Gymnasielærerne mener: Reform uden lærernes ejerskab eller økonomi bliver aldrig flyvefærdig

Omfattende gymnasiereform og voldsomme nedskæringer er en farlig cocktail.

Reformen vil koste

”Man kan ikke omkalfatre gymnasieuddannelserne og samtidig skære i uddannelserne. Det viste folkeskolereformen, og det viser internationale erfaringer. Hvis regeringen vil skabe en succesfuld gymnasiereform, er det afgørende, at den finder de nødvendige ressourcer,” siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen.

Med regeringens vedtagne og bebudede nedskæringer skal en stx-student være 11,5% billigere i 2019. I 2017 har regeringen allerede vedtaget at skære 3,5% på stx og samtidig varslet en yderligere nedskæring på 2% i finanslov 2017. Det rimer ikke på succesfuld gymnasiereform.

OECD har her i foråret offentliggjort en rapport, der anbefaler, at politikerne gør sig umage med at opbygge en konsensus med de vigtigste aktører om målsætningerne med en reform. Internationale erfaringer viser, at det især er vigtigt, at lærerne reelt engageres i at formulere reformer og implementere dem, og at det gøres med tilstrækkelige ressourcer til rådighed.

Det vil være gift for reformen, hvis ministeren tror, den kan implementeres uden at finde de nødvendige ressourcer.

Læs GL's udmeldinger om reformudspillet her .

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse