Haven gør godt for både krop og sjæl – det ved de fleste haveejere. Når Haveselskabet igen holder sin årlige havefestival i weekenden 13.-14. august, er der rig mulighed for at tanke godt op på haveglæden og hente inspiration til haven. Her sætter ikke mindre end 200 Haveselskabs-medlemmer nemlig ”Åben have”-skiltet op ved havelågen. Det betyder, at du er velkommen til at kigge indenfor.

Foto: Haveselskabet.

Havefestivalen med de åbne haver er en fast tradition i Haveselskabet. En tradition, som lever i bedste velgående. Måske fordi den banker i takt med Haveselskabets hjerte: At skabe fællesskab mellem haveejere, at formidle viden om haven og at give så mange som muligt haveglæde og gode oplevelser i haven.

Haveglæden gror endnu hurtigere, når vi deler den

”Det her med at dele haveglæden med hinanden er jo hjertet i vores forening. Vi ved alle sammen, hvor rart det er, når andre interesserer sig for dét, vi selv brænder for. Så både for dem, der åbner deres have, og for dem, som kommer på besøg, er Havefestivalen med til at få haveglæden til at vokse,” fortæller direktør i Haveselskabet, Charlotte Garby. Selv har hun planer om at skulle besøge tre udvalgte haver under havefestivalen.

De åbne haver er med til at bryde isen

En del af Haveselskabets medlemmer har åbne haver året rundt. Èn gang om året har ekstra mange haver åbent, nemlig under Havefestivalen. Festivalen flytter til en ny weekend hvert år, og det er der en særlig grund til. For haverne ser ikke ens ud hele året. I foråret vil det mange steder være tulipaner, syrener og blomstrende æbletræer, der stjæler billedet, mens sensommeren byder på blandt andet roser, georginer og sommerfuglebuske.

I år har 200 medlemmer valgt at være med, og der er åbne haver i hele landet. Den store tilslutning er noget, som varmer, fortæller Charlotte Garby.

”I dagligdagen har vi ikke tradition for at gå på besøg i hinandens haver. Måske kan Havefestivalen være med til at puffe lidt til os og bryde isen. Når vi besøger hinandens haver, kan vi se, hvordan andre indretter og bruger deres have, måske på måder vi aldrig selv havde tænkt på. Når vi mødes med hinanden ude i haven, får vi også rig lejlighed til udveksle erfaringer. For selv om man kan få inspiration og viden i bøger og på nettet, er det bare noget helt andet at komme ud og se de forskellige haver og især at møde menneskerne bag de forskellige haver,” siger hun.

Charlotte Garby opfordrer til, at man planlægger sine havebesøg grundigt hjemmefra, og at man sætter god tid af til hver have, så der er tid til at fordybe sig.

Sådan får du den bedste havefestival-oplevelse

På oversigten Haveselskabet.dk/aabne-haver-liste, kan du se, hvor de åbne haver ligger, og om der er særlige ting, du skal være opmærksom på. For eksempel om du kan have hunden med, om haven er tilgængelig for kørestol, om der er salg af planter, eller om du kan købe kaffe/te og kage.

Du kan besøge Havefestivalens åbne haver, selv om du ikke er medlem af Haveselskabet. Årets åbne haver kan ses i Haveselskabets app eller på www.haveselskabet.dk/havefestival.

Foto: Haveselskabet.

Haveselskabet er en almennyttig, non-profit forening, hvor over 30.000 entusiastiske og haveglade medlemmer inspirerer hinanden til at få endnu større glæde af haven.

Haveselskabet udgiver Danmarks bedste havemagasin "HAVEN", som vores medlemmer modtager 10 gange om året. "Haven" kan ikke købes i løssalg i butikkerne.

Gennem Haveselskabets Rådgivning har medlemmerne gratis adgang til landets dygtigste haveeksperter.

Haveselskabets lokale afdelinger arrangerer hvert år over 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet.

Læs mere på https://haveselskabet.dk

Havefestival i 200 private haver: Her er det helt i orden at gå ind i en fremmed have2.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Forvandlingen fra bar mark til livlig festivalplads er i gang: 30. juni starter havens folkemøde21.6.2022 14:00:16 CEST | Pressemeddelelse

I disse dage er havedesignere, anlægsgartnere, planteskoler, ansatte og frivillige fra Haveselskabet og mange, mange flere i gang med at bygge en gigantisk festivalplads op. Marbæk Pladsen i Ballerup vil over fire dage danne ramme om et sandt folkemøde for havefolk. Det er tredje gang, at Cph Garden samler havefolk fra alle hjørner af landet, og festivalen rækker ud til alle, som har bare den mindst snert af grønne fingre eller holder af havelivet.

Haveselskabet kræver grænseværdi i flydende gødning: ”Gødning skal pleje vores planter – men det risikerer i stedet at skade dem”25.5.2022 09:50:05 CEST | Pressemeddelelse

Forbrugerne er overladt til sig selv, når de køber flydende organisk gødning, for de risikerer at komme hjem med et produkt med pesticiderester, som gør deres planter syge og misdannede i stedet for store og stærke. Det kan vi som forbrugere ikke leve med, siger Haveselskabets direktør Charlotte Garby, der kræver en officiel grænseværdi og certificering af produkterne.