DI - Dansk Byggeri

Har din kloakmester styr på autorisationen?

De sidste fem år har flere virksomheder og forbrugere anmeldt uautoriserede kloakvirksomheder til Sikkerhedsstyrelsen, så der er blevet færre klamphuggere. Men selv om antallet af overtrædelser er faldet, skal forbrugerne stadig være vågne, når de vælger, hvem der fx skal reparere kloakken eller lave afløb til et nyt badeværelse.

En god pris, men ingen sikkerhed for, at arbejdet er udført fagligt korrekt af en fagmand, og ingen forsikring der dækker, hvis arbejdet er ulovligt. Op til 100 anmeldelser om året de sidste fem år har ryddet op i kloakbranchen, så der er blevet længere mellem virksomheder, der arbejder uden at være godkendt af Sikkerhedsstyrelsen og dermed ikke er autoriserede.

I 2013 modtog Sikkerhedsstyrelsen 94 anmeldelser af kloakvirksomheder uden autorisation, der udførte kloakopgaver, der kræver autorisation. I 2017 var der kun 58 anmeldelser, og langt de fleste sager førte til en politianmeldelse.

- Både virksomheder og forbrugere er blevet bedre til anmelde uautoriserede virksomheder, og det er med til at sikre, at det bliver dyrt for de virksomheder, der udfører arbejde, de slet ikke er kvalificerede til. Det har ryddet op i branchen, og det er både til gavn for virksomheder og forbrugere, siger formanden for Kloaksektionen i Dansk Byggeri, Benny Gutfeld.

Der er god grund til at fortsætte med at anmelde uautoriserede virksomheder, der løser opgaver, der kræver en godkendelse, mener Dansk Byggeri.

- I sidste ende er det de private husejere, der står med problemet, fordi et ulovligt udført arbejde normalt ikke er dækket af forsikringen, hvis der skal rettes op på ulovlighederne. I praksis kan det jo være en stor udgift, hvis man fx står med et badeværelsesgulv, der skal brækkes op og laves igen, fordi afløbsrørene er lagt forkert. Så er der kun en selv til at betale for skaden, og det er møg ærgerligt, siger Benny Gutfeld.

Derfor er der flere ting, som forbrugerne bør tjekke, inden de bestiller en opgave hos en kloakmestervirksomhed.

- For det første skal virksomheden have et CVR-nummer, og når forbrugerne har kontrolleret, at det er på plads, så bør de tjekke på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside www.sik.dk, at virksomheden er godkendt. Det er selvfølgelig irriterende, at det er nødvendigt, men det betaler sig i sidste ende. Alle medlemmer af Dansk Byggeris Kloaksektion er godkendte, så de har autorisationen på plads, slutter Benny Gutfeld.

Inden for el-, vvs- og kloakområdet tilsammen var der i 2013 210 sager, mens tallet i 2017 er faldet til 196 sager.

Formand for Kloaksektionen i Dansk Byggeri, Benny Gutfeld, telefon 20 26 33 20
Chefkonsulent for Kloaksektionen i Dansk Byggeri, Mikael Mortensen, telefon 30 16 37 99
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Information om DI - Dansk Byggeri