Continental Dæk Danmark A/S

Hattrick til årets vinterdæk

Et ægte vinderdæk, lyder vurderingen af Continentals vinterdæk ContiWinterContact TS 850 i stor europæisk test af 34 vinterdæk. Med førstepladsen har dækket vundet testen de sidste tre år og laver derfor et vaskeægte hattrick
34 dæk fra Continental og andre dækproducenter er indgået i den test, som FDM har gennemført sammen med andre bilklubber i Europa. ContiWinterContact TS 850 var klar vinder i 16 tommer, den mest brugte dækstørrelse i Danmark.

Vinterdækket ContiWinterContact TS 850 fra Continental er et vinderdæk. Igen i år er det nummer 1 i den store test, som en række europæiske bilklubber, bl.a. tyske ADAC, gennemfører hvert år. I 2015 har de testet 34 vinterdæk i størrelserne 14 og 16 tommer – hhv. 165/70 og 205/55. I gruppen af 16 tommers dæk, der er den mest solgte størrelse i Europa, er dækket fra Continental en klar vinder.

- Det er meget tilfredsstillende at se vores dæk blive beskrevet som næsten perfekt at matche de danske krav til et vinterdæk, siger adm. direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark A/S. Netop her i Danmark gælder det om at have et dæk, der er sikkert på både våd vej og til kørsel i sne og is. Og det er vores dæk netop.

ContiWinterContact TS 850 fik i 16 tommer klassen max antal stjerner – fem – og opnåede bedste karakter blandt alle på våd vej, i sne og på slidstyrke. I størrelse 14 tommer var der fire stjerner, men også her er dækket det bedste på tør vej og i sne.

Egenskaber på våd vej vejer mest

Georg Nielsen råder bilisterne til at vælge dæk, der passer til de danske forhold. Her er vinteren ofte mere våd end hvid. Derfor er dækkenes egenskaber på våd vej de vigtigste.

- Nogle tvivler jo på, om det er nødvendigt at køre på vinterdæk herhjemme, når nu vejene oftere er våde end snedækkede. Men uanset hvad, er det mest sikkert at køre på vinterdæk. Og når der nu findes et vinterdæk, der er stærkt og sikkert på både tør og våd vej og i sne, så er der jo ingen grund til at tage unødige chancer med sikkerheden, siger Georg Nielsen.

ContiWinterContact TS 850 har igen i år også vundet testen i det ansete tyske magasin Auto Zeitung, der har testet 15 vinterdæk i størrelsen 185/65 R 15. Senest har magasinet Auto Bild udråbt det som testvinder blandt 18 dæk. Og som det dæk, der på alle parametre har de bedste køregenskaber.

Bedre gribeevne og kortere bremselængde

Continentals ContiWinterContact TS 850 produceres i omkring 50 forskellige dimensioner til biler med hjul fra 14 til 17 tommer. Sammenlignet med det tidligere ContiWinterContact-dæk giver et nyudviklet slidbanemønster TS 850-dækket en større trædeflade, som på sne forbedrer dækkets gribeevne med 5 %, og på tør vej med 2 %. Samtidigt giver den forøgede trædeflade op til 5 % kortere bremselængde.

FAKTA OM VINTERDÆK

Vinterdæk er mærket med M+S og et snefnugsymbol. Et dæk mærket alene med M+S er egnet til kørsel i mudder og sne, men er ikke et decideret vinterdæk. I øvrigt anbefaler Continental at bruge vinterdæk ved temperaturer under 7 grader. Vær opmærksom på, at et vinterdæks egenskaber ændres ved nedslidning. Mønsterdybden bør være minimum 4,0 millimeter for at sikre optimale egenskaber.

Billeder

Download
Download

Information om Continental Dæk Danmark A/S