Håndboldtræneren for Fyns ’fantastiske kanonkugler’ er Årets træner i DGI

Ved at investere i fællesskabet tryllebinder håndboldtræner Allan Peterson fra Højby S&G i Odense S sin håndboldhær af 7-8 årige spillere. Torsdag blev han overrasket af DGI og kåret som Årets Træner blandt 266 indstillede kandidater: Prisen udløser en gavecheck på 50.000 kroner.
Allan Peterson blev overrrasket af børn, forældre og konfetti i Højby Hallerne

Håndboldtræneren Allan Peterson fik sig noget af en overraskelse torsdag den 7. oktober. Her blev han overrasket af en jury fra DGI med nyheden om, at han er kåret som Årets Træner i DGI 2021. Udover titlen, blomster og diplom følger en gavecheck på 50.000 kroner.

”Det er jo helt vildt at blive kåret som Årets Træner. Det betyder rigtig, rigtig meget for mig at få denne titel. Men foreningen er vigtigere end mig selv. Når du kommer i hallen, er du en del af en familie. Derfor er jeg så glad for titlen på foreningens vegne,” siger Allan Peterson.

Han ankom til Højby Hallerne på krykker, da han for nylig har sprængt sin akillessene: Inde i hallen var den røde løber rullet ud, og spillere, forældre og DGI's jury var klar med konfetti, flag og stående klapsalver.

En træner, der sætter glæden i spil hos børnene

DGI’s jury har valgt Allan Peterson på baggrund af hans enestående indsats som håndboldtræner for U7/U8 piger og drenge i Højby S&G. Et hold med 40-50 børn. Holdet er firedoblet på et år – på trods af corona. Allan Petersen kalder børnene på holdet for ’fantastiske kanonkugler’ og han lærer børnene, at fællesskab og kammeratskab er langt vigtigere end at vinde. Han ser hvert enkelt barn som sin ligemand og kan altid ryste en joke ud af ærmet og løfte humøret.

Formand for DGI Fodbold Lars Møller er en del DGI’s jury, der har valgt Allan Peterson som Årets Træner.

”Allan Peterson er en træner, der sætter glæden i spil hos børnene. Han har blik for, at fællesskabet er langt vigtigere end at vinde. Det giver børnene succesoplevelser med foreningsidræt, så de får lyst til mere og samtidig fortæller deres venner, at de da også skal gå til håndbold. Derfor har vi valgt Allen Peterson som Årets Træner i DGI, siger Lars Møller.

DGI modtog i år 266 indstillinger til prisen som årets træner/trænerteam i DGI, og det er rekord. Med prisen, som uddeles hvert år, ønsker DGI at hylde de frivillige trænere, der hver dag bruger tid og energi på at gøre en kæmpe forskel i lokalsamfundet.

Allans rampelys skinner på hvert enkelt barn og på fællesskabet

Det er en stor gruppe af forældre til børn på Allan Petersons hold, der har indstillet ham til DGI’s pris som Årets Træner.

I indstillingen fremhæves det, at når Allan Peterson træner de 7-8-årige piger og drenge, har han fokus på, at det skal være sjovt – håndboldglæden er i centrum.

Han møder hvert barn med sin fulde opmærksomhed og ser det som sin ligemand. Børnene føler sig trygge og samtidig som små verdensstjerner.

Han går også et ekstra skridt for at yde omsorg. På en håndboldskole tog et barn hjem, fordi det havde det svært med de mange nye ansigter. Allan Peterson lavede en kort videohilsen til barnet, hvor holdkammeraterne sagde hej, og 15 minutter efter var spilleren tilbage.

Sammentømrer børn, forældre, trænere og hjælpetrænere

Allan Peterson har også blik for at motivere de unge hjælpetrænere på holdet. Og under coronanedlukningen tog trænerne på hjemmebesøg hos hver enkelt spiller, hvor de overrakte en goodiebagog fik en snak om stort og småt. Da julen nærmede sig, udleverede han også julemandens nummer til børnene, så spillerne kunne ringe og få sig en snak.

Allan Petersen deler også sin og børnenes håndboldbegejstring med forældrene, når han efter hver håndboldtræning lægger billeder op fra træning på Facebook og skriver om sjove scener, der er hændt. Det er et hit og engagerer forældrene.

Og så arrangerer han events som f.eks. street- og strandhåndbold samt fællesspisninger i hallen. Det styrker sammenholdet og engagerer forældrene yderligere.

Stor hyldest i vente til DGI’s årsmøde

Allan Peterson vil modtage gavechecken og blive hyldet til DGI’s årsmøde 6. november i DGI Byen i København. De 50.000 kroner kan blandt andet kan bruges på nyt udstyr til foreningen eller en oplevelse i et af DGI’s centre.

I år er det 19. gang, at DGI uddeler prisen som Årets træner/trænerteam. Sidste år løb Zeshan Yusaf fra foreningen Fightworld i Valby med prisen.

Lars Møller, formand for DGI Fodbold og medlem af DGI’s jury vedr. Årets Træner. Tlf. 2299 9919.
Majbritt Andersen, pressechef i DGI og medlem af DGI’s jury vedr. Årets Træner. Tlf. 2129 4115.
Allan Peterson. Årets Træner i DGI 2021. Tlf. 2121 1595.

Allan Peterson blev overrrasket af børn, forældre og konfetti i Højby Hallerne
Allan Peterson er Årets Træner i DGI

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6600 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.