headspace Danmark modtager Frie Skolers Lærerforenings børnekulturpris 2019

Frie Skolers Lærerforening, der organiserer lærere på frie grundskoler og efterskoler, gav fredag foreningens børnekulturpris 2019 til headspace Danmark. Prisen, der er på 50.000 kr., skal støtte det store arbejde, som headspaces ansatte og frivillige udfører for Danmarks sårbare unge landet rundt.

Foreningens næstformand, Monica Lendal Jørgensen, overrakte prisen til headspaces protektor, Poul Nyrup Rasmussen. I sin begrundelse for valget sagde Monica Lendal Jørgensen blandt andet:

”På de frie skoler – både grundskoler og efterskoler – møder vi hver dag elever, som har behov for lidt ekstra omsorg, og vi kender om nogen til de samtaler, som børn og unge kan have brug for. Samtidig ved vi jo godt, at der kan være ting, som nogle børn og unge bare slet ikke synes, at de kan tale med deres lærer om. Derfor er det så vigtigt, at der findes et tilbud som headspace,” sagde hun.

Poul Nyrup Rasmussen takkede på vegne af headspace for prisen:

”Jeg er meget taknemmelig over denne pris, og det glæder mig meget, at Frie Skolers Lærerforening støtter op om headspace. Som et civilsamfundsprojekt er headspace den tidlige fremstrakte hånd til sårbare børn og unge – vi er nogen at tale med på de unges egne præmisser. Vi er et vigtigt supplement til de etablerede offentlige tilbud. Og her er det gode samarbejde mellem skolelærerne og headspace også vigtigt for at hjælpe de unge,” sagde Poul Nyrup Rasmussen, protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

headspace er det største forebyggende civilsamfundsprojekt for sårbare unge i Danmark mellem 12 og 25 år. Det er et åbent, fleksibelt og gratis tilbud, som er tilgængeligt, når de unge har brug for nogen at tale med. Her mødes de unge med nysgerrighed, respekt og omsorg, og der lyttes med fordomsfrie ører.

Flere unge mistrives psykisk. Op mod 25 procent af eleverne i skolerne mistrives og 22% af de 11-årige drenge og 40% af de 15-årige piger er kede af det ugentligt. Endelig får tre gange så mange børn og unge som for 10 år siden i dag diagnosen angst og depression. Organisationen World Economic Forum slog for nylig fast, at mental sundhed hos børn og unge er en udfordring på linje med klima-udfordringen.

Foreningen Det Sociale Netværk arbejder for at være en stærk stemme og skabe bedre vilkår for psykisk sårbare og deres pårørende, og at samfundet i stigende grad fokuserer, inkluderer og accepterer psykisk sårbare.