Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen skal sætte fokus på madspild

Det har intet med alkohol at gøre, når Kvickly og SuperBrugsen onsdag den 29. september inviterer til Happy Hour landet over. Det handler derimod om bekæmpelse af madspild.
kl. 19.00 og frem til lukketid sættes alle madvarer med kort holdbarhed ned med yderligere 50%. Varerne vil bære et gult klistermærke, så de er nemme at gå på jagt efter i butikkerne.
Kædedirektør i Kvickly, Torben B. Andersen, uddyber:
"For mange af vores kunder er det en helt naturlig del af indkøbsturen lige at kigge forbi ’Red maden’-køleren. Med Happy Hour vil vi gerne gøre det ekstra attraktivt at lægge madvarer med kort holdbarhed i kurven. Og vi håber da også, at vi med Happy Hour får skabt et par nye madspildsentusiaster, så vi i fremtiden helt kan undgå madspild." Torben B. Andersen siger samtidig, at mange af varerne kan fryses ned, hvis man ikke kan nå at få dem spist inden udløbsdato.
I dag udgør madspild 1,2% af Coops samlede omsætning. Målsætningen er, at der i 2025 ikke går noget mad til spilde i Coop. Det forventer både Coop og kunderne, forklarer SuperBrugsens kædedirektør, Jesper Gottschalck Bjerring:
"Madspild scorer højt, når vi spørger forbrugerne, hvilke udfordringer dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for at løse. Og vi er enige. Det giver ingen mening at smide mad ud - hverken klimamæssigt eller økonomisk. Derfor arbejder vi hele tiden på at finde nye måder at minimere madspild, og nu forsøger vi os altså med Happy Hour og endnu lavere priser," siger Jesper Gottschalck Bjerring.
Ovenpå Happy Hour vil Coop indsamle erfaringer fra aftenen. Happy Hour er således både en fest, men også en test af konceptet.
Om Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen
- Alle nedsatte fødevarer med kort holdbarhed sættes yderligere ned med 50% fra kl. 19 og til butikken lukker.
- Rabatten fratrækkes manuelt ved kassen. Det er ikke muligt at få rabatten, hvis man betaler med Scan&Betal i Coop appen.
Fakta om danskernes madspild
- De fleste smider jævnligt mad ud. Kun 16 procent svarer i en undersøgelse fra sommeren 2021, at de aldrig smider mad ud (Coop Analyse, juni 2021)
- Det er særligt brød og grøntsager, der ender i skraldespanden, men også madrester fra tidligere måltider, pålæg og frugt ryger ofte ud (Coop Analyse, juni 2021)
Se undersøgelsen her
Coops arbejde med madspild
- Flere end 400 af Coops butikker samarbejder med madspildstjenesten TooGoodToGo, så kunder i hele landet kan købe ”lykkeposer” med gode fødevarer, der er tæt på udløbsdato.
- Coops distributionscentre samarbejder med Fødevarebanken, som bringer mad, der ellers ville være gået til spilde, ud til f.eks. herberger og væresteder.
- 245 af Coops butikker donerer mad til Stop Spild Lokalt op til jul og nytår. Det bliver til i alt 200 tons mad hvert år.
- ’Red maden’-kølere har siden 2013 været fast inventar i alle Coops butikker - samme år som Coops madspildsmanifest blev lanceret.
- Coop er med i den frivillige aftale om reduktion af madspild ’Danmark mod Madspild’.
- På klimagladmad.dk giver Coop gode råd til, hvordan madspild mindskes og opskrifter på klimavenlig mad.
Kontakter
Kædedirektør i Kvickly, Torben B. Andersen, 2053 5274
Kædedirektør i SuperBrugsen, Jesper Gottschalck Bjerring, 2677 0301
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum