Gymnasielærerne mener: HF ofres

Regeringen sætter bom op for mønsterbryderne, så de ikke kan komme på universitetet. Allerede i 9. klasse vil de unge komme til at fravælge de lange videregående uddannelser ved valg af hf.

Med 2005-reformen var det et mål at gøre de gymnasiale uddannelser ligeværdige med hver sin profil og styrke studiekompetencen. Regeringsudspillet svækker studiekompetencen på hf, så hf bliver en sekunda-gymnasieuddannelse, som ikke længere giver samme grundlæggende mulighed for at tage en videregående uddannelse, som de andre gymnasiale uddannelser giver adgang til. Det tager GL’s formand stærkt afstand fra. ”Det er fuldstændig uforståeligt, at man vil ofre hf. HF har en nøglerolle i uddannelsessystemet, som man skal passe på og udvikle. Det er især mønsterbryderes adgang til universitet, man fjerner.”

DEA’s undersøgelse ’Effekten af hf’ (2015) viste, at kvindelige hf’ere har lige så stor sandsynlighed for at gennemføre videregående uddannelser som mandlige stx’ere. Det er altså lige så meningsløst at udelukke stx-drenge fra de lange videregående uddannelser som at udelukke (kvindelige) hf’ere.

GL-formanden undrer sig over, at eleverne på EUX Merkantil, hvor adgangskravet er 2, efter to år kan stige af og få et gymnasialt eksamensbevis, som de kan søge ind på alle videregående uddannelser med. Og det er endda på trods af, at hf-kursisterne har flere obligatoriske fag, end eleverne har på EUX. ”Det virker som en skjult hensigt at flytte elever fra HF til EUX i stedet for at lade de unge vælge selv efter interesse og motivation.”

Læs GL's udmeldinger om reformudspillet her.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden