Gymnasielærerne mener: Karakterkrav gør restgruppen uden uddannelse større

Regeringen foreslår et adgangskrav på karakteren 4 til alle de gymnasiale uddannelser. Dog er det en del af forslaget, at der kan ske en realkompetencevurdering af kursister, som har været ude efter folkeskolen, og som ønsker optagelse på hf.

”Et karakterkrav vil øge den restgruppe af unge, som ikke får en ungdomsuddannelse,” mener GL’s formand Annette Nordstrøm Hansen. ”Det virker absurd, når ministeriet nedsætter en række udvalg, som skal se på, hvordan man mindsker restgruppen, at man så stiller et forslag, som vil gøre restgruppen større.” I dag er det hver femte i en ungdomsårgang, som syv år efter folkeskolen ikke har en ungdomsuddannelse.

”Karakterkrav er et fejlskud og fungerer ikke som styrepind på optaget til uddannelserne. GL foreslår, at alle unge i stedet tilbydes en god uddannelsesvejledning, og at man styrker den uddannelsesparathedsvurdering, som eleverne får i folkeskolen. Det er ikke tilstrækkeligt, at vejledningen er forbeholdt de 27%, der ikke bliver erklæret uddannelsesparat i 8. klasse. Eleverne skal vælge den uddannelse, der er rigtig for den enkelte, ud fra en helhedsvurdering af den enkelte elevs faglige, sociale og personlige kompetencer. Det er nødvendigt, at eleven er motiveret for uddannelsen,” siger formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Med et karakterkrav risikerer man, at der vil være unge, som ikke udnytter folkeskolens sidste år for at blive så dygtige som muligt, fordi de fejlagtigt tror, at det er nok at opfylde et karakterkrav. For andre unge vil karakterkrav fejlagtigt udelukke dem fra en ungdomsuddannelse, og de bliver tabt i uddannelsessystemet, fx drengene, mønsterbrydere og indvandrere.”

Læs GL's udmeldinger om reformudspillet her.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden