Guldkvartet nomineret til Årets Sportsnavn 2020

Tre verdensrekorder og en funklende guldmedalje med hjem til Danmark. Det var facit efter VM i februar, hvor det danske banelandshold i 4.000 meter holdforfølgelsesløb skrev Danmarkshistorie med en fantomtid, der fik verden til at måbe.

Fælles pressemeddelelse fra DIF og Team Danmark:

2020 startede med lyn og torden for dansk eliteidræt, da det danske banelandshold deltog ved VM i banecykling i Berlin. Blot 3 minutter og 44,672 sekunder skulle Lasse Norman Hansen, Frederik Rodenberg, Rasmus Lund Pedersen og Julius Johansen bruge på at vinde VM-guld til Danmark og sætte den tredje verdensrekord på blot to dage i disciplinen 4.000 meter holdforfølgelsesløb.

Den præstation sikrer kvartetten en nominering til Danmarks fornemmeste idrætspris ’Årets Sportsnavn’, der uddeles i samarbejde mellem DIF og Team Danmark.

Team Danmarks formand Lars Krarup kalder holdet et fantastisk eksempel på, hvor dygtige danske atleter kan blive, når holdet bag holdet, udstyret og ryttere har optimale forudsætninger.

”Der har ikke været mange sportslige lyspunkter i et coronaramt 2020, men banelandsholdets præstationer til VM står som et af de meget store sportslige højdepunkter. Det er ikke tilfældigt, at de satte tre verdensrekorder og satte verden til vægs. Banecykling har i dag udviklet sig til et lille Formel 1-projekt, hvor selv de mindste detaljer skal være på plads, for at det er muligt at køre med om medaljerne. Derfor er det en vanvittig imponerende præstation af både ryttere og holdet bag dem, som gør dem til en indlysende kandidat til Årets Sportsnavn,” siger Lars Krarup.

Også hos Danmarks Idrætsforbund er begejstringen for de fire rytteres præstation stor, fortæller Niels Nygaard, der er formand for DIF og formand for dommerkomitéen bag Årets Sportsnavn 2020.

”Det var ingen tilfældighed, da de fire danske ryttere i holdforfølgelsesløb kunne træde op på medaljeskamlens øverste trin og modtage nogle meget velfortjente VM-guldmedaljer tilbage i februar. Holdforfølgelsesløbet er nemlig en disciplin, som cykelunionen sammen med Team Danmark har satset meget på og lagt mange kræfter i gennem årene. På den måde var det flere års minutiøst arbejde og målrettet træning, der blev forløst over tre løb ved VM i Berlin. Og ikke nok med, at guldet blev sikret i suveræn stil, så sætter de fire danske ryttere også verdensrekord i alle tre løb ved VM. Det er en uhørt bedrift, og derfor er banelandsholdet i 4.000 m holdforfølgelsesløb meget værdig til at være nomineret til Årets Sportsnavn 2020,” siger Niels Nygaard.

Hos rytterne, der i disse dage er samlet på en træningslejr, er der stor stolthed at spore over nomineringen, fortæller Ramus Lund Pedersen og Frederik Rodenberg.

”Det er en meget stor ære at være nomineret til så stor en pris. Vi ramte den lige i røven tre gange til VM, og selv om vi godt vidste, at vi var hurtige, var vi nok lidt overraskede over, hvor stærkt vi kørte. Alt spillede helt perfekt i finalen, og verdensrekorden gav genlyd i hele cykelmiljøet. Det kan kun lade sig gøre at køre så stærkt, fordi der står en masse mennesker bag holdet og laver et kæmpe arbejde. Det er lige fra trænere, massører, eksperter og de sponsorer, der står bag os. Nomineringen er også en stor anerkendelse af deres arbejde,” siger Rasmus Lund Pedersen.

Frederik Rodenberg fremhæver også den store forberedelse som afgørende for deres succes.

”Når vi kører de hastigheder, som vi gør på banen, er der mange ting, der skal spille. Det er hele vejen rundt fra det fysiske niveau til udstyrsfronten, som skal være 100 procent på plads. Det hele gik op i en højere enhed til VM. Det krævede vildt meget forberedelse at nå dertil. Vi er rigtig glade og stolte over nomineringen, og den er også et kæmpe skulderklap til alle omkring holdet,” siger Frederik Rodenberg.

Udover guldmedalje og verdensrekorder i holdforfølgelsesløb vandt Danmark også en suveræn VM-guldmedalje i parløb ved Lasse Norman Hansen og Michael Mørkøv.

I sidste uge blev den første nominerede til Årets Sportsnavn 2020 offentliggjort, da fodboldspilleren Pernille Harder blev nomineret for sine præstationer, der blandt andet har resulteret i kåringen om Europas bedste fodboldspiller. Den sidste nominerede til Årets Sportsnavn 2020 offentliggøres i næste uge, og vinden kåres ved DR’s sportsshow ’SPORT 2020’, der sendes 2. januar.

Om Årets Sportsnavn

Det er 30. gang, at Årets Sportsnavn uddeles. Siden 2019 har DIF og Team Danmark stået bag prisen. De første mange år var det DIF og Jyllands-Posten, som var prisens afsendere. Udover æren følger der 75.000 kroner med prisen.

Udvælgelseskriterier

De nominerede til Årets Sportsnavn 2020 har DIF og Team Danmark udvalgt på baggrund af følgende kriterier:

• Global konkurrence: Hvor udbredt er sportsgrenen og disciplinen, og hvor mange af de store idrætsnationer satser på den?
  • Konkurrencen og medaljens karat: Et verdensmesterskab er typisk sværere at vinde end et europamesterskab. En konkurrence med deltagelse af resten af eliten er også sværere at vinde end en med mange afbud og skader.
  • Kontinuitet og forløb: Er der mange på hinanden følgende bemærkelsesværdige resultater? Eller er der gået mange års målrettet arbejde forud for en sejr, så præstationen virker mere fokuseret og mindre tilfældig end den pludselige sejr, som ingen havde regnet med?
  • Folkelighed: Udbredelsen af sporten i Danmark skaber større interesse og dermed et større pres. Samtidig er den interne, danske konkurrence hårdere.

Dommerkomitéen 2020

I dommerkomitéen, der skal finde den endelige vinder blandt DIF og Team Danmarks tre nominerede sportsnavne, sidder:

H.K.H. Kronprins Frederik
Michael Laudrup, Sportens Hall of Fame
Camilla Martin, Sportens Hall of Fame
Kulturminister Joy Mogensen
Adm. direktør i Team Danmark, Lone Hansen
Bestyrelsesformand i Team Danmark, Lars Krarup
Adm. direktør i DIF, Morten Mølholm Hansen
Bestyrelsesformand i DIF, Niels Nygaard (formand for komitéen)

Tidligere vindere af Årets Sportsnavn

2018: Caroline Wozniacki, tennis
2019: Mads Pedersen, cykling

For yderligere kommentarer kontakt

Niels Nygaard, formand for DIF og formand for dommerkomitéen for Årets Sportsnavn, 20737112
Lone Hansen, adm. direktør, Team Danmark, medlem af dommerkomitéen, tlf. 6038 2527

OL/PL partnerfrise

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.