Guldfest: Københavns nye arena fejrer 1-års fødselsdag med international milepæl for bæredygtighed

Det er et år siden, Bella Arena slog portene op til nye muligheder for kongresser, koncerter og kulturelle events ved Bella Center. Trods åbning midt i en pandemi har arenaen allerede dannet ramme om et væld af arrangementer, og mange flere er på trapperne. Som en veltimet fejring modtager Bella Arena nu sit endelige DGNB-certifikat for bæredygtigt byggeri i international guldklasse.
Bella Arena blev navngivet og indviet d. 16. juni 2021.

Gæstehus for beboerne fra Ramasjang-øen på DR. Technonatklub for en aften. Øvelokale til støttekoncerten for Ukraine. Samlingspunkt for verdens førende vindkraftaktører.

Det skorter ikke på kreative titler, Bella Arena efter blot sit første leveår i Ørestad kan påberåbe sig. I midten af juni 2021 fik Danmark en ny multiarena af internationalt format, som med en søjlefri og fleksibel planløsning med plads til 8.600 gæster er født til at fejre alt fra firmamiddage til anerkendte keynote speakers og liveoplevelser på den helt store klinge.

International certificering er et kraftfuldt signal

Som en integreret del af projektet med at føje en ny arena til Københavns kultur- og messelandskab, har Bellagroup arbejdet intenst med at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Derfor besluttede man allerede fra start at ansøge om prækvalificering til en DGNB-guldcertificering i håbet om hurtigt at kunne veksle kvalificeringen til en officiel udmærkning. Den er nu kommet i hus:

”På tværs af vores hoteller og venues arbejder vi med bæredygtighed og ansvarlighed i regi af en helt klar ’responsible hospitality’-strategi. Deri indgår Bella Arena som et fyrtårnsprojekt, og derfor er det et stort og længe ventet skulderklap, at vi nu får eksperternes ord for, at vi står med et byggeri der hører til på de øverste internationale hylder hvad angår bæredygtighed,” siger CEO for Bellagroup, Christian Folden Lund, og uddyber:

”DGNB-certificeringen sender et kraftfuldt signal, fordi den - i modsætning til mange andre certificeringer - ikke udelukkende fokuserer på miljø. Den repræsenterer en mere holistisk tilgang til bæredygtighed, også inden for områder som økonomi, teknik, social kvalitet, teknik og ikke mindst hvordan bygningen forholder sig til sit lokalområde. Det taler ind i vores egen ambition om at skabe en samlet platform for fremtidens hospitality.”

Store drømme ovenpå Corona-ramt start

Da Bella Arena fik sit navn og officielt blev indviet, skete det midt mellem de to samfundslockdowns grundet COVID-19. Det udfordrende åbningstidspunkt har dog givet folkene fra Bellagroup og Bella Center Copenhagen rig mulighed for at få testet omstillingsparatheden af.

Således er flere store kongresser allerede blevet afviklet med udgangspunkt i omskiftelige retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, ligesom man med den efterfølgende arbejdsro er gået kreativt til værks med at lægge planer for alt det, arenaen skal kunne rumme fremadrettet.

”Vi har et stærkt team af innovative folk, som lige nu skubber på udviklingen af Bella Arena, så vi kan forløse byggeriets fulde potentiale. Allerede denne sommer byder vi velkommen til Tour De France, som vil have sit hovedkontor sammen med pressekorps og hele karavanen af biler hos os. Så snart Touren er cyklet mod Roskilde, skal vi afvikle fodboldverdensmesterskaber i den første udgave af konceptet FIFAe Finals. Til efteråret er det Nordens største messe for elbiler, der ruller ind,” siger Christian Folden Lund og slutter:

”Det er gode eksempler på, hvordan vi både vil drive klassiske kongresformater i arenaen, men også går strategisk efter at huse særligt esportsturneringer og toneangivende kulturevents. Det kan være alt fra et cykelløb til en minifestival eller storstilede award shows.”

Fakta

• Bella Arena åbnede officielt og fik sit navn d. 16. juni 2021. Areaen kan rumme op til 8.600 gæster og består af 7.000 m2 hal og 7.000 m2 nyt foyerområde, som forbinder arenaen med Bella Center.

• Siden byggeprocessen gik i gang, har Bella Arena været prækvalificeret til en certificering med DGNB guld for bæredygtigt byggeri. Det vil sige, at byggeriet skal score mellem 50% og 65% procent på målingen oprindeligt udarbejdet af nonprofitorganisationen Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen (DGNB), på engelsk German Sustainable Building Council.

• Nu afløses prækvalificeringen af en forestående endelig certificering, da Bella Arena officielt opnår DGNB guld ovenpå et såkaldt conformity check.

• I Bella Arena anvedes bl.a. et nyt byggemateriale, som er skabt ved at genanvende plastikdelene fra fadølsfustager. Det sker som led i et større strategisk samarbejde mellem Bellagroup og Carlsberg.

• Bellagroup har for nylig publiceret sin 'Responsible Hospitality Report' for 2021, som tager temperaturen på bæredygtighed og ansvarlighed hos gruppens hoteller og venues. Læs hele rapporten her.

Om DGNB

DGNB er et omfattende værktøj til at skabe ro, retningslinjer og overblik i en ofte kompleks byggeproces. DGNB bygger på FN’s definition af bæredygtighed. I DGNB-systemet evalueres et byggeri eller byområde ud fra seks hovedområder: Miljømæssig kvalitet, økonomisk kvalitet, social kvalitet, teknisk kvalitet, proceskvalitet og områdekvalitet. Kriterierne opdateres løbende, i takt med, at branchen får ny viden og praksis.

Afhængig af ambitionsniveau, kan man arbejde efter at blive tildelt enten DGNB Platin, DGNB Guld eller DGNB Sølv.  Alle DGNB bæredygtighedsklasser, der certificeres i Danmark, er blevet oversat til dansk, og efterfølgende tilpasset det danske bygningsreglement, standarder, byggetraditioner og den danske lovgivning. Denne tilpasning er sket ved hjælp af teknikgrupper, hvor mere end 150 faglige eksperter fra den danske byggesektor har bidraget med deres viden.

Kilde: Green Building Council Denmark

Bella Arena blev navngivet og indviet d. 16. juni 2021.
Et af arenaens byggematerialer er fremstillet af genanvendte plastikdele fra Carlsbergs ølfustager. Materialet er også anvendt til arenaens skiltning.
Bella Arena er 7.000 m2 stor og kan rumme op til 8.600 gæster.
CEO for Bellagroup, Christian Folden Lund, taler ved indvielsen af Bella Arena i juni 2021.
Et nyt foyerområde på 7.000 m2 fordelt over to etager forbinder Bella Arena med Bella Center Copenhagen.

Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF x Revolver, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.