedebølge, vil ketchuppen også blive produceret i andre perioder, hvor de uperfekte tomater, som ellers frasorteres, vil blive brugt.
I føtex og Bilka glæder man sig over den nye madspildsketchup, som er helt i tråd med både forbrugernes lyst til at bekæmpe madspild og de to kæders ambitiøse målsætning om at halvere det samlede madspild.
– Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild, og vi forsøger på alle niveauer at bidrage til at mindske spild og sikre endnu bedre brug af fødevarer, som sagtens kan komme til gavn på andre måder. Det gør vi i vores butikker, men vi er også glade for, at der er dygtige og initiativrige producenter, som i den grad er klar med stærke tiltag, der bekæmper madspild, fortæller Jonas Schrøder, der er ansvarlighedsdirektør i Salling Group, som står bag føtex og Bilka.
Udover at madspildsketchuppen bliver produceret af tomater, som ellers vil blive smidt ud og dermed minimerer madspild, går en del af salget helt konkret også til at bekæmpe problematikken. Således går 25 øre fra hver solgte flaske ketchup til foreningen Stop Spild Af Mad, der vil bruge pengene aktivt til dets forsatte arbejde på at få danskerne til at blive endnu mere beviste om at reducere madspild.
– Mad skal ikke gå til spilde, og tomater, som er i overskud eller ikke lever op til krav om ensartethed, udseende og størrelse, kan sagtens bruges i andre sammenhænge. Smagen er den samme, og ketchuppen er et godt eksempel på hvordan vi udnytter ressourcerne bedst muligt. Derfor fortjener initiativet stor ros, fortæller Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Om Stop Spild Af Mad:
Stop Spild Af Mad bevægelsen har i år eksisteret i 10 år. Stop Spild Af Mad er Danmarks største organisation mod madspild målt på antal gennemførte aktiviteter og projekter i hele værdikæden fra jord til bord, antallet af danske og internationale medieomtaler, samt antal af følgere på de sociale medier. Stop Spild Af Mad bevægelsen blev stiftet i 2008 og har igangsat kampen mod madspild i Danmark og bragte Danmarks kamp mod madspild på verdenskortet. Stop Spild Af Mads formål er at arbejde bredt i hele værdikæden fra jord til bord nationalt og internationalt for at frembringe, finde og udbrede konkrete løsninger, som kan forebygge og minimere madspild.
Pressetelefon: 40 72 06 01 - info@stopspildafmad.org - www.stopspildafmad.org
Om Salling Group:
Salling Group er Danmarks mest mangfoldige detailhandelsvirksomhed. Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Wupti og Salling Stormagasin arbejder vi for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livstil. Flere end 53.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen og Sverige servicerer hver uge 11 millioner kunder.
Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Nu åbner fremtidens føtex med stort fokus på måltidet og sundhed21.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I Kokkedal kan du nu opleve føtex’ helt nye koncept, der vil være standarden for fremtidens føtex. Kunderne vil opleve en butik, hvor måltidet og convenience er i højsædet, og hvor de første sundhedstiltag bliver præsenteret
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
Salling Group åbner ny banebrydende butik i Aarhus9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbner ´føtex GO´. Danmarks første betjeningsfrie dagligvarebutik, der giver kunderne mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem
Salling Group sætter kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner1.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Milliardinvesteringer i kerneforretningen med et ufravigeligt fokus på kunder og innovation skal sikre et endnu mere robust Salling Group, der sætter mål om flere butikker, opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder i sin nye forretningsstrategi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum