Boligsiden.dk

Haven kan lokke os ned i en stuelejlighed

Stuelejligheden har et blakket ry, men mere end hver tredje vil alligevel gerne bo i stuen, hvis der er en have, viser undersøgelse fra Boligsiden.dk.

Foto: David Buchmann

Det siger sig selv, at man gerne vil bo i en penthouselejlighed, hvis man skal bo i en etageejendom. At lejligheden ligger øverst, er et kvalitetsstempel i sig selv. Her er den bedste udsigt og ingen ovenover, der kan trampe og larme. Lejlighederne på toppen er eksklusive, og der er åbenlyse fordele ved at bo øverst, men der er også fordele ved at bo allernederst i stuelejligheden.

Stuelejligheden er dog ikke populær blandt alle. En undersøgelse blandt brugerne på Boligsiden.dk viser, at næsten hver fjerde ikke vil bo i en stuelejlighed, uanset hvad den ellers lokker med af herligheder. Men mere end hver tredje vil gerne bo i stuen, hvis der er et privat havestykke. Dermed er haven den faktor, der kan overbevise flest skeptikere om at flytte ned i stuen. Har man børn eller hunde, kan det få mellem 8 og 11 procent til at ville flytte i stuen.

Billigt at bo nederst

Næst efter ønsket om en lejlighed med eget havestykke kommer ønsket om at købe en billig bolig. 13 procent svarer i undersøgelsen, at de gerne vil bo i en stuelejlighed, hvis den var billigere end lejlighederne længere oppe. Og her indfrier stuelejlighederne ønsket. En stuelejlighed bliver i gennemsnit udbudt til 22.700 kroner pr. kvadratmeter, og dermed er udbudsprisen 3.300 kroner lavere pr. kvadratmeter i forhold til lejlighederne på anden sal og 13.400 kroner pr. kvadratmeter lavere i forhold til lejlighederne på fjerde sal. For en lejlighed på 80 kvadratmeter bliver det til en besparelse på udbudsprisen på mellem 105.000 og 1 million kroner.

”Det er helt klart billigere at købe lejlighed længst nede i ejendommen. Men det er svært at sige, om man får rabat ved at købe længst nede, eller om man betaler ekstra for at bo længere oppe. Efterspørgslen efter lejlighederne nogle etager oppe i ejendommen er det, der i sidste ende dikterer de højere priser”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Egen terrasse og nemt at holde hund

I undersøgelsen svarede 10 procent, at de altid gerne vil bo i en stuelejlighed. Jesper Vaabengaard, der bor i Nicolineparken på Islandsbrygge, er en af dem, der ligefrem foretrække stuen frem for en lejlighed længere oppe.

”Jeg bor i en topmoderne stuelejlighed med en stor terrasse og sol hele eftermiddagen. Ingen indkig fra gaden, da lejligheder ligger højt. Jeg kom fra en gammel lejlighed i to plan med en lillebitte altan med en masse spildplads på trapper, og så var stuelejligheden i ét plan med terrassen bare et rigtigt godt valg, og jeg vil altid vælge en stuelejlighed igen. Jeg har også en hund, og så er det jo fedt med en terrasse”, siger Jesper Vaabengaard.

Og fordelene er da også mange ved at bo i stuen. Er der en have eller terrasse, kan stuelejligheden være et alternativ til et rækkehus – og måske endda billigere. Samtidig behøver du ikke at bekymre dig, om der er elevator i ejendommen, da du ikke får brug for den. Det kan være en fordel at bo i stuen, hvis du har børn eller hund, men mange vil nok også foretrække ikke at skulle slæbe indkøb op ad trappen til fjerde sal. Og så kan du glæde dig over, at du køber billigere end beboerne højere oppe i ejendommen.

Danmarks dyreste stuelejligheder

Det er dog langt fra altid, at placeringen i stuen kan købe dig en bolig til tilbudspris. Luksuslejligheder findes nemlig også i stueplan. Se Danmarks tre dyreste stuelejligheder her.

3. Tuborg Sundpark 10, st. th http://www.boligsiden.dk/salg/402915262

Her er Danmarks tredjedyreste udbudte stuelejlighed. Eller skal vi kalde den ”terrasselejlighed”, som de gør i annoncen? Det er i hvert fald yderst passende for denne luksuslejlighed ved Tuborg Havn, hvor du får en kæmpestor terrasse til de 162 kvadratmeter bolig. Ejendommen har privat badebro. Udbudspris: 14.500.000 kr.

2. Piet Heins Vej 33 st., 2960 Rungsted kyst http://www.boligsiden.dk/salg/262210076

Yderst præsentabel stuelejlighed på 271 kvadratmeter, hvor du udenfor får et stort, privat terrasseanlæg med panoramaudsigt ud over Rungsted Golfklub og grønne arealer. Udbudspris: 16.900.000 kr.

1. Christiansgave 54, st., 2960 Rungsted Kyst http://www.boligsiden.dk/salg/127470729

”Stuelejlighed” er nok ikke det, der først falder dig ind, når du ser disse 228 herskabelige kvadratmeter i det historiske og klassiske hovedhus i Christiansgave. Du får egen terrasse og egen have og ikke mindst panoramaudsigt ud over Øresund. Udbudspris: 18.900.000 kr.

For yderligere information kontakt kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk Birgit Daetz, bcd@boligsiden.dk, mobil: 21210284

Foto: David Buchmann

Information om Boligsiden.dk

Boligsiden.dk

7027 4999http://www.boligsiden.dk/
Boligsiden.dk er Danmarks mest besøgte boligsite. Boligsiden.dk har Danmarks mest opdaterede boligstatistikker og modtager indberetninger direkte fra ejendomsmæglere i hele landet, når bolighandlerne indgås. Boligsidens Markedsindeks udkommer i starten af hver måned og indeholder de nyeste og mest aktuelle tal om boligmarkedet til og med måneden før.

Følg pressemeddelelser fra Boligsiden.dk

Flere pressemeddelelser fra Boligsiden.dk