Gymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag
Gymnasieelever får i gennemsnit højere årskarakterer i naturvidenskabelige højniveaufag, end de kan leve op til ved eksamen, med undtagelse af i mundtlig biologi. Derimod tegner der sig et billede af, at årskarakterer og eksamenskarakterer i højere grad flugter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Det viser en ny registeranalyse af forskelle mellem årskarakterer og eksamenskarakterer på de ni største højniveaufag for stx-studenter i årene 2008-2014. De ni største højniveaufag er fysik, biologi, musik, matematik, tysk, engelsk, samfundsfag, dansk og spansk.
I gennemsnit får eleverne til skriftlig eksamen i fysik, biologi og matematik hhv. 1,29, 1,11 og 0,88 karakterpoint under de skriftlige årskarakterer. Faktisk dumper mere end hver 10. til skriftlig eksamen i matematik og fysik. Til skriftlig eksamen i fag som samfundsfag, engelsk og dansk får eleverne derimod kun hhv. 0,69 0,77 og 0,68 karakterpoint under de skriftlige årskarakterer.
Mindre forskel på de mundtlige end på de skriftlige års- og eksamenskarakterer
På de mundtlige karakterer er forskellen mellem årskarakterer og eksamenskarakterer generelt mindre. Den største forskel er i biologi, hvor de mundtlige prøvekarakterer ligger 0,97 karakterpoint over de mundtlige årskarakterer. I fysik og matematik ligger de mundtlige eksamenskarakterer hhv. 0,47 og 0,42 karakterpoint under de mundtlige årskarakterer, hvorimod eksamenskaraktererne i fag som dansk og engelsk blot ligger hhv. 0,32 og 0,30 karakterpoint over årskaraktererne. Ifølge evalueringskonsulent hos EVA Sarah Richardt Schoop skal årskarakterer og eksamenskarakterer ikke nødvendigvis være ens, men forskellen bør ikke være for stor, da det skaber tvivl om, hvorvidt karaktergivningen er valid:
”Der findes ikke nogen formel rettesnor for, hvor store forskellene mellem årskarakterer og eksamenskarakterer må være, og årskarakterer og eksamen måler også forskellige ting og har forskellige pædagogiske formål. Men det er klart, at når der er så store udsving, som vi ser i de naturvidenskabelige fag, hvor eleverne bliver stillet dårligere karaktermæssigt ved at komme til eksamen, så bør det give anledning til eftertanke; Er der den ønskede sammenhæng mellem undervisning og eksamen, så eksamen afspejler de mål og kompetencer, der er sat for faget?” udtaler Sarah Richardt Schoop.
Resultaterne tegner et andet billede af karaktergivningen end lærerne selv oplever. En tidligere EVA-undersøgelse har vist, at lærerne opfatter bedømmelseskriterierne i de naturvidenskabelige fag mere eksakte og håndgribelige, mens de er langt mere usikre ift. karaktergivningen i humanistiske og samfundsvidenskabelige fag.
For yderligere oplysninger kontakt
Kommunikationskonsulent Emilie Welcher-Ulholm, 9356 4364, ewu@eva.dk
Om datagrundlaget
Notatet bygger på registerdata om karakterer for de ni største højniveaufag på gymnasieområdet for samtlige elever, der er blevet studenter i perioden 2008-2014. Notatet ser dels på mundtlige og skriftlige års- og prøvekarakterer i de ni største A-niveaufag med både en mundtlig og skriftlig dimension (dansk, matematik, engelsk, fysik, samfundsfag, biologi, spansk, tysk – fortsætter og musik). Dels på mundtlige års- og prøvekarakterer i samtlige fag på A-, B- og C-niveau.
Hent udgivelsen Årskarakterer og prøvekarakterer i det almene gymnasium
Nøgleord
Kontakter
Emilie Welcher-UlholmKommunikationskonsulent
Tlf:9356 4364ewu@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum