Danmarks Idrætsforbund

Harder nomineret til Årets Sportsnavn

Den danske anfører for kvindelandsholdet i fodbold har haft et forrygende sportsår. Det honoreres nu med en nominering til Årets Sportsnavn 2020.

2020 har været et udfordrende år – også i elitesportens verden. Men der har også været store lyspunkter. De tre sportsnavne, som har præsteret allerbedst, nomineres over de kommende uger til Danmarks fornemmeste sportspris, Årets Sportsnavn 2020, der uddeles i et samarbejde mellem DIF og Team Danmark.

Den første nominerede til Årets Sportsnavn er fodboldspilleren Pernille Harder, som ikke nomineres for en enkelt præstation, men for et år, hvor hun er gået fra sejr til sejr.

”Pernille Harder har haft et forrygende 2020. Ikke nok med, at hun har haft masser af succes med klubhold og landshold, hvor hun blandt andet vandt ’the double’ i Tyskland, spillede sig i finalen i Champions League og førte det danske landshold til lutter sejre i EM-kvalifikationen, så har hun også haft stor personlig succes. UEFA kårede Harder til Årets Spiller i Europa, og hun blev solgt som den dyreste kvindelige fodboldspiller i historien, hvilket understreger hendes kvaliteter og værdi. Summen af disse holdpræstationer og individuelle titler gør, at Harder er en indlysende nominering til Årets Sportsnavn 2020,” siger Niels Nygaard, der er formand for DIF og formand for dommerkomitéen bag Årets Sportsnavn 2020.

Også Team Danmarks direktør er begejstret for den danske landsholdsanførers meritter i 2020 og understreger desuden Pernille Harders kvaliteter som rollemodel:

”Pernille Harder er et stort forbillede for alle eliteatleter. Hendes præstationer på landsholdet har gennem mange år været ren verdensklasse, og det er fantastisk flot og velfortjent, at hun igen i 2020 er kåret som Europas bedste i en så udbredt sportsgren. Hun er den eneste dansker, der to gange er kåret som Europas bedste fodboldspillerspiller. Hun er samtidig et stærkt billede på en atlet, som tager ansvar både på og uden for banen. Fra hun blev student på Team Danmark-ordningen på Ikast Brande Gymnasium og hele vejen til i dag, har hun været en meget flot repræsentant for Danmark og dansk eliteidræt. Gennem hendes måde at arbejde med både det sportslige og det menneskelige viser hun vejen for unge piger og drenge, og hun viser, at det med den rigtige indsats er muligt at gå efter de helt store drømme og ambitioner.”

Pernille Harder modtog selv nyheden om sin nominering over mobiltelefonen i en bil mellem Manchester og London på vej til fodbold med det danske kvindelandshold:

”Det gør mig utrolig stolt at være nomineret til lige præcis den her pris som Årets Sportsnavn, fordi den går på tværs af alle sportsgrene. Da jeg var en lille pige, sad jeg og så de store sportsshows på tv og ville gerne selv være med. Jeg kunne ikke forstå, hvorfor kvindefodbolden ikke var der, og nu er jeg så pludselig selv nomineret til en af de største priser. Det er ret vildt, og jeg er stolt over, at jeg har været med til at få kvindefodbolden ind i danskernes stuer,” siger en tydeligt stolt Pernille Harder.

Om Årets Sportsnavn

Det er 30. gang, at Årets Sportsnavn uddeles. Siden 2019 har DIF og Team Danmark stået bag prisen. De første mange år var det DIF og Jyllands-Posten, som var prisens afsendere. Udover æren følger der 75.000 kroner med prisen.

Udvælgelseskriterier

De nominerede til Årets Sportsnavn 2020 har DIF og Team Danmark udvalgt på baggrund af følgende kriterier:

• Global konkurrence: Hvor udbredt er sportsgrenen og disciplinen, og hvor mange af de store idrætsnationer satser på den?
  • Konkurrencen og medaljens karat: Et verdensmesterskab er typisk sværere at vinde end et europamesterskab. En konkurrence med deltagelse af resten af eliten er også sværere at vinde end en med mange afbud og skader.
  • Kontinuitet og forløb: Er der mange på hinanden følgende bemærkelsesværdige resultater? Eller er der gået mange års målrettet arbejde forud for en sejr, så præstationen virker mere fokuseret og mindre tilfældig end den pludselige sejr, som ingen havde regnet med?
  • Folkelighed: Udbredelsen af sporten i Danmark skaber større interesse og dermed et større pres. Samtidig er den interne, danske konkurrence hårdere.

Dommerkomitéen 2020

I dommerkomitéen, der skal finde den endelige vinder blandt DIF og Team Danmarks tre nominerede sportsnavne, sidder:

H.K.H. Kronprins Frederik
Michael Laudrup, Sportens Hall of Fame
Camilla Martin, Sportens Hall of Fame
Kulturminister Joy Mogensen
Adm. direktør i Team Danmark, Lone Hansen
Bestyrelsesformand i Team Danmark, Lars Krarup
Adm. direktør i DIF, Morten Mølholm Hansen
Bestyrelsesformand i DIF, Niels Nygaard (formand for komitéen)

Tidligere vindere af Årets Sportsnavn

2017: Viktor Axelsen, badminton
2018: Caroline Wozniacki, tennis
2019: Mads Pedersen, cykling

For yderligere kommentarer kontakt:

Niels Nygaard, formand for DIF og formand for dommerkomitéen for Årets Sportsnavn, 20737112
Lone Hansen, adm. direktør i Team Danmark og medlem af dommerkomitéen for Årets Sportsnavn, 60382527

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

DIF partnere

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund