Har læder en fremtid hos BESTSELLER?

Med en ny investering og flere igangværende samarbejder udforsker BESTSELLER markedet for alternativer til læder.

Læder er slidstærkt. Det er holdbart og robust. Og ofte vil et læderprodukt kun blive bedre med alderen og jo mere, det bruges.

Læder udgør reelt set en forsvindende lille del af BESTSELLERs samlede materialeforbrug – omkring én procent. Til gengæld vejer forarbejdet læder tungt på klimakontoen, og kan samtidig skabe en debat i sig selv, da det er et biprodukt fra kødindustrien.

Så bør Danmarks største modevirksomhed blot opgive brugen af læder fuldstændigt?

”Det er ikke en beslutning, vi kan tage på nuværende tidspunkt. Men vi arbejder med at finde gode alternativer til læder, hvor vi er 100 procent sikre på, at det ikke blot skaber et andet miljømæssigt problem, som for eksempel højt plastikindhold eller at holdbarhed og kvalitet er forringet,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Sustainable Materials & Innovation Manager, og uddyber:

”Sådanne fyldestgørende alternativer eksisterer endnu ikke i kommerciel skala. Til gengæld foregår der netop nu virkelig meget innovation på læderalternativer, som så småt åbner op for spændende, nye muligheder.”

Udviklingen af læderalternativer foregår i mange forskelligrettede spor og med mange forskellige tilgange. Og hos BESTSELLER er man i gang med at undersøge dem alle via sin innovationsplatform, Fashion FWD Lab.

Nogle af virksomhederne fokuserer på innovation i form af plantebaseret læder, som kan være lavet af alt fra æbleaffald til overskydende ananasblade. Andre har taget inspiration fra svampeproduktion og bruger mycelium, som er rødder fra svampe, til at udvikle et læderalternativ. Og andre igen har fundet en måde at dyrke læder i laboratorium ved blot at bruge en enkelt celle fra et dyr. Denne celle fungerer som et frø, der selvgenererer i bioreaktorer.

En investering i fremtiden

Sidstnævnte har BESTSELLER, via sin investeringsarm for bæredygtig mode, Invest FWD, netop investeret i.

Virksomheden bag hedder VitroLabs, og den kan gro læder på blot nogle uger via de dyrkede laboratorieceller. Gennem sin netop afsluttede investeringsrunde har biotech-virksomheden i alt modtaget 46 millioner USD til at bygge og skalere verdens første pilotproduktion af celledyrket læder.

”VitroLabs er en spændende virksomhed, der har et team og en teknologi, som på sigt har potentiale til at blive et interessant alternativ – blandt flere – til konventionelt læder,” fortæller Jeppe Bredahl, investeringsansvarlig i Invest FWD.

”Vi vil gerne støtte op om udviklingen af mere bæredygtige alternativer, der over tid kan bidrage til bevægelsen mod et mindre klimaaftryk i modeindustrien, herunder hos BESTSELLER. Det er investering i fremtiden.”

Modebranchen kigger bredt set henimod løsninger, der kan mindske klimaaftrykket. BESTSELLER er ingen undtagelse, og udover investeringen i VitroLabs har Invest FWD de seneste år investeret i en række teknologier til eksempelvis genanvendelse af tekstiler og til at lave nye fibre ud af affald. Det gælder bl.a. Ambercycle, Circular Systems, Infinited Fiber og Evrnu.

”Vi søger løbende at identificere de muligheder, som stemmer bedst overens med vores overordnede strategi: at investere i innovative løsninger, der kan accelerere den fremtid, vi ønsker for modeindustrien,” afslutter Jeppe Bredahl.