Halvdelen af danske virksomheder betaler for at have penge i banken

Godt halvdelen af alle danske virksomheder skal betale for at have penge stående i banken. Det viser en opgørelse fra Nationalbanken. Til gengæld er der kun ca. 10 procent, der får en positiv rente. Resten får nul procent.

De negative renter skal ses i lyset af, at Den Europæiske Centralbank har sænket renten til -0,4 procent. Den danske nationalbank har så fulgt trop med negative renter for at sikre kronekursens binding til euroen.

Det betyder, at pengeinstitutterne skal betale for at have penge stående hos Nationalbanken. Den omkostning har særligt de allerstørste banker valgt at sende videre til virksomhederne.

Det koster virksomhederne knap ½ mia. kr.

I alt har virksomhederne 294 mia. kr. stående i forskellige banker og sparekasser. Den effektive rente for virksomhederne er -0,15 pct. Set over et år svarer det til, at virksomhederne betaler 456 mio. kr. for at have pengene stående i banken. Til sammenligning fik de danske virksomheder 11½ mia. kr. for at sætte penge i banken i 2008.

Budgetter med negative renter

"De danske virksomheder, der betaler negative renter i dag, kan godt budgettere med dem i et par år endnu. På trods af, at der er kommet rigtig meget kul på europæisk økonomi, venter vi tidligst første rentestigning om knapt et år. Men renten vil også efter den stigning være negativ, og vi skal nok et par år ud i fremtiden, før nationalbanken har en positiv rente på indskud,” siger Anders Høyer, cheføkonom i Sparekassen Kronjylland.

Cheføkonom i Sparekassen Kronjylland, Anders Høyer. Tlf.: 26 87 92 82. Mail: ah@sparkron.dk