Håndværkere om nye klimakrav: ”Hvad er nu det for noget?”

STARK har inviteret kunder til fyraftensmøder for at klæde deres håndværkerkunder på til nye klimakrav. Der er et stort behov for at hjælpe især de mindre håndværkere i forhold til de nye krav, lyder det fra byggecenterkæden.

Fra årsskiftet kom der nye klimakrav i bygningsreglementet, men mange håndværkere har svært ved at finde rundt i de nye regler. Derfor har STARK inviteret til en række fyraftensmøder over hele landet. Her bliver håndværkerne præsenteret for de nye krav, hvad de betyder for dem, og hvordan STARK kan hjælpe sine kunder med at leve op til kravene.

”Der er stærkt stigende interesse i branchen for at forstå de nye klimakrav. Mange af vores kunder har et reelt behov for hjælp og rådgivning på området, fordi de selv mangler tid og ressourcer til at sætte sig ind i lovgivningen”, fortæller Kent Fonseca, der er projektleder inden for bæredygtighed hos STARK. Sammen med bæredygtighedschef Kristian Fribo har han stået for at afholde møderne.

”Flere af håndværkerne har spurgt, hvad søren det nu er for noget med de nye klimakrav. Mange er forvirrede over, hvad det betyder for dem. Heldigvis er møderne med til at klæde dem godt på, og det er fedt, at de ofte siger: ’Nå, er det bare det’, når vi er færdige med møderne”, siger Kent Fonseca.

I første omgang holdt STARK 16 fyraftensmøder for håndværkerne i STARK-forretninger over hele landet hen over efterår og vinter 2022. Flere af møderne havde op mod 100 tilmeldte. Interessen var så stor, at fyraftensmøderne er skemalagt at fortsætte frem til marts med ca. et møde pr. uge.

Vil i dialog med håndværkerne

STARK bruger også fyraftensmøderne om de nye klimakrav til at bygge viden op om kundernes udfordringer med dem.

”Vi kalder fyraftensmøderne for dialogmøder, fordi vi gerne vil i dialog med håndværkerne om de nye krav. Vi har brug for at vide, hvor de har udfordringer henne, så vi kan hjælpe dem på den bedste måde. Den dialog, som vi har med håndværkerne, bruger vi til yderligere forbedringer af vores services og rådgivning på området, så vi hele tiden gør håndværkernes arbejde lettere”, siger Kent Fonseca.

Han fortæller også, at præsentationen som deltagerne får til møderne, bliver opdateret fra møde til møde, så den besvarer håndværkernes spørgsmål på bedste vis. Deltagerne får desuden tilsendt præsentationen efterfølgende samt relevante links. Planen er at fortsætte fyraftensmøderne om de nye klimakrav til efteråret, tilføjer Kent Fonseca.

Der er stadig frie pladser på STARKs dialogmøder. Se mødesteder og datoer her: https://stark.nemtilmeld.dk/series/dialogmoeder/

På dialogmødet får du viden om:

• Hvilken betydning de nye klimakrav har for byggebranchen
  • Hvordan din forretning bliver valgt til, og ikke fra, på opgaver
  • Hvilke typer af bygninger, der er omfattet af ændringerne i byggereglementet
  • Sådan hjælper STARK.dk dig med data og dokumentation
  • Bæredygtighed i praksis

Ny hotline kan hjælpe ved spørgsmål

Hvis håndværkerne ikke har mulighed for at deltage i dialogmøderne, kan de i stedet ringe til STARKs Klima Hotline på tlf. 82 52 10 00 mellem 8-16 i hverdagene. Her sidder en række bæredygtighedsambassadører klar til at svare på spørgsmål om de nye klimakrav.

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 84 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med ca. 12.500 medarbejdere i Norden og Tyskland og en omsætning på ca. 45 mia. DKK er en førende leverandør af byggematerialer i Nordeuropa.