Hans Abrahamsens moderne klassiker 'Schnee' i nyindspilning med Laplands Kammerorkester

Hans Abrahamsens 'Schnee' regnes allerede for et hovedværk fra det 21. århundrede. Den 11. februar udkommer en ny indspilning med Laplands Kammerorkester dirigeret af John Storgårds.

Hans Abrahamsens Schnee fra 2008 er et smukt vintervidunder – en times spøgelsesagtig, fjerlet musik, der allerede har opnået kultlignende status og regnes for en klassiker fra det 21. århundrede.

Den instrumentale snecyklus omfatter en samling af fem kanonpar samt tre pulsløse mellemspil, skrevet for 9 instrumenter. Kanonstrukturen vidner om Abrahamsens dybe fascination af Bachs korte, gådefulde kanoner samt hans beskæftigelse med musikalske spejlbilleder og en særlig fornemmelse af tid.

Tyste fnug og hvirvlende snestorm

Sneen har mange forskellige tilstandsformer i værket: det begynder med iskolde, hviskende violintoner og den tyste lyd af et ark papir, der skubbes frem og tilbage på et bord, som de første snefnug i luften. Sneen tager til i det andet kanonpar, hvor musikken giver en fornemmelse, der minder om at gå mod vinden i hvirvlende snevejr, som til sidst synes at komme fra alle sider. I femte og sidste kanonpar føres vi frem til en fortryllet eventyverden, som giver os et glimt ind i en snedækket evighed.

Schnee er en poetisk og sansemæssig oplevelse af flerdimensionalitet. Musikken bevæger sig ikke kun fremad, den går også baglæns eller i cirkler – og står nogle gange helt stille. Der er ingen hast, men stor dybde. Som Abrahamsen selv siger: “I Schnee er et enkelt øjeblik strakt så langt ud, som det overhovedet kan bære. På et tidspunkt kan musikken forsvinde. Der er bare et pust tilbage.”

Hans Abrahamsen (f. 1952)

Schnee er et centralt værk i Abrahamsens produktion og måske det mest radikale, siden han i de tidlige 1970'ere komponerede musik i den minimalistiske stilretning 'Ny Enkelhed'. Efter en kompositionspause i 1990'erne vendte han tilbage med en ny afklaring og hvad han selv har beskrevet, som en evne til at forene det meget komplekse med det meget enkle.

Det definitive gennembrud på den internationale scene kom med sangcyklussen let me tell you fra 2013 og siden da har Abrahamsen modtaget prestigefyldte priser som The Grawemeyer Award og Léonie Sonnings Musikpris.

John Storgårds og Laplands Kammerorkester

"Hans’ musikverden er meget rig på nuancer, farver og fantasi, og man kommer ind i et ganske særligt univers. Han har helt bestemt en meget personlig musikalsk stemme". Sådan fortæller John Storgårds, som er dirigent på denne nye indspilning af Schnee

I 1996 indledte han sit arbejde som chefdirigent og kunstnerisk leder for Laplands Kammerorkester, det nordligst fungerende, professionelle orkester i Europa, som under hans lederskab har løftet sig til at være blandt de førende europæiske kammerorkestre.

Udkommer den 11. februar 2022

Laplands Kammerorkester
John Storgårds, dirigent

SACD 6.220585