Har læder en fremtid hos BESTSELLER?
Læder er slidstærkt. Det er holdbart og robust. Og ofte vil et læderprodukt kun blive bedre med alderen og jo mere, det bruges.
Læder udgør reelt set en forsvindende lille del af BESTSELLERs samlede materialeforbrug – omkring én procent. Til gengæld vejer forarbejdet læder tungt på klimakontoen, og kan samtidig skabe en debat i sig selv, da det er et biprodukt fra kødindustrien.
Så bør Danmarks største modevirksomhed blot opgive brugen af læder fuldstændigt?
”Det er ikke en beslutning, vi kan tage på nuværende tidspunkt. Men vi arbejder med at finde gode alternativer til læder, hvor vi er 100 procent sikre på, at det ikke blot skaber et andet miljømæssigt problem, som for eksempel højt plastikindhold eller at holdbarhed og kvalitet er forringet,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Sustainable Materials & Innovation Manager, og uddyber:
”Sådanne fyldestgørende alternativer eksisterer endnu ikke i kommerciel skala. Til gengæld foregår der netop nu virkelig meget innovation på læderalternativer, som så småt åbner op for spændende, nye muligheder.”
Udviklingen af læderalternativer foregår i mange forskelligrettede spor og med mange forskellige tilgange. Og hos BESTSELLER er man i gang med at undersøge dem alle via sin innovationsplatform, Fashion FWD Lab.
Nogle af virksomhederne fokuserer på innovation i form af plantebaseret læder, som kan være lavet af alt fra æbleaffald til overskydende ananasblade. Andre har taget inspiration fra svampeproduktion og bruger mycelium, som er rødder fra svampe, til at udvikle et læderalternativ. Og andre igen har fundet en måde at dyrke læder i laboratorium ved blot at bruge en enkelt celle fra et dyr. Denne celle fungerer som et frø, der selvgenererer i bioreaktorer.
En investering i fremtiden
Sidstnævnte har BESTSELLER, via sin investeringsarm for bæredygtig mode, Invest FWD, netop investeret i.
Virksomheden bag hedder VitroLabs, og den kan gro læder på blot nogle uger via de dyrkede laboratorieceller. Gennem sin netop afsluttede investeringsrunde har biotech-virksomheden i alt modtaget 46 millioner USD til at bygge og skalere verdens første pilotproduktion af celledyrket læder.
”VitroLabs er en spændende virksomhed, der har et team og en teknologi, som på sigt har potentiale til at blive et interessant alternativ – blandt flere – til konventionelt læder,” fortæller Jeppe Bredahl, investeringsansvarlig i Invest FWD.
”Vi vil gerne støtte op om udviklingen af mere bæredygtige alternativer, der over tid kan bidrage til bevægelsen mod et mindre klimaaftryk i modeindustrien, herunder hos BESTSELLER. Det er investering i fremtiden.”
Modebranchen kigger bredt set henimod løsninger, der kan mindske klimaaftrykket. BESTSELLER er ingen undtagelse, og udover investeringen i VitroLabs har Invest FWD de seneste år investeret i en række teknologier til eksempelvis genanvendelse af tekstiler og til at lave nye fibre ud af affald. Det gælder bl.a. Ambercycle, Circular Systems, Infinited Fiber og Evrnu.
”Vi søger løbende at identificere de muligheder, som stemmer bedst overens med vores overordnede strategi: at investere i innovative løsninger, der kan accelerere den fremtid, vi ønsker for modeindustrien,” afslutter Jeppe Bredahl.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
Børns Vilkår modtager 600.000 kr. efter lancering af støttestrømper til børn22.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske forældres indkøb af børnestrømper har på få måneder genereret en donation til BørneTelefonen i Børns Vilkår på mere end 600.000 kr. Strømperne er solgt i NAME IT, en af landets største børnetøjskæder, som løbende støtter sårbare børn og unge gennem forskellige initiativer.
22-årig bokser vinder BESTSELLERs Olympiske Håb6.1.2024 22:29:37 CET | Pressemeddelelse
For 15. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld dansk atlet. I år er det den 22-årige bokser Nikolai Terteryan, som løber med titlen forud for et stort OL-år, hvor han allerede er kvalificeret til Paris 2024.
Danske børn og unge modtager nytårsdonation fra BESTSELLER Foundation28.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De danske organisationer headspace og #11påryggen kan tage hul på det nye år med økonomisk rygvind til at gennemføre projekter til gavn for henholdsvis sårbare unge samt indlagte børn og familier på Aarhus Universitetshospital. Organisationerne er to af i alt seks modtagere af en samlet nytårsdonation på 3,5 millioner kroner fra BESTSELLER Foundation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum