Gymnasielærerne mener: HF ofres

Regeringen sætter bom op for mønsterbryderne, så de ikke kan komme på universitetet. Allerede i 9. klasse vil de unge komme til at fravælge de lange videregående uddannelser ved valg af hf.

Med 2005-reformen var det et mål at gøre de gymnasiale uddannelser ligeværdige med hver sin profil og styrke studiekompetencen. Regeringsudspillet svækker studiekompetencen på hf, så hf bliver en sekunda-gymnasieuddannelse, som ikke længere giver samme grundlæggende mulighed for at tage en videregående uddannelse, som de andre gymnasiale uddannelser giver adgang til. Det tager GL’s formand stærkt afstand fra. ”Det er fuldstændig uforståeligt, at man vil ofre hf. HF har en nøglerolle i uddannelsessystemet, som man skal passe på og udvikle. Det er især mønsterbryderes adgang til universitet, man fjerner.”

DEA’s undersøgelse ’Effekten af hf’ (2015) viste, at kvindelige hf’ere har lige så stor sandsynlighed for at gennemføre videregående uddannelser som mandlige stx’ere. Det er altså lige så meningsløst at udelukke stx-drenge fra de lange videregående uddannelser som at udelukke (kvindelige) hf’ere.

GL-formanden undrer sig over, at eleverne på EUX Merkantil, hvor adgangskravet er 2, efter to år kan stige af og få et gymnasialt eksamensbevis, som de kan søge ind på alle videregående uddannelser med. Og det er endda på trods af, at hf-kursisterne har flere obligatoriske fag, end eleverne har på EUX. ”Det virker som en skjult hensigt at flytte elever fra HF til EUX i stedet for at lade de unge vælge selv efter interesse og motivation.”

Læs GL's udmeldinger om reformudspillet her.

Fagligheden er hverken steget eller faldet i gymnasiet de seneste 50 år25.5.2018 08:54pressemeddelelse

viser undersøgelse fra EVA. Gymnasielærernes formand, Annette Nordstrøm Hansen: "Jeg er meget tilfreds med, at undersøgelsen dokumenterer, at de gymnasiale uddannelser er fleksible og i stand til at honorere skiftende krav til det, vi bliver bedt om at levere fagligt. Det viser, at gymnasiet ikke er en statisk størrelse, men en uddannelsesinstitution, der er i stand til at flytte sig og følge med tiden og indfri de politiske krav. Det er en vigtig lære af undersøgelsen."

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse