Hanna Line Jakobsen skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens uddelinger til sociale og humanitære formål

Hanna Line Jakobsen, udviklingsdirektør i Unicef Danmark og forhenværende præsident i Røde Kors i Danmark, bliver chef for Novo Nordisk Fondens sociale og humanitære område og dermed for udmøntningen af fondens nye strategi på området.

Fonden planlægger at øge sin støtte til sociale og humanitære indsatser betragteligt i de kommende år. Fonden ønsker at medvirke til at forbedre livskvalitet og livsmuligheder for udsatte børn og unge gennem ud­dannelse, udvikling af kompetencer samt sundhedsindsatser.

”Jeg har i mere end 20 år arbejdet med indsatser for udsatte børn og unge, og jeg er stærkt motiveret af at finde løsninger, som giver dem både en god barndom og en god indgang til voksenlivet. Derfor er jeg også begejstret for at skulle stå i spidsen for fondens nye strategi på det sociale og humanitære område og derigennem bidrage til at skabe konkrete forbedringer i børn og unges livsmuligheder,” siger Hanna Line Jakobsen.

Hanna Line Jakobsen kommer fra en stilling som udviklingsdirektør i Unicef Danmark, hvor hun som en del af direktionen bl.a. har haft ansvar for at udvikle partnerskaber og samarbejder med virksomheder, fonde og større private bidragsydere.

Før det var hun præsident i Røde Kors i Danmark med overordnet ansvar for hjælpeorganisationens strategi. Hun har desuden arbejdet som projektleder inden for social- og sundhedsområdet i Den Obelske Familiefond.

Birgitte Nauntofte, adm. direktør i Novo Nordisk Fonden siger: ”Ansættelsen af Hanna Line Jakobsen er en stor gevinst for Novo Nordisk Fonden. Hendes indblik, viden og erfaring fra den sociale og humanitære sektor samt hendes smittende engagement vil styrke fonden markant, når vi i de kommende år øger vores støtte til indsatser inden for det sociale og humanitære område.”

Hanna Line Jakobsens titel bliver Head of Social, Humanitarian and Development Aid, og hun tiltræder den nyoprettede stilling 1. december.

Om Hanna Line Jakobsen:

• Født 1981 i Odder. Er gift og har to børn.
  • 2017-2018: Udviklingsdirektør, Unicef Danmark.
  • 2014-2017: Præsident (bestyrelsesformand), Røde Kors i Danmark.
  • 2011-2017: Projektleder, Den Obelske Familiefond.
  • 2007-2011: Chefkonsulent, DJØF.
  • 2005-2009: Formand, Ungdommens Røde Kors.
  • Er uddannet cand.scient.adm. fra Roskilde Universitet (2007) og har en diplomuddannelse i ledelse fra Ingeniørhøjskolen i Ballerup (2009). Hun er netop ved at afslutte Executive MBA-uddannelsen fra Henley Business School.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Fonden meldte i juni i år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger til op til fem milliarder kroner årligt i 2023.

Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Professor Claus Felby bliver chef for Novo Nordisk Fondens bevillinger til life-science-forskning, der kan fremme bæredygtig udvikling10.1.2019 11:16:26Pressemeddelelse

Claus Felby, professor ved Københavns Universitet, skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens bevillinger til life-science-forskning, der har potentiale til at kunne omsættes til nye bioteknologiske løsninger til gavn for mennesker og miljø. Fonden meldte i juni sidste år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger frem mod år 2023 og samtidig vil udbrede sin støtte til flere områder. Fonden vil bl.a. støtte forskning, uddannelse og innovation inden for industriel bioteknologi, plante- og fødevarebioteknologi og miljøbioteknologi, som kan forbedre bæredygtigheden i samfundet og bidrage til at reducere vores påvirkning af miljøet. Claus Felby siger: ”Jeg glæder mig meget til at være med til at opbygge fondens nye støtteområde inden for bæredygtighed, som kommer til at blive et markant satsningsområde for Novo Nordisk Fonden i fremtiden. Jeg håber, at jeg med min viden og erfaring på området kan medvirke til, at Novo Nordisk Fonden støtter formål, hvor der kan opnås bane