Har læder en fremtid hos BESTSELLER?

Læder er slidstærkt. Det er holdbart og robust. Og ofte vil et læderprodukt kun blive bedre med alderen og jo mere, det bruges.
Læder udgør reelt set en forsvindende lille del af BESTSELLERs samlede materialeforbrug – omkring én procent. Til gengæld vejer forarbejdet læder tungt på klimakontoen, og kan samtidig skabe en debat i sig selv, da det er et biprodukt fra kødindustrien.
Så bør Danmarks største modevirksomhed blot opgive brugen af læder fuldstændigt?
”Det er ikke en beslutning, vi kan tage på nuværende tidspunkt. Men vi arbejder med at finde gode alternativer til læder, hvor vi er 100 procent sikre på, at det ikke blot skaber et andet miljømæssigt problem, som for eksempel højt plastikindhold eller at holdbarhed og kvalitet er forringet,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Sustainable Materials & Innovation Manager, og uddyber:
”Sådanne fyldestgørende alternativer eksisterer endnu ikke i kommerciel skala. Til gengæld foregår der netop nu virkelig meget innovation på læderalternativer, som så småt åbner op for spændende, nye muligheder.”
Udviklingen af læderalternativer foregår i mange forskelligrettede spor og med mange forskellige tilgange. Og hos BESTSELLER er man i gang med at undersøge dem alle via sin innovationsplatform, Fashion FWD Lab.
Nogle af virksomhederne fokuserer på innovation i form af plantebaseret læder, som kan være lavet af alt fra æbleaffald til overskydende ananasblade. Andre har taget inspiration fra svampeproduktion og bruger mycelium, som er rødder fra svampe, til at udvikle et læderalternativ. Og andre igen har fundet en måde at dyrke læder i laboratorium ved blot at bruge en enkelt celle fra et dyr. Denne celle fungerer som et frø, der selvgenererer i bioreaktorer.
En investering i fremtiden
Sidstnævnte har BESTSELLER, via sin investeringsarm for bæredygtig mode, Invest FWD, netop investeret i.
Virksomheden bag hedder VitroLabs, og den kan gro læder på blot nogle uger via de dyrkede laboratorieceller. Gennem sin netop afsluttede investeringsrunde har biotech-virksomheden i alt modtaget 46 millioner USD til at bygge og skalere verdens første pilotproduktion af celledyrket læder.
”VitroLabs er en spændende virksomhed, der har et team og en teknologi, som på sigt har potentiale til at blive et interessant alternativ – blandt flere – til konventionelt læder,” fortæller Jeppe Bredahl, investeringsansvarlig i Invest FWD.
”Vi vil gerne støtte op om udviklingen af mere bæredygtige alternativer, der over tid kan bidrage til bevægelsen mod et mindre klimaaftryk i modeindustrien, herunder hos BESTSELLER. Det er investering i fremtiden.”
Modebranchen kigger bredt set henimod løsninger, der kan mindske klimaaftrykket. BESTSELLER er ingen undtagelse, og udover investeringen i VitroLabs har Invest FWD de seneste år investeret i en række teknologier til eksempelvis genanvendelse af tekstiler og til at lave nye fibre ud af affald. Det gælder bl.a. Ambercycle, Circular Systems, Infinited Fiber og Evrnu.
”Vi søger løbende at identificere de muligheder, som stemmer bedst overens med vores overordnede strategi: at investere i innovative løsninger, der kan accelerere den fremtid, vi ønsker for modeindustrien,” afslutter Jeppe Bredahl.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum