Gymnasiereform rimer ikke på nedskæringer

Nej til karakterkrav: Eleverne skal lære for at blive dygtige, ikke for at opfylde talkrav. Internationale erfaringer: Inddrag lærerne og sørg for de nødvendige ressourcer.

Regeringen løfter i Langfredags Jyllands Posten sløret for en kommende gymnasiereform.

”Om dagen er valgt med omtanke, ved kun regeringen, men hvis regeringen fastholder, at der skal spares 11,5% på en gymnasieelev over tre år, er der en meget tung vej til en gymnasiereform,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

”Hvis man vil løfte kvaliteten i gymnasieuddannelserne, skal man ikke opstille et karakterkrav. Man skal i stedet tilbyde alle unge en god uddannelsesvejledning og styrke uddannelsesparathedsvurderingen. Eleverne skal vælge den uddannelse, der er rigtig for den enkelte, ud fra en helhedsbetragtning af den enkelte elevs faglige, sociale og personlige kompetencer kombineret med elevens motivation for at tage en uddannelse,” siger gymnasielærernes formand Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Med et karakterkrav vil der fx være unge, som ikke arbejder for at blive så dygtige som muligt i de sidste år i folkeskolen, fordi de fejlagtigt tror, at de ikke behøver at gøre sig umage, fordi de opfylder et karakterkrav. For andre unge vil karakterkrav fejlagtigt udelukke dem fra en ungdomsuddannelse. Uddannelsessystemet skal arbejde for, at den enkelte unge arbejder for at blive så dygtig som muligt. De skal lære for at blive dygtige, ikke for at opfylde talkrav.”

Internationale erfaringer: Inddrag lærerne og sørg for de nødvendige ressourcer

”En rapport fra OECD, som blev offentliggjort tidligere på måneden, viser, at hvis en uddannelsesreform skal lykkes, skal de vigtigste aktører være enige om målsætningen. Internationale erfaringer viser, at hvis en reform skal lykkes, skal lærerne reelt inddrages og have medejerskab til reformen, og der skal være tilstrækkelige ressourcer til rådighed,” fortæller Annette Nordstrøm Hansen. ”Lige nu må vi konstatere, at der er risiko for, at der er 1.000 lærere færre næste skoleår til at undervise eleverne, og regeringen vil endvidere spare 5,5% i 2017 på det almene gymnasium, og 2% i 2018 og 2% i 2019. Det hænger slet ikke sammen med, at der skal udvikles nyt og skabes højere kvalitet. Det går ud over elevernes uddannelse. Man skulle hellere lytte til de internationale erfaringer.”

Fagligheden er hverken steget eller faldet i gymnasiet de seneste 50 år25.5.2018 08:54pressemeddelelse

viser undersøgelse fra EVA. Gymnasielærernes formand, Annette Nordstrøm Hansen: "Jeg er meget tilfreds med, at undersøgelsen dokumenterer, at de gymnasiale uddannelser er fleksible og i stand til at honorere skiftende krav til det, vi bliver bedt om at levere fagligt. Det viser, at gymnasiet ikke er en statisk størrelse, men en uddannelsesinstitution, der er i stand til at flytte sig og følge med tiden og indfri de politiske krav. Det er en vigtig lære af undersøgelsen."

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse