Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen skal sætte fokus på madspild

29. september er international Madspildsdag. Det fejrer Kvickly og SuperBrugsen med Happy Hour, hvor alle madvarer med kort holdbarhed sættes ned til halv pris. Festen starter kl. 19 i alle 342 butikker.

Det har intet med alkohol at gøre, når Kvickly og SuperBrugsen onsdag den 29. september inviterer til Happy Hour landet over. Det handler derimod om bekæmpelse af madspild.

kl. 19.00 og frem til lukketid sættes alle madvarer med kort holdbarhed ned med yderligere 50%. Varerne vil bære et gult klistermærke, så de er nemme at gå på jagt efter i butikkerne.

Kædedirektør i Kvickly, Torben B. Andersen, uddyber:

"For mange af vores kunder er det en helt naturlig del af indkøbsturen lige at kigge forbi ’Red maden’-køleren. Med Happy Hour vil vi gerne gøre det ekstra attraktivt at lægge madvarer med kort holdbarhed i kurven. Og vi håber da også, at vi med Happy Hour får skabt et par nye madspildsentusiaster, så vi i fremtiden helt kan undgå madspild." Torben B. Andersen siger samtidig, at mange af varerne kan fryses ned, hvis man ikke kan nå at få dem spist inden udløbsdato.

I dag udgør madspild 1,2% af Coops samlede omsætning. Målsætningen er, at der i 2025 ikke går noget mad til spilde i Coop. Det forventer både Coop og kunderne, forklarer SuperBrugsens kædedirektør, Jesper Gottschalck Bjerring:

"Madspild scorer højt, når vi spørger forbrugerne, hvilke udfordringer dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for at løse. Og vi er enige. Det giver ingen mening at smide mad ud - hverken klimamæssigt eller økonomisk. Derfor arbejder vi hele tiden på at finde nye måder at minimere madspild, og nu forsøger vi os altså med Happy Hour og endnu lavere priser," siger Jesper Gottschalck Bjerring.

Ovenpå Happy Hour vil Coop indsamle erfaringer fra aftenen. Happy Hour er således både en fest, men også en test af konceptet.

Om Happy Hour i Kvickly og SuperBrugsen

• Alle nedsatte fødevarer med kort holdbarhed sættes yderligere ned med 50% fra kl. 19 og til butikken lukker.
  • Rabatten fratrækkes manuelt ved kassen. Det er ikke muligt at få rabatten, hvis man betaler med Scan&Betal i Coop appen.

Fakta om danskernes madspild

• De fleste smider jævnligt mad ud. Kun 16 procent svarer i en undersøgelse fra sommeren 2021, at de aldrig smider mad ud (Coop Analyse, juni 2021)
  • Det er særligt brød og grøntsager, der ender i skraldespanden, men også madrester fra tidligere måltider, pålæg og frugt ryger ofte ud (Coop Analyse, juni 2021)
    Se undersøgelsen her

Coops arbejde med madspild

• Flere end 400 af Coops butikker samarbejder med madspildstjenesten TooGoodToGo, så kunder i hele landet kan købe ”lykkeposer” med gode fødevarer, der er tæt på udløbsdato.
  • Coops distributionscentre samarbejder med Fødevarebanken, som bringer mad, der ellers ville være gået til spilde, ud til f.eks. herberger og væresteder.
  • 245 af Coops butikker donerer mad til Stop Spild Lokalt op til jul og nytår. Det bliver til i alt 200 tons mad hvert år.
  • ’Red maden’-kølere har siden 2013 været fast inventar i alle Coops butikker - samme år som Coops madspildsmanifest blev lanceret.
  • Coop er med i den frivillige aftale om reduktion af madspild ’Danmark mod Madspild’.
  • På klimagladmad.dk giver Coop gode råd til, hvordan madspild mindskes og opskrifter på klimavenlig mad.

Kædedirektør i Kvickly, Torben B. Andersen, 2053 5274
Kædedirektør i SuperBrugsen, Jesper Gottschalck Bjerring, 2677 0301

400 Coop-butikker donerer påskens overskudsvarer26.3.2024 06:46:14 CET | Pressemeddelelse

Onsdag og lørdag aften inden helligdagene vil organisationen Stop Spild Lokalt (SSL) hente varer i omkring 400 af Coops butikker – varer som ellers ville løbe på datoen, inden påsken er omme. Varerne omfordeles af SSL via deres madoaser i hele Danmark. Det drejer sig først og fremmest om de butikker, der holder lukket i påskehelligdagene, og dermed har overskudsvarer, som ikke kan holde sig, til butikkerne åbner igen efter påske. "I Stop Spild Lokalt oplever vi ved højtiderne et særligt stort pres, ude i familierne, hvor det er ekstra svært at få enderne til at mødes. Derfor er vi glade for, at vi igen i år oplever en stor opbakning fra Coops butikker og en lyst til at donere deres overskudsvarer, så det kan gavne en masse mennesker" siger stifter og direktør af SSL, Rasmus Erichsen. For andet år i træk er påskeuddelingen på højde med juledonationen i forhold til mængden af mad der indsamles og uddeles, antallet af uddelingssteder rundt om i Danmark, og antallet af frivillige, der delt