Guide: 8 gode råd til dig, der gerne vil købe en brugt elbil

Den seneste tids store prisfald på brugte elbiler har gjort, at rekordmange danskere nu overvejer, om de skal investere i deres første elbil. Autoparts24 har derfor samlet en række gode råd, der gør det mere overskueligt og sikkert at købe en brugt elbil.

Den seneste tid er der sket et stort fald i priserne på brugte elbiler herhjemme, og det har sendt rekordmange danskere på markedet for at udskifte deres benzin- og dieselbiler til en elbil.

Men den store interesse for for at købe brugte elbiler betyder samtidig, at mange danskere for første gang skal sætte sig ind i, hvilke forskelle der er på elbiler og benzinbiler, og hvad der er vigtigt at være opmærksom på, når man vælger at investere i en brugt elbil.

Autoparts24 har derfor samlet en række gode råd, der gør det mere trygt og sikkert at investere i en brugt elbil.

1. Sørg for at prøvekøre bilen grundigt
Hvis det er første gang, du skal købe en elbil, er det ekstra vigtigt at tage en grundig prøvetur i den, inden du køber den. Det betyder, at du skal tage dig al den tid, du har brug for, ligesom du skal prøve den af ved forskellige former for kørsel som eksempelvis bykørsel og på motorvej.

2. Forhold dig til, hvilke muligheder du har for opladning ved dit hjem
Adgang til en ladestander i nærheden af dit hjem er helt afgørende for, at en elbil bliver et ligeså stabilt og pålideligt transportmiddel som en benzin- eller dieselbil.
Derfor er det vigtigt at undersøge, om der er offentlige ladestandere tæt på dit hjem, eller hvordan mulighederne er for at få installeret i dit hus.
Her er det vigtigt at vide, at installering af en ladeløsning i hjemmet ikke kan udføres af dig selv, men skal foretages af en autoriseret elinstallatør.

3. Vær opmærksom på bilens rækkevidde (batteriets holdbarhed)
Batteriet er en af de absolut mest afgørende dele i en elbil, og derfor bør du sørge for at opnå viden om batteriets tilstand, når du skal købe en brugt elbil. Batteriets holdbarhed falder over tid, og det samme gør bilens rækkevidde derfor.
Hvis du køber bilen hos en forhandler, bør du derfor sikre dig, hvad den reelle rækkevidde er på en opladning, og hvis du køber den af en privat sælger, kan det være en mulighed at lade batteriet helt op og køre det helt fladt for at sikre dig den reelle rækkevidde.

4. Sæt dig ind i dit reelle kørselsbehov
Bilens rækkevidde og batteriforhold vil uden tvivl spille ind på prisen af en brugt el-bil. Hvis du allerede ved, at du kun skal bruge bilen i mindre omfang og til kortere ture, kan det derfor give mening at købe en billigere brugt elbil med kortere rækkevidde.
Men hvis du har et større kørselsforbrug, skal du sikre dig, at rækkevidden lever op til dit behov. Samtidig er det oftere lettere at videresælge en brugt elbil, der har en lang rækkevidde.

5. Gennemgå bilens servicebog og aftaler omkring garanti
Hvis du køber en relativt ny brugt elbil, er der en stor chance for, at den stadig er omfattet af garantien. Det kommer dog ofte an på både kørte kilometer og hvorvidt serviceaftalerne er overholdt på bilen.
Det er især vigtigt at være opmærksom på eventuelle garantier på batteriet.
Her er det samtidig rigtig vigtigt at sikre sig, at bilen har fået alle de nødvendige opdateringer af software inden køb.

6. Vil du købe bilen af en privat sælger eller hos en forhandler?
Brugte elbiler bliver både solgt hos forhandlere og private, og her er der fordele og ulemper ved begge. Hvis du køber en brugt elbil hos en forhandler, vil der være større sikkerhed for, at tingene er i orden, men samtidig er prisen også en smule højere, ligesom der ofte er mindre rum til at forhandle.
Omvendt kan du formentlig gøre en bedre handel hos en privat sælger, men her skal du være klar på at gøre en ekstra indsats i forhold til at sikre dig, at alle forhold er i orden - både ved selve bilen, men også i forhold til papirarbejdet.

7. Gennemgå bilen for småskader og mislyde
Når motoren er tændt, bør du lytte efter eventuelle mislyde eller raslen, der kan være et udtryk for, der er nogle problemer med de mekaniske dele.
Gå samtidig bilen efter for stenslag og eventuel rust.

8. Undersøg hvilket tilbehør, der kommer med den brugte elbil
Vinteren i Danmark kan være hård for en elbil, hvilket kan reducere batteriets rækkevidde betragteligt. Det er derfor enormt vigtigt, at der er en varmeblæser i bilen, der kan være med til at holde batteriet nogenlunde stabilt i vinterperioden.
Du vil ligeledes formentlig sætte stor pris på et hurtigladestik, der kan spare dig for en masse tid, når bilen skal lades op.