Hans Jensen Lubricators vinder DI Aalborgs PraktikPladsPris 2019

I mere end 100 år har Hans Jensen Lubricators A/S fra Hadsund uddannet elektrikere, sælgere, bogholdere, tekniske designere, skibsmontører og industriteknikere. I dag er næsten 20 pct. af virksomhedens medarbejderstab elever og lærlinge takket være massive investeringer i gode rammevilkår for unge under uddannelse. Derfor modtager virksomheden DI Aalborgs PraktikPladsPris 2019.

- Det er en del af vores virksomheds DNA at uddanne dygtige unge mennesker til industrien. Det er ganske enkelt nødvendigt for at vi kan få de medarbejdere, vi har brug for, siger Hans Peter Jensen, bestyrelsesformand i Hans Jensen Lubricators A/S.

I øjeblikket beskæftiger Hans Jensen Lubricators A/S 13 lærlinge og elever ud af en samlet medarbejderstab på 70. Virksomheden har blandt andet investeret i professionelle undervisningsfaciliteter og moderne testanlæg, som giver de unge de retter kompetencer, der er brug for på fremtidens arbejdsmarked. Derudover betaler virksomheden for alle nødvendige hjælpemidler til de studerende, der også kan søge legater ved virksomhedens jubilæumsfond til udlandsrejser m.m.

Virksomheden samarbejder også med folkeskolerne i området blandt andet ved at åbne dørene for praktikbesøg og ved at lave ”jobdating” mellem skoleelever og egne lærlinge. Alt sammen for at øge interessen for en faglig uddannelse.

Endelig gør virksomheden en stor indsats for at bygge bro mellem universiteterne til erhvervslivet. Hans Jensen Lubricators A/S har hele tiden studentermedhjælpere og praktikanter fra universitetet. Og har sågar haft en ErhvervsPhD-studerende i virksomheden ifm. et forskningsprojekt.

- Hans Jensen Lubricators er et fantastisk forbillede for det nordjyske erhvervsliv. For selvom det går den rigtige vej, så har vi fortsat et stort arbejde foran os, hvis der skal være praktikpladser nok til fremtidens faglærte. Hans Jensen Lubricators har prioriteret deres lærlingeprogram højt, og gennem årene har de uddannet hundredevis af dygtige faglærte til industrien, siger Peter Rindebæk, formand for DI Aalborg.

Fakta om Hans Jensen Lubricators

Hans Jensen Lubricators A/S blev grundlagt i 1917 på Kastrupvej på Amager. Oprindeligt lavede virksomheden vandingsanlæg til gartnerrier. Kort efter grundlæggelsen gik man dog over til at lave smøresystemer til skibsmotorer, som virksomheden i dag er kendt for i hele verden. Familievirksomheden har haft hovedsæde i nordjyske Hadsund siden 1970, og har siden etableret datterselskaber i Singapore og Shanghai. Virksomheden ejes og ledes i dag af 4. generation i lige linje efter grundlæggeren Hans Peter Jensen.

Fakta om DI’s PraktikPladsPris

DI Aalborg uddeler både i 2019 og 2020 en pris til den virksomhed, der gør en helt særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Der var fem nominerede virksomheder til prisen i år: Hans Jensen Lubricators A/S, Aviatec Friction Welding ApS, Actas A/S, NB Ventilation A/S og HMK Bilcon 2017 A/S.

De nominerede er fundet blandt DI Aalborgs ca. 700 medlemsvirksomheder i Mariagerfjord-, Rebild-, Vesthimmerlands-, Aalborg- og Jammerbugt Kommune, som alle har haft mulighed for at indstille sig selv eller andre til prisen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland Hansen, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.