Halvdelen af Sjællands kommunale græsplæner bliver slået af private virksomheder

I kommunerne på Sjælland bliver omkring halvdelen af de driftstekniske opgaver udført af private virksomheder. Det er en positiv udvikling, der meget gerne må forsætte, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland Jesper Toftebjerg Andersen.

De private virksomheder har fået mere travlt med at rydde sne og lapper huller i vejene for de sjællandske kommuner. På ti år er kommunernes gennemsnit for udlicitering steget fra 32 procent i 2007 til 50 procent i 2017.

- Det glæder mig, at kommunerne over tid er blevet mere villige til at lade private virksomheder udføre kommunale opgaver. Nu skal villigheden bare forsætte, så vi kan nå målet om at udlicitere 70 procent af de driftstekniske opgaver, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland Jesper Toftebjerg.

Højdespringeren er Greve Kommune, der i 2007 kun udliciterede 15 procent, men som i 2017 fik udført næsten 75 procent af driftsopgaverne af private virksomheder.

- Greve Kommune er et godt eksempel på, at udlicitering først og fremmest kræver en politisk vilje. Jeg håber, at resten af kommunerne vil se Greve over skulderen og overveje, hvor det giver mening for dem at udlicitere, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

Høj kvalitet til lavere pris
Greve Kommune udliciterer mest, mens Lejre Kommune kun udliciterede 22 procent og er den kommune på Sjælland, der lod færrest driftstekniske opgaver blive udført af private virksomheder i 2017. Men ifølge Jesper Toftebjerg Andersen er der flere gode grunde til at lade private virksomheder udføre de kommunale opgaver:

- At vælge en privat virksomhed til at rydde sne eller reparere veje er at vælge høj kvalitet. De private virksomheder er vant til en skarp konkurrence og ved derfor godt, at alt skal være i orden, hvis virksomheden skal overleve, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

En beregning fra Dansk Byggeri viser, at kommunerne på Sjælland samlet kunne spare 56 millioner kroner om året, hvis de udliciterede 90 procent af deres driftstekniske opgaver.

Se i de vedhæftede filer en oversigt over udliciteringen på Sjælland og en oversigt over udviklingen i kommunernes udlicitering fra 2007 til 2017.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland Jesper Toftebjerg Andersen, jt@hansen-andersen.dk, 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland Mads P. Gede, mge@danskbyggeri.dk, 24 60 05 22
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, Dansk Byggeri, csc@danskbyggeri.dk, 29 74 94 44