HEART – Herning Museum of Contemporary Art

HEART modtager millionstøtte til Socle du Monde Biennalen 2020

Med et samlet støttebeløb på 6,335 mio. kr. er HEART stærkt undervejs med realiseringen af den ottende og hidtil største version af museets biennale, Socle du Monde.

Når HEART i april slår dørene op til Socle du Monde Biennalen 2020 med titlen ”Welcome back my friends to the show that never ends” sker det med massiv opbakning fra landets fonde. Ny Carlsbergfondet, A.P. Møller fonden, Det Obelske Familiefond, Ege Fonden, Augustinus fonden, Oda og Hans Svenningsens Fond samt Godtfred og Gerda Eickhoffs Fond har tilsammen bevilget 6,335 mio. kr. til biennalen, der dette år finder sted på HEART, Tekstil Museet, Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, Herning Højskole samt i Herning by og i området i Birk

”Nu er det 8. gang vi afholder Socle du Monde Biennalen og vi er dybt taknemmelige for den fortsatte støtte til biennalen som fondene bidrager med.” Udtaler HEARTs direktør Holger Reenberg. ”Socle du Monde er en afgørende del af HEARTs udstillingsprofil og 2020 udgaven breder sig over et større geografisk område end nogle af de tidligere biennaleudstillinger og er uden sammenligning den mest omfattende begivenhed, HEART nogensinde har givet sig i kast med. Ønsket for biennalen er at bygge videre på succesen fra 2017-Biennalen med endnu flere lokationer og større inddragelse af det lokale publikum, blandt andet gennem HEARTs nye livsstilsprogram HEARTbeat” fortsætter Reenberg og fremhæver at samarbejdet med Herning Kommune ligeledes er en afgørende faktor for realiseringen af biennalen: ”Herning Kommune yder en fast generøs støtte til Socle du Monde Biennalen og skaber dermed et uvurderligt fundament for vores videre arbejde med fundraising til udstillingen." Arbejdet med at skaffe midler til en fuldstændig finansiering af biennalen fortsætter de kommende måneder, " Vi er endnu ikke helt i mål hvad angår den økonomiske realisering af biennalen, men den generøse støtte vi har oplevet fra fondene indtil nu giver os stort håb for at vi kan præsentere publikum for en række udstillinger på allerhøjeste niveau når vi åbner i april." afslutter Reenberg.

Socle du Monde Biennalen 2020 – ”Welcome back my freinds to the show that never ends” finder sted d. 24. april – 27. august 2020. Åbning d. 24. april 2020.

Biennalens overordnede formål er at skabe kunstoplevelser for så bred en målgruppe som muligt ved at inddrage byrummet og forskellige typer museer. Tidligere henvendte biennalerne sig til publikum internationalt, men denne gang vil Socle du Monde biennalen især henvende sig til de lokale. Kunstværker og installationer vil gribe ind i borgernes daglige liv og opfordre til dialog om vores liv i en verden i forandring. Ønsket for biennalen er desuden at bygge videre på succesen fra 2017-Biennalen og igen udfordre, hvad en kunstbiennale kan være.

Deltagende kunstnere:
Giovanni Anselmo, Alighiero Boetti, Pier Paolo Calzolari, Luciano Fabro, Jannis Kounellis, Marisa Merz, Mario Merz, Giulio Paolini, Pino Pascali, Giuseppe Penone, Michelangelo Pistoletto, Emilio Prini, Gilberto Zorio, Antony Gormley, Charles LeDray, Kim Sooja, Kari Anne Helleberg Bahri, Arad Arefe, El Anatsui, Maria Roosen, Jaume Plensa, Kirsten Astrup & Maria Bordorff, Lauren Seiden, Mauro Bonacina, Ahmet Civelek, Chloe Wise, Ry David Bradley, Kristian Touborg, Marcin Dudek, Rasmus Myrup, Spencer Tunick

Biennalen har modtaget støtte fra følgende fonde:
Ny Carlsbergfondet: 1.920 mio. kr.
Det Obelske Familiefond: 1 mio. kr.
A.P. Møller Fonden: 1 mio. kr.
Ege Fonden: 1 mio. kr.
Augustinus Fonden: 650.000
Oda og Hans Svenningsens Fond: 25.000 kr.
Godtfred og Gerda Eickhoffs Fond: 10.000 kr.

Herning Kommune yder et bidrag til biennalen i 2020 på 750.000 kr.

For yderligere info kontakt:
Museumsdirektør Holger Reenberg på tlf. 40251033
Kommunikationschef Thilde Nyborg på tlf 31443505

Information om HEART – Herning Museum of Contemporary Art

HEART – Herning Museum of Contemporary Art
Bitten & Aage Damgaards Plads 2
7400 Herning

97 12 10 33http://www.heartmus.dk/

HEART – Herning Museum of Contemporary Art er opstået i grænselandet mellem kunst og erhverv og er båret frem af den passionerede skjortefabrikant Aage Damgaard (1917-1991), som har skabt fundamentet for museets samling. Herning Kunstmuseum blev til i 1977, og åbnede d. 9. september 2009 i en helt ny bygning tegnet af den amerikanske arkitekt Steven Holl. Ved indvielsen ændrede museet navn til HEART.

Følg pressemeddelelser fra HEART – Herning Museum of Contemporary Art

Flere pressemeddelelser fra HEART – Herning Museum of Contemporary Art