HEARTLAND 2021/22: International uro sætter spor i årets resultat
Resultatet for regnskabsåret 2021/22 i HEARTLAND bærer præg af de ekstraordinære, makroøkonomiske udfordringer, der har ramt ikke mindst aktiemarkederne i det seneste år. Mens man skabte et resultat på 7 mia. kr. før skat i 2020/21, viser det seneste årsregnskab et resultat på 2,2 mia. kr. før skat. Omsætningen i perioden udgør 50,5 mia. kr. mod 39,2 mia. kr. i 2020/21.
– Vores resultat er naturligt påvirket af den negative, globale udvikling, som har præget det forgangne år, og som fortsat sætter dagsordenen på de finansielle markeder. Vi kunne godt ønske os et stærkere resultat, men det betyder ikke, at vi kommer til at ændre vores langsigtede, strategiske fokus. Vi er en solid, familieejet virksomhed, der har nogle særlige forudsætninger og muligheder for at tænke langsigtet, og det vil vi fortsætte med, siger Lise Kaae, direktør i HEARTLAND.
HEARTLAND’s årsresultat blev positivt påvirket af blandt andet BESTSELLER, der havde et flot år, samt Normal, der også leverer en solid fremgang. Modsat har virksomheder indenfor e-commerce oplevet vigende vækst, og særligt teknologi-virksomheder har haft markante kursfald i tråd med den generelle tendens på finansmarkederne.
– Det påvirker os naturligvis at se en række af de virksomheder, som vi har stærke relationer til, blive udfordret af makroøkonomiske forhold, som er uden for deres kontrol. Generelt oplever vi dog en væsentlig robusthed på tværs af vores portefølje, og det gør os optimistiske på den lange bane, som er det afgørende fokus for os, uddyber Lise Kaae.
Velkommen til nye partnerskaber
HEARTLAND har i det forgangne år foretaget investeringer inden for blandt andet fintech, e-commerce og innovative tech-løsninger – i tråd med HEARTLAND’s overordnede strategi.
Herudover har man gennem Invest FWD fortsat sine investeringer i mere bæredygtige materialer til modeindustrien, ligesom HEARTLAND har investeret i naturbevaring og grøn omstilling. Udover udviklingen af eksisterende naturprojekter i blandt andet Skotland, Rumænien og Afrika har man således investeret i eksempelvis Vitrolabs, der tilbyder et alternativ til konventionelt læder, og den danske virksomhed Hyme, der udvikler teknologi til lagring af grøn energi.
– Det er helt afgørende for os også at investere i innovative løsninger samt virksomheder, der ønsker at bidrage positivt til en mere bæredygtig fremtid, og vi har som investor et langsigtet perspektiv, pointerer Lise Kaae, og konstaterer afslutningsvis:
– Helt overordnet er vi meget tilfredse med de nye partnere, vi har sagt velkommen til i det forgangne år, og ser frem til i fællesskab at fortsætte udviklingen af samarbejdet med og på tværs af vores portefølje.
- - - - - - - - -
| Mia. DKK | 21/22 | 20/21 | 19/20 | 18/19 |
| Omsætning | 50,5 | 39,2 | 32,3 | 32,4 |
| Resultat før skat | 2,2 | 7,0 | 0,4 | 1,8 |
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
