Region Hovedstaden

Hæstorp ser frem til landsdækkende undersøgelser af lægevagter

17.5.2017 19:38 | Region Hovedstaden

Del

Akuttelefonen 1813 har de mest ambitiøse mål for ventetid og kvalitet, viser en ny undersøgelse fra Rigsrevisionen.

Akuttelefonen 1813 blev indført 1. januar 2014, og målet var at borgerne i Region Hovedstaden skal have hurtig og god behandling på akuttelefonen og kort ventetid på akutmodtagelserne. For at sikre det, har Region Hovedstaden som den eneste region sat nogle ambitiøse mål for ventetid og kvalitet for visitationen på Akuttelefonen.

Det bemærkes også i en ny undersøgelse fra Rigsrevisionen. Trods klar fremgang i ventetiderne konkluderer Rigsrevisionen dog også, at Akuttelefonen 1813 ikke er i mål i forhold til regionens egen beslutning om, at 90 procent af alle henvendelser skal være besvaret inden for tre minutter.

Regionrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) understreger, at vi skal kunne være trygge ved, at vi får den rette hjælp, når vi bliver akut syg eller kommer til skade i Danmark:

”Derfor skal 1813 naturligvis levere høj kvalitet, og derfor har vi i Region Hovedstaden sat så ambitiøse mål og følger udviklingen meget tæt politisk. ”   

Sophie Hæstorp Andersen er glad for, at Rigsrevisionen anbefaler, at der bliver lavet en grundig analyse af alle de fem regioners visitation, så der kan udveksles viden på tværs af regionsgrænser.

”Det har vi i Region Hovedstaden ønsket hele tiden, så vi kan sammenligne og lære af hinanden. Det vil kun være til fordel for borgere i alle regionerne,” siger Sophie Hæstorp Andersen (S).

 

Fakta:

  • Akuttelefonen har haft vanskeligheder med at rekruttere nok personale, især sygeplejersker.
  • Region Hovedstaden og Akuttelefonen 1813 er hele tiden i dialog med sygeplejersker og tillidsrepræsentanter. Blandt andet har Region Hovedstaden fået ændret lønmodellen og der er blevet mulighed for at arbejde halv tid hos 1813 og halv tid på et hospital.

Information om Region Hovedstaden

Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød

38 66 50 00http://www.regionh.dk/

Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

Ny undersøgelse:  Mange oplever uens information ved forsinkelser i den kollektive trafik14.8.2017 17:39pressemeddelelse

Næsten 7 ud af 10 pendlere i hovedstadsområdet – 67 % – oplever uensartet information i forbindelser med forsinkelser, når de bruger den kollektive trafik. Det viser en ny undersøgelse fra Region Hovedstaden. Samme undersøgelse viser også, at over halvdelen – 54 % – af dem, som ikke pendler, men blot jævnligt bruger offentlig transport, oplever forskel på den information, de får, hvis de ser på skærmene på stationen, lytter til højtalerudkald eller kigger på rejseplanen.dk, når toget, bussen eller metroen er forsinket.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum