Vejdirektoratet

Grundig brorenovering kræver mere tid

Del

Arbejdet med at sikre Sallingsundbroen mange gode leveår endnu bliver forlænget, da det kræver en mere gennemgribende indsats end tidligere antaget.

Sallingsundbroen har med sine 43 år som vigtigt forbindelsesled ved Limfjorden tjent trafikanterne i landsdelen godt, og det skal den gøre mange år frem. Derfor har Vejdirektoratet siden 2020 arbejdet med en større renovering af broen. Et arbejde som viser sig at være mere tidskrævende end planlagt. Det fortæller projektleder Jørn Andreas Kristensen.

”I efteråret meldte vi ud at vi måtte inddrage vinterperioderne til arbejdet for på den måde at forsøge af overholde den oprindelige færdiggørelsesfrist, som var november 2022. Nu står det så klart, at broens forfatning gør, at vi må forlænge arbejdet til udgangen af 2023,” siger han.

Betonoverflade mere ujævn
Broen skal på oversiden have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn. Under broen er det bropillerne, der gennemgår en renovering.

Årsagen til forlængelsen af arbejdet er bropladens betonoverflade, som under asfalten er mere ujævn end forventet. Derfor skal hele bropladen påføres et cirka 50 mm tykt afretningslag af beton for at gøre fladen jævn, inden der kan udlægges fugtisolering og belægning. Det stod klart allerede i efteråret, men renoveringsarbejdet har siden givet endnu mere viden om tilstanden.

”Vi har fået et endnu bedre indblik i broens tilstand, og den viden er vi nødt til at handle på, så vi kommer til bunds i arbejdet, og trafikanterne er sikret en god forbindelse i mange år frem. Sammen med vores entreprenør på projektet er vi nu nået frem til den rette metode for udbedring og en robust tidsplan,” siger Jørn Andreas Kristensen.

Tidsplanen hedder nu
• Etape 1 – nordsiden fra marts 2020 til august 2021
• Etape 2 – sydsiden fra september 2021 til august 2022
• Etape 3 – midten af broen august 2022 til udgangen af 2023 (her bliver også lagt helt nyt slidlag)

De anførte tidspunkter er omtrentlige, idet blandt andet vejrforhold, kan betyde ændringer af tidsplanen.

Fortsat to farbare spor
Trafikken fortsætter med at være opretholdt i to spor i hele perioden. For den kørende trafik vil der således fortsat kun være begrænsninger i form af reduceret bredde af kørebaner og hastighedsnedsættelse til 50 km/t.

De smallere kørespor betyder dog, at brede landbrugskøretøjer ikke kan køre over broen, som de kunne, inden renoveringen gik i gang. De kan passere broen to gange i døgnet på fastlagte tidspunkter. Passagen kræver booking – en ordning der blev indført i foråret 2020 ved renoveringens påbegyndelse.

Fakta
Sallingsundbroen er fra 1978 og forbinder øen Mors og halvøen Salling.
Renoveringen strækker sig over fire år fra 2020-2023
Trafikken afvikles i to kørespor i hele perioden, men hastigheden sættes ned fra 80 km/t til 50 km/t, og kørebanernes bredde reduceres.
Brede landbrugskøretøjer kan bestille passage over broen på https://booking.arkil.dk

Nøgleord

Kontakter

Projektleder Jørn Andreas Kristensen, tlf.:7244 2245, mail: jkris@vd.dk
Kommunikationskonsulent Brian Christensen, tlf.: 7244 3755, mail: bch@vd.dk

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Omkørslen på Rute 21 Kirkeåsvejen ændres lørdag den 8. maj på grund af cykelløb6.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omkørslen på Rute 21 Kirkeåsvejen er omlagt lørdag den 8. maj fra klokken 07.00 til 18.30. Det skyldes, at der afholdes et stort cykelløb på Odsherredvej/Oddenvej denne dag, hvilket blokerer for en del af den omkørselsrute, der ellers skal bruges under resten af vejarbejdet. Det er Frederiksberg Bane- og Landevejscykelklub, som står bag løbet med titlen ”Grand Prix Ejner Hessel og Segafredo 2021," hvor over 500 cykelryttere ventes at deltage, herunder Danmarks hjemlige cykelelite. Cykelløbet har mål og startfelt i Lumsås. På oversigtskortet kan man se omkørslerne for henholdsvis den sydgående og den nordgående trafik. I sydgående retning skal trafikanterne køre via Lyngvej til Højby - Nyvej - Højby Stationsvej - Højby Hovedgade - Tinghulevej – og tilbage til rute 21 sydgående. I nordgående retning skal man køre via Holbækvej - Hønsinge Omfartsvej - Nykøbing-Slagelsevej - Lyngtoftevej - Lyngvej – og tilbage til rute 21 nordgående.

Virtuelt borgermøde om VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns29.4.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Om et par uger afholder Vejdirektoratet borgermøde om den nye VVM-undersøgelse af en mulig ny vej til Stevns. På grund af Corona-virussen er det desværre nødvendigt at holde mødet virtuelt i stedet for fysisk. Borgermødet afholdes tirsdag den 11. maj kl. 19.00 – 21.00. Borgermødet streames live på nettet. Du finder linket på www.vd.dk/vvm-stevns. I både form og indhold kommer det virtuelle borgermøde til at ligne det fysiske forstået på den måde, at projektlederen og fageksperter vil give en fremlæggelse af de centrale aspekter i VVM-undersøgelsen. Fremlæggelsen vil blandt andet handle om: Vejprojektet Natur og miljø Støj Ekspropriation og samfundsforhold Trafik og samfundsøkonomi Ligesom ved de fysiske borgermøder vil der også være mulighed for at stille spørgsmål. Det vil kunne ske via en chatfunktion, som vil være åben under hele mødet. Det vil også være muligt at booke et privat telefonmøde med Vejdirektoratets fagfolk efterfølgende. ”Vi har forsøgt at tilbyde et virtuelt møde, der

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum