Havarikommissionen frikender alle folk på gulvet – man burde have lyttet mere til dem

Havarikommissionen har i dag offentliggjort sin længe ventede rapport om den tragiske Storebæltsulykke i januar 2019. Dansk Jernbaneforbund noterer med tilfredshed, at Havarikommissionen bekræfter, at ingen medarbejdere involveret i læsning af godstoget eller fremføring af nogle af de to tog kan lastes for ulykken. Man burde faktisk have lyttet til medarbejderne på gulvet.

- Jeg noterer mig med stor tilfredshed, at Havarikommissionen har frikendt samtlige vores medlemmer 100 %. Det bekræfter vores klare oplevelse af den tragiske ulykke: Der blev ikke begået fejl på gulvet, siger Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand for Dansk Jernbaneforbund

Preben Steenholdt Pedersen anerkender samtidig behovet for kommissionens anbefalinger om at inddrage medarbejdere bedre i sikkerhedsarbejdet:

- Havarikommissionen anbefaler i utvetydige vendinger, at virksomheden i fremtiden skal lytte mere til medarbejderne. Der er en viden blandt vores medlemmer, som ikke er blevet inddraget tilstrækkeligt i sikkerhedsarbejdet. Vores folk står med fingrene ”nede i sovsen” hver dag og det giver altså en unik viden. Man skal blive lidt bedre til at lytte til manden på gulvet, siger Preben Steenholdt Pedersen

Endelig noterer Dansk Jernbaneforbund sig med tilfredshed, at Havarikommissionen anbefaler, at den sikkerhedsmæssige vedligeholdelse skærpes og forbedres, samt at de nærmere skal undersøges om reglerne for kørsel over Storebælt under særlige vindforhold, yderligere skal opdateres.

Kommunikationschef, Simon Bauer, 31 51 48 42 / sb@djf.dk

Information om Dansk Jernbaneforbund