headspaceheadspace

headspace får støtte fra Foreningen Roskilde Festival

Hvert år donerer Foreningen Roskilde Festival penge til en række aktiviteter, projekter, aktører og rammer, som gør en stor forskel for børn og unge, vækstlag og fællesskaber. I år går donationen på 75.000 kr. til headspace Danmarks arbejde med børn og unge. Foreningen Roskilde Festival står for at arrangere Roskilde Festival.

Roskilde Festival 2020 er jo desværre aflyst på grund af coronanedlukningen af Danmark. Ikke desto mindre uddeles donationen alligevel, og det er den legendariske danske rapgruppe Malk de Koijn, der skulle have optrådt på årets festival, som på vegne af foreningen har peget på headspace.

Rapperen Blæs Bukki fra Malk de Koijn forklarer hvorfor:

”Jeg har valgt at støtte headspace som organisation, fordi jeg ved, det er vigtigt at have nogen at kunne tale med og betro sig til, når man er ung. Jeg var selv skoletræt i mange år og ville have haft godt af at kunne tale med et menneske om mine tanker dengang. Nu har jeg også selv børn, og når de bliver store, kan det jo være de får brug for at tale med en anden end far om deres problemer. Desuden er verden heller ikke blevet mindre kompleks at leve i, siden jeg var barn, så alle unge/børn kan nok få brug for en, der lytter til dem, når noget er svært.”

Fordomsfrie ører

headspace er et initiativ under foreningen Det Sociale Netværk, stiftet af tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen i 2009. headspace er det største forebyggende civilsamfundsprojekt for sårbare unge i Danmark mellem 12 og 25 år. Det er et åbent, fleksibelt og gratis tilbud, som er tilgængeligt, når de unge vil snakke, og hvor de unge mødes med nysgerrighed, respekt og omsorg, og hvor der lyttes med fordomsfrie ører.

”Det er rørende, at Foreningen Roskilde Festival og Malk de Koijn lige netop peger på headspace Danmark som modtager af donationen, og pengene vil gøre rigtig god gavn i vores arbejde. Det er desværre mere og mere brug for os, fordi stadigt flere unge mistrives psykisk. Op mod 25 procent af eleverne i skolerne mistrives og 22 procent af de 11-årige drenge, og 40 procent af de 15-årige piger er kede af det ugentligt,” siger Trine Hammershøy, direktør for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

headspace-centrene landet over har været lukkede på grund af corona-nedlukningen, men er nu åbne igen. I sommerferien er der dog ændrede åbningstider i centrene, og dem kan man se på det enkelte centers facebookside. headspace-chatten holder til gengæld åbent hele sommeren mandag til torsdag kl. 12 – 16 på: www.headspace/chat.

Information om headspace

headspace

headspace er et gratis og anonymt landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år. Her kan børn og unge komme med alle slags problemer – store som små. headspace er fysisk til stede i en lang række danske byer og hjælper årligt over 9000 unge mennesker på landsplan. Det er blevet til mere end 50.000 unge, som headspace har hjulpet godt videre i livet siden 2013.

Du kan læse mere om headspace på vores hjemmeside: www.headspace.dk

Følg pressemeddelelser fra headspace

Flere pressemeddelelser fra headspace

Unge i mistrivsel går for længe, inden de opsøger hjælp21.6.2023 13:59:37 CEST | Pressemeddelelse

Aldrig før har der været så mange muligheder for rådgivning, hvis man er ung og har ondt i livet eller møder bump på vejen, men samtidig viser spritnye tal fra headspace, at mere end halvdelen af de unge, der opsøger headspace, går for sig selv i mere end 12 måneder, inden de opsøger hjælp. Og desværre bliver dem, der opsøger headspace, også stadigt yngre. Derfor er der brug for at prøve noget nyt.