Håndværkere får hjælp til jobbene

Dansk Håndværk og 3F vil nu sammen gøre det lettere for håndværksvirksomhederne, at finde de medarbejdere, de har brug for.

De to organisationer er på trapperne med et pilotprojekt, der skal matche arbejdskraft med jobbene i branchen.

Det skal ske med boostede opslag fra 3FFrederiksborgs Facebook-side, som sætter dem, der søger arbejdskraft, i forbindelse med håndværkere, der søger arbejde - og omvendt.

- Vi ved, at der indenfor visse brancher, flere steder i landet, er mangel på kvalificeret arbejdskraft. Samtidig ved vi også, at vi har omkring 12.000 ledige 3F’ere, som meget gerne vil ud på arbejdsmarkedet. Dette nye initiativ kan forhåbentlig være et godt supplement, til den indsats der i forvejen bliver gjort, for at koble ledige håndværkere med en arbejdsgiver. I første omgang tester vi projektet i Nordsjælland, hvor det målrettes håndværkere indenfor tømrerfaget, fortæller Kim Lind Larsen, der er formand for 3F's byggegruppe.

Rent praktisk sker det ved at de firmaer, der søger arbejdskraft kontakter Dansk Håndværk. Arbejdsgiverforeningensørger derefter for, at 3F Frederiksborg får oplysningerne, som de via Facebook gør de ledige opmærksom på.

- Det her er et eksempel på, hvordan vi sammen kan hjælpe vores respektive medlemmer. Rent praktisk holder vi løbende kontakt med de firmaer, som byder ind, så vi har en fornemmelse af, om projekteter ensucces. På den måde kan vi justere undervejs, hvis der er brug for det, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Projektet løber i første omgang over seks måneder og evalueres løbende.

Håndværkets Udviklingsfond har givet et tilskud til projektet, som skal bruges til boost af Facebook-annonceringerne.

------------------------------------------

Yderligere oplysninger hos:

Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk Tlf./sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk

Kim Lind Larsen, formand for 3F's byggegruppe, pressetelefonen: 88 92 88 92

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter