Hattrick i kundetilfredshed for Sparekassen Kronjylland

For 3. år i træk har Sparekassen Kronjylland de mest tilfredse privatkunder i den mest anerkendte undersøgelse
- Tilfredse kunder er vores vigtigste strategiske mål. Derfor er vi utroligt glade for, at netop vores kunder er de mest tilfredse – ikke mindst når det nu har været tilfældet tre år i træk, siger adm. direktør Klaus Skjødt

EPSI står bag det, der generelt bliver regnet som den mest anerkendte undersøgelse af bankkundernes tilfredshed. Her til morgen har de offentliggjort de nyeste tal, og de viser, at Sparekassen Kronjylland for 3. år i træk har de mest tilfredse privatkunder. Det glæder naturligvis Sparekassen Kronjyllands adm. direktør Klaus Skjødt.

- Tilfredse kunder er vores vigtigste strategiske mål. Derfor er vi utroligt glade for, at netop vores kunder er de mest tilfredse – ikke mindst når det nu har været tilfældet tre år i træk. Det er formentlig også en af årsagerne til, at rigtig mange af vores kunder siger, at de gerne vil anbefale os til andre. Det er en væsentlig årsag til, at vi de seneste år har fået mange nye kunder, og det er vi meget taknemmelige for, siger Klaus Skjødt.

Han påpeger også, at det har været en speciel tid at drive sparekasse i, når netop relationerne til kunderne er så vigtige.

- Det seneste år har været vanskeligt for alle på grund af de mange forandringer og begrænsninger, som Covid-19 har betydet. Her har vi selvfølgelig også været nødt til at finde ud af, hvordan vi kan fastholde de stærke relationer, når vi ikke i samme omfang kan møde kunderne fysisk. Netmøder og telefon har selvfølgelig været gode redskaber, men jeg ved også, at mange både kunder og medarbejdere er glade for, at vi igen kan tilbyde fysiske møder til dem, der ønsker det. Samtidig er videomøder naturligvis fortsat en mulighed, fortæller Klaus Skjødt.

Sparekassen Kronjylland styrer i øjeblikket efter en strategi, hvis ambition netop er at have de mest tilfredse kunder i en stærkere sparekasse.

- Vi skal være en god arbejdsplads, vi skal være en god forretning, vi skal gøre en positiv forskel for samfundet og vi skal have tilfredse kunder. Som garantsparekasse har vi ingen ejere, som vi skal tjene penge til, og derfor kan vi tænke mere langsigtet og netop lægge så stor vægt på kundetilfredshed, forklarer Klaus Skjødt.

Løfter til kunderne

Fokus blev for alvor skærpet, da Sparekassen Kronjylland i 2015 nedfældede fire kundeløfter, som de garanterede, at de kunne leve op til, og siden er endnu et kommet til. Et af dem hedder, at ”du får hurtigt svar”, og undersøgelsen viser, at Sparekassen Kronjylland også her skiller sig positivt ud. Det er også noget, som country manager i EPSI Rating Danmark, Sofie Breum, fremhæver i sin kommentering af undersøgelsen.

- Der er behov for at have bankrådgivere, der kan tage hurtige beslutninger her-og-nu. Den tid, hvor det tager dage at få svar, er overstået. Hastighed i beslutninger er et konkurrenceparameter, når kunden skal købe en bolig i dagens boligmarked. Eller når der skal investeres –eller et lån skal omlægges. Banken skal levere i de øjeblikke, der er afgørende for bankkundernes tilfredshed og loyalitet, siger hun.

Det er også et billede, som Klaus Skjødt genkender fra dagligdagen, hvor netop hastighed ofte er et konkurrenceparameter i kampen om kunderne.

- Hos os kan du få et møde indenfor 24 timer, og har du brug for et lån, har du også et svar indenfor 48 timer. Det er der ikke mange i sektoren, der kan leve op til. Der er da heller ingen tvivl om, at det har givet os mange kunder, at vi kan levere på både det og vores andre løfter, slår Klaus Skjødt fast.

Adm. direktør Klaus Skjødt via 89 12 24 13.

Sparekassen Kronjylland ligger for 3. år i træk nummer 1 i kundetilfredshed i den anerkendte undersøgelse fra EPSI Rating.