HEARTLAND 2021/22: International uro sætter spor i årets resultat
Resultatet for regnskabsåret 2021/22 i HEARTLAND bærer præg af de ekstraordinære, makroøkonomiske udfordringer, der har ramt ikke mindst aktiemarkederne i det seneste år. Mens man skabte et resultat på 7 mia. kr. før skat i 2020/21, viser det seneste årsregnskab et resultat på 2,2 mia. kr. før skat. Omsætningen i perioden udgør 50,5 mia. kr. mod 39,2 mia. kr. i 2020/21.
– Vores resultat er naturligt påvirket af den negative, globale udvikling, som har præget det forgangne år, og som fortsat sætter dagsordenen på de finansielle markeder. Vi kunne godt ønske os et stærkere resultat, men det betyder ikke, at vi kommer til at ændre vores langsigtede, strategiske fokus. Vi er en solid, familieejet virksomhed, der har nogle særlige forudsætninger og muligheder for at tænke langsigtet, og det vil vi fortsætte med, siger Lise Kaae, direktør i HEARTLAND.
HEARTLAND’s årsresultat blev positivt påvirket af blandt andet BESTSELLER, der havde et flot år, samt Normal, der også leverer en solid fremgang. Modsat har virksomheder indenfor e-commerce oplevet vigende vækst, og særligt teknologi-virksomheder har haft markante kursfald i tråd med den generelle tendens på finansmarkederne.
– Det påvirker os naturligvis at se en række af de virksomheder, som vi har stærke relationer til, blive udfordret af makroøkonomiske forhold, som er uden for deres kontrol. Generelt oplever vi dog en væsentlig robusthed på tværs af vores portefølje, og det gør os optimistiske på den lange bane, som er det afgørende fokus for os, uddyber Lise Kaae.
Velkommen til nye partnerskaber
HEARTLAND har i det forgangne år foretaget investeringer inden for blandt andet fintech, e-commerce og innovative tech-løsninger – i tråd med HEARTLAND’s overordnede strategi.
Herudover har man gennem Invest FWD fortsat sine investeringer i mere bæredygtige materialer til modeindustrien, ligesom HEARTLAND har investeret i naturbevaring og grøn omstilling. Udover udviklingen af eksisterende naturprojekter i blandt andet Skotland, Rumænien og Afrika har man således investeret i eksempelvis Vitrolabs, der tilbyder et alternativ til konventionelt læder, og den danske virksomhed Hyme, der udvikler teknologi til lagring af grøn energi.
– Det er helt afgørende for os også at investere i innovative løsninger samt virksomheder, der ønsker at bidrage positivt til en mere bæredygtig fremtid, og vi har som investor et langsigtet perspektiv, pointerer Lise Kaae, og konstaterer afslutningsvis:
– Helt overordnet er vi meget tilfredse med de nye partnere, vi har sagt velkommen til i det forgangne år, og ser frem til i fællesskab at fortsætte udviklingen af samarbejdet med og på tværs af vores portefølje.
- - - - - - - - -
Mia. DKK | 21/22 | 20/21 | 19/20 | 18/19 |
Omsætning | 50,5 | 39,2 | 32,3 | 32,4 |
Resultat før skat | 2,2 | 7,0 | 0,4 | 1,8 |
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
Børns Vilkår modtager 600.000 kr. efter lancering af støttestrømper til børn22.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske forældres indkøb af børnestrømper har på få måneder genereret en donation til BørneTelefonen i Børns Vilkår på mere end 600.000 kr. Strømperne er solgt i NAME IT, en af landets største børnetøjskæder, som løbende støtter sårbare børn og unge gennem forskellige initiativer.
22-årig bokser vinder BESTSELLERs Olympiske Håb6.1.2024 22:29:37 CET | Pressemeddelelse
For 15. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld dansk atlet. I år er det den 22-årige bokser Nikolai Terteryan, som løber med titlen forud for et stort OL-år, hvor han allerede er kvalificeret til Paris 2024.
Danske børn og unge modtager nytårsdonation fra BESTSELLER Foundation28.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De danske organisationer headspace og #11påryggen kan tage hul på det nye år med økonomisk rygvind til at gennemføre projekter til gavn for henholdsvis sårbare unge samt indlagte børn og familier på Aarhus Universitetshospital. Organisationerne er to af i alt seks modtagere af en samlet nytårsdonation på 3,5 millioner kroner fra BESTSELLER Foundation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum