HEARTLAND donerer 100 millioner til Ukraine-støtte

Den danske familievirksomhed HEARTLAND donerer 100 millioner kroner til humanitære indsatser og initiativer, der skal gøre en forskel for Ukraine og alle ukrainere. Til en start sker det gennem tre konkrete donationer på hver især 10 millioner til henholdsvis Røde Kors, UNICEF og FN's Flygtningeorganisation, UNHCR – og senere vil donationer til en række øvrige hjælpeprogrammer følge.

Den militære aktion i Ukraine har forårsaget en humanitær krise i landet. Derfor vil familievirksomheden HEARTLAND tilkendegive og forpligte sig til at støtte den humanitære indsats i landet. Konkret donerer HEARTLAND 100 mio. kr., fortæller Anders Holch Povlsen, ejer af HEARTLAND:

”Det er på alle måder forfærdeligt og ubærligt, hvad Ukraines befolkning går igennem. Og selvom vores bidrag blot er et ydmygt forsøg på at hjælpe og støtte, hvor vi kan, håber vi, den samlede donation – over tid – vil gøre en forskel. Det, der sker disse dage i Ukraine, og resultatet deraf, er så betydningsfuldt for hele verden, og vi har alle meget at kæmpe for. Vores solidaritet og vores sammenhold har aldrig været vigtigere, ligesom vores værdier forpligter os til at handle.”

HEARTLAND donerer til en start 10 millioner til henholdsvis Røde Kors, UNICEF og UNHCR, FN's Flygtningeorganisation, som alle arbejder for at hjælpe i Ukraine og nabolandene. Samlet set 30 millioner. Og senere vil donationer til en række øvrige hjælpeprogrammer følge.

UNICEFs indsats i Ukraine fokuserer lige nu på at skaffe rent vand, essentielle forsyninger og ydelser til børnene og deres familier, herunder indenfor sundhed, psykosocial støtte og beskyttelse. Herudover arbejder UNICEF på at oprette et netværk af fysiske steder, hvor børn kan føle sig trygge. Desuden ydes direkte økonomisk støtte til de familier, der har mest behov.

UNHCR er massivt til stede flere steder i Ukraine, så vel som i de omkringliggende lande. UNHCR’s indsatser er fokuseret på at beskytte og hjælpe de mange mennesker, der er tvunget på flugt både i Ukraine og nabolandene. Det sker gennem akut nødhjælp, som for eksempel husly, tæpper og madrasser, økonomisk støtte til de mest sårbare, juridisk bistand samt sociale indsatser, herunder psykosocial støtte.

Røde Kors’ fokus er på at hjælpe og yde beskyttelse af civilbefolkningen. Det gør Røde Kors ved at uddele rent vand, mad og hygiejneartikler, ligesom Røde Kors giver beskyttelse og yder førstehjælp til sårede og traumatiserede børn og voksne. Røde Kors uddeler tillige kontantbeløb til familier på flugt, så de kan klare sig, og hjælper også med at sikre udstyr til hospitaler og klinikker. De sikrer desuden vandforsyning ved at reparere vital infrastruktur såsom vandledninger og pumpestationer.

”For os er det vigtigt at donere og bakke om initiativer, der gør en reel forskel. Derfor vil vi gerne bidrage til den vitale, humanitære indsats, der er i gang lige nu, og som er helt afgørende. Men vi vil også være vedholdende og støtte ukrainerne hele vejen igennem, og derfor vil vi løbende donere til hjælpeprogrammer og organisationer, der kan gøre en forskel, som tingene udvikler sig,” uddyber Lise Kaae, direktør i HEARTLAND.

- - - - -
Om donationen på 10 mio. kr. til UNICEF siger Susanne Dahl, Direktør for Partnerskaber og Programmer i UNICEF Danmark:

”Vi er dybt taknemmelige for den fine donation, som kan være med til at gøre en forskel for børnene i Ukraine ift. det kæmpe behov, vi oplever lige nu. 7,5 millioner børn er blevet ofre i en konflikt, som de ikke er skyld i. Vi sætter stor pris på stærke støtter i dansk erhvervsliv, som HEARTLAND, der står skulder til skulder med UNICEF.”

Om donationen på 10 mio. kr. til UNHCR, FN's Flygtningeorganisation, siger Eva Raabyemagle, Privatsektorchef for UNHCR i Danmark:

”Takket være denne generøse donation fra HEARTLAND kan UNHCR beskytte og hjælpe desperate mennesker tvunget på flugt fra deres hjem i Ukraine. De har akut behov for humanitær assistance, og denne donation vil gøre en kæmpe forskel.”

Om donationen på 10 mio. kr. til Røde Kors siger Anders Ladekarl, Generalsekretær for Dansk Røde Kors:

”Situationen er meget flydende, og behovene ændrer sig dag for dag. Vi tilpasser hele tiden indsatsen efter behovene i og omkring landet. De seneste dage har der for eksempel været fokus på at hjælpe ældre, sårbare og børnefamilier i beskyttelsesrum. Vi sørger for tæpper og soveposer, hygiejneartikler, mad og vand i beskyttelsesrum. Vi træner mennesker under jorden i førstehjælp, og yder psykosocial bistand til de mange børn, der er bange og urolige. På gaden har vi ydet førstehjælp til sårede og transporteret folk til sygehusene, som vi også støtter med udstyr. Vi forsøger også at skabe beskyttelse, så de børn og voksne, der opholder sig i krigsramte områder, kan få en sikker vej ud. Det er den vigtige hjælpeindsats, som HEARTLAND støtter op om.”