Gyldigheden forlænget på flere beviser, men tidshorisonten er for kort

På grund af Covid-19-pandemien har Færdselsstyrelsen udstedt en ny bekendtgørelse, som forlænger gyldigheden af visse kort og beviser. Forlængelsen gælder kort og beviser, hvor gyldigheden udløber i januar og februar. Gyldigheden forlænges her til 1. marts 2021. Forlængelsen gælder kun for kørsel i Danmark.

På EU-plan arbejdes der ligeledes på at få forlænget gyldigheden med 7 måneder på en lang række dokumenter, herunder kørekort og chaufføruddannelsesbevis.

ITD har presset på for en forlængelse, da det er helt uholdbart, at personer skal samles til uddannelser eller andet for at opnå forlængelse, samtidig med at myndighederne anbefaler så lidt kontakt som muligt. Forlængelsen hilses derfor velkommen af ITD, der dog meget gerne havde set, at forlængelserne rakte ud over 1. marts 2021.

- Vi kvitterer selvfølgelig for, at man har forlænget fristerne på national plan, men vi opfordrer samtidig den danske regering til hurtigst muligt at få forlængelsen igennem også på EU-plan for at sikre vareforsyningen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Skulle det ikke lykkes hurtigt at få en forlængelse på plads internationalt, bør transportministeren i god tid sørge for en yderligere national forlængelse af de pågældende beviser.

- Under den nuværende smittesituation er det ikke tilstrækkeligt, at beviserne kun forlænges til 1. marts. Det er simpelthen en for kort tidshorisont, siger Carina Christensen.

ITD opfordrer også til, at Danmark tiltræder de internationale aftaler om forlængelse af ADR-beviser, som blandt andet Tyskland allerede har gjort. Endelig opfordrer ITD ligeledes Transportministeriet til at sørge for en yderligere forlængelse af legitimationskort til regulering af færdsel i forbindelse med særtransport, som ikke omfattes af de forventede EU-regler.

Forlængelsen frem til den 1. marts 2021 vedrører følgende dokumenter:

• Kørekort udstedt i medfør af bekendtgørelse om kørekort til kategorierne C1, C1/E, C, C/E, D1, D1/E, D og D/E samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring og kørekort, hvorpå det er anført, at indehaveren er godkendt til at drive virksomhed som kørelærer
  • Chaufføruddannelsesbevis udstedt i medfør af bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport
  • Uddannelsesbevis til førere af køretøjer til vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods
  • Sikkerhedsrådgiverbevis udstedt i medfør af bekendtgørelse om sikkerhedsrådgivere for transport af farligt gods
  • Legitimationskort, udstedt i medfør af bekendtgørelse om visse personers adgang til regulering af færdslen i forbindelse med særtransporter