Guld til PensionDanmark-byggerier i Skejby

Zleep Hotels og Alfa Company House Skejby i det nordlige Aarhus får DGNB Guld for bæredygtighed. Byggerierne bliver derfor eksempler på investoren PensionDanmarks strategiske fokus på bæredygtighed til fordel for både klima og den enkelte bruger.
Zleep Hotels har fået et bæredygtighedscertificeret hotel i Skejby Foto: David Bering, Montgomery

Gæsterne på Zleep Hotel i Skejby kan fremover sove ekstra godt om natten. Og det er ikke kun kvaliteten af sengene på de 100 hotelværelser - men også selve byggeriets høje standarder for bæredygtighed, der bidrager til den gode samvittighed, når gæsterne tjekker ind.

Green Building Councils Anne Hedegaard overrakte tirsdag beviset på, at byggeriet lever op til særligt høje krav for at blive bæredygtighedscertificeret til DGNB Guld. Det sker blandt andet på baggrund af hotelbyggeriets kvalitet og holdbarhed. Men også kvaliteten af det indeklima, der møder hotellets medarbejdere og gæster, scorer topkarakterer.

”Zleep i Skejby er et godt eksempel på vores bestræbelser på at forene et godt afkast til vores medlemmer med social ansvarlighed og reduktion i klimabelastningen. Samtidig betyder det blandt andet, at både hotelgæster og Zleeps medarbejdere får glæde af et sundt indeklima helt i top,” siger ejendomsdirektør Marius Møller fra
PensionDanmark.

For Zleep Hotels betyder det, at gæsterne ikke alene overnatter i et kvalitetsbyggeri -men samtidig gæster et gennemtænkt, bæredygtigt byggeri.

”Miljø er en vigtig kerneværdi i Zleep, og derfor er jeg naturligvis stolt over at drifte et hotel, der nu har en guldcertificering. At ingen materialer, hverken ydre eller indre, er sundhedsskadelige, og at der er grønne arealer i nærheden, er blandt de krav, byggeriet opfylder. Også for gæsteoplevelsen er certificeringen altså et stort plus,” fortæller Peter Haaber, CEO i Zleep Hotels.

Også PensionDanmarks nærliggende Alfa Company House Skejby med syv større erhvervslejemål bæredygtighedscertificeres DGNB Guld. Her er der blandt andet skyhøje karakterer for sundt indeklima til lejernes medarbejdere, lave omkostninger til vedligehold og bygningens forventede påvirkning af miljøet i hele byggeriets livscyklus.

”Klima og bæredygtighed hele vejen igennem er en central del af NCC Property Developments koncepter. Derfor finder vi det stærkt, at PensionDanmark i den grad har besluttet sig for at være en bæredygtig bygherre. Vi er glade for igen at kunne levere byggerier med høj bæredygtighedscertificering til PensionDanmark og brugerne,” siger adm. direktør Ole Faurby i Property Development i NCC Danmark A/S.

PensionDanmark ejer i forvejen Comwell-hotellerne i Kolding, Holte og Roskilde og er medejer af Copenhagen Marriott Hotel. PensionDanmark er også bygherre på lignende Company House-koncepter i blandt andet Gladsaxe og Vallensbæk ved København og på Frederiks Plads i Aarhus.

Fakta om Zleep Hotels og Alfa Company House i Skejby
Samlet investering: ca. 250 mio. kr.

Zleep Hotel Aarhus Skejby
100 hotelværelser fordelt på 3.170 m2 hotelværelser (230 m2 kælder)
Bæredygtighedscertificering: DGNB Guld
Bygherre: PensionDanmark
Totalentreprenør: NCC Danmark A/S

Alfa Company House Skejby
Samlet syv lejemål fordelt på 6.258 m2 kontor og 1.170 m2 kælder.
Bæredygtighedscertificering: DGNB Guld
Bygherre: PensionDanmark
Totalentreprenør: NCC Danmark A/S

Content Manager Marie Vang, Zleep Hotels, telefon 2121 6345
Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, telefon 2019 9238
Pressechef, Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark A/S, telefon 2615 2127

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 753.000 medlemmer beskæftiget i 23.000 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 14,8 mia. kr. i 2019. Balancen er 271 mia. kr.